Permalänk
Medlem

Temperatur på Phenom II X4 945 + MB

Vad ska man ha för temp på en sådan prolle och på moderkortet?

CPU: AMD Phenom II X4 945 3GHz
MB: ASUS M4A78-E
Kylare: AC Freezer extreme rev 2
Såhär ser det ut efter jag lirat MW2.....då var 38(cpu) och 48(MB) men innan jag öppnat coretemp så hade de sjunkit lite

Varför skiljer sig Coretemp mot PC ProbeII?

mvh Krille

Visa signatur
Permalänk

ta hem HWmonitor, jag tycker det är bäst, stämmer exakt mot bios för mig i alla fall

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Jag håller 23-25 grader idle med 945 med samma stats, dvs nedklockad men med orginalfläkt. Och då är det 20-22 grader inomhus. Chassi Lian Li k-56, tre fläktar. allt enligt hwmonitor.
Så dina stats bör vara normala beroende av inomhustemp och chassi såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
ta hem HWmonitor, jag tycker det är bäst, stämmer exakt mot bios för mig i alla fall

Tackar för tipset om HWmonitor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naess
Jag håller 23-25 grader idle med 945 med samma stats, dvs nedklockad men med orginalfläkt. Och då är det 20-22 grader inomhus. Chassi Lian Li k-56, tre fläktar. allt enligt hwmonitor.
Så dina stats bör vara normala beroende av inomhustemp och chassi såklart.

Ok, har HWmonitor någon separat temp för "hela" cpun som pcwizard? jag menar en för cpu + en för varje kärna?

Vilken temp e TMPIN0? och TMPIN1?

Såhär ser mitt chassie ut.....

Det är gammalt......väldigt gammalt dock väldigt bra .....har 3st fläktar + nätagget som "skyfflar" ut luft......fast just nu ingen fläkt som "skyfflar" in så därför är chassiet öppet......
en 180mm fläkt ska sättas på "dörren" som ska få "skyffla" in luft rätt in på allt.......så jag hoppas det räcker.........

180mm "skyfflar" 100cfm
3x80mm ca 18-27cfm/st och nätagget vet jag inte hur mycket det drar ut......men jag hoppas att 100cfm in ska räcka.....borde bli ungefär 100in å 100ut......visst ska de va så? eller ska man trycka in mer?

Rumstemp brukar ligga på 23-27grader fast just nu när vi har haft -25 till -30 ute så har det legat på 20-22.......

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hwmonitor visar för varje enskild kärna.
Kan tillägga att när jag stresstestar eller spelar ett tag maxar min cpu 44grader. Så dina 38 är fullt normalt. Och det är nog när du anstränger cpu som cpu-fläkten gör störst skillnad jämfört med stock och inte vid idle.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut efter nån timmes spelande BFBC2 beta......

Vad e TMPIN1 tycker den blir lite väl varm eller?

Kanske skulle tillägga att rumstemp e nu 23grader

Visa signatur
Permalänk

Re: Temperatur på Phenom II X4 945 + MB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krrjon
Varför skiljer sig Coretemp mot PC ProbeII?

mvh Krille

Därför att coretemp mäter temperaturen i en sensor som är på kärnan(inuti cpu) och PC Probe mäter temperaturen i en sensor som är på moderkortet(precis utanför processorn)!

Edit: Jag tycker din MB temp är väldigt hög dock.. Jag har ett kort med likadana kylflänsar som du har på bilden och min ligger runt 30-34 grader.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Coretemp ska du inte kolla på. tro mig, den stämmer inte! PCProbe stämmer bäst. helt klart.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte, temperaturerna är låga, spela roll vilken som mäter rätt, ingen av dom ger dig en hög temperatur, spela och var glad nu istället.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Du har väldigt bra temperaturer. Har liknande processor med originalfläkt, ligger mellan 30-35 på idle och runt 45 vid belastning.

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Tempered Glass | Intel Core I7 7700K | Cryorig H5 Ultimate | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | Corsair 16GB DDR4 2400Mhz VENGEANCE LP Röd | WD Blue 500GB SSD | Gigabyte Z270XP-SLI | EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold

Permalänk

Re: Temperatur på Phenom II X4 945 + MB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krrjon

CPU: AMD Phenom II X4 945 3GHz
MB: ASUS M4A78-E

Jag har exakt samma CPU & MB som dig, men får lite andra temperaturer. Ska tilläggas att jag kör med stock fan/heatsink.

Lådan var nåt budgetklipp (~femhundringen med PSU; länk nedan) som jag inte kommit mig för att sätta några in/utflödesfläktar i, trots att det gjorts plats/galler-rum för dom såväl där bak som på sidan.

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/chassi/towe...

Nu i skrivande stund t.ex, efter bara några minuters Prime95 [blend] test så visar CoreTemp på 63c. Ingen OC alls, dvs. utan default på 3GHz. Det mest skrämmande är dock att idle inte är nere på 20-nånting, som många verkar ha den i, utan snarare 40-nånting (45+).

Sitter i min stillhet och funderar på vilken skillnad (om någon) det skulle göra om jag exempelvis skulle..

#1) Ersätta stock HSF med en Cooler Master fan med Arctic Silver Ceramique kylpasta.

eller

#2 ) Kasta in en eller två 120mm fläktar för in/ut-flöde ur burken.

Lösning #2 är nog den jag "bävar" mest för, då jag vet med mig att det oundvikligen skulle leda till mer oväsen. Jag avskyr oväsen.

Ja just det ja. Efter bygget var klart var jag var snabbt in i BIOS och aktiverade Q-fan och satte läget på "Silent" (dvs det tystaste) så i skrivande stund snurrar alltså stockfläkten i (enl. Speedfan) 1885rpm. Jag sitter också i min stillhet och funderar på ifall jag skulle nå någon "märkbar" skillnad i idle/load temp om jag åter disablade Q-fan och lät fanskapet snurra på i ~3000rpm.

Ja suck, frågorna är många.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk

Verkligen intressant. Alla voltage hade fram till nu stått som Auto i BIOS. AMD OverDrive rapporterade att CPU VCORE var cirkalux 1.325v, däromkring. Så, nu undrar jag litegrann vad som egentligen är Phenom X4 945's "default" vcore? Har BIOS detectat den någorlunda korrekt? Efter detta rebootade jag och äntrade BIOS. Satte VCORE till exakt 1.3v - reboot. Nu verkar jag ha fått ner idle temp för kärnan till 30-nånting i den högre skalan, och extrem load (Prime95 torture) drog den (provkörde cirkus 20 minuter) nu till 59-60c istället för 64-65c som tidigare. Ändå viss skillnad.

Sitter nu i min stillhet och funderar på om jag har gjort nånting bra, eller nånting dåligt. Jag vill ju ändå att prollen ska hålla åtminstone "default" klass, googlade hejvilt och nånstans stod att X4-prollar har default vcore inte högre än cirkus 0.9v egentligen, så då börjar jag ju i mitt stilla sinne undra om jag kunde dra ner den ytterligare (kanske iaf till 1.2v) utan märkbar skillnad i prestanda. Märk väl, jag har inte överklockat. Vad tror ni? Var går gränsen? Mätte Vcore på "Auto" ändå rätt där vid 1.325v.

Det ska också nämnas, temperaturerna som jag uppvisade i den övre posten. Jag tänkte på det där med case cooling. Provade att ta bort plåten och låta lådan stå öppen. Ingen förändring what-so-ever ifråga om temperatur. Fortfarande full load kring 65c.

Oj oj, det är så många frågor.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk

Gissa vem som är överlycklig?

Jag är lycklig idag!

Låt mig nu berätta. Jag har som sagt exakt samma moderbord och processor som trådskaparen. Jag tycker mig läsa hundratals trådar på alla möjliga OC-forum om hur folk snittar på idle temp kring 25~30c, med blend95/torture load aldrig över säg 45-50c.

All denna läsning har såklart gjort mig orolig. Min idle ligger på drygt 45c, och rätt fort är det uppe i 65c med prime95/torture. Jag har inga case fans. Har dock provat ha lådan öppen och når samma temperaturer, så tror inte det ligger där.

Märk väl, i princip _alla_ trådar kring Phenom X4 prollar säger folk i trådarna att max temp enligt AMD är 62c. Just det, 62 grader Celsius är det magiska talet som nämns överallt. Sen i allt detta, i _en_ tråd fann jag någon som mumlade något om att 95w prollarna hade högre max temp spec än 125w prollarna. Jag (och trådskaparen) har ju X4 945, den sista 95w-prollen.

Så, bestämde mig nyss för att se om det där var snack/myt, eller om det låg nån fakta i det. Jag har surfat in på AMD. Och gissa vad? Det tycks stämma! Kolla här:

http://products.amd.com/en-na/QuickSearch.aspx?q=x4%20945

Jämför dom fyra listade prollarna. Min är den näst överest, X4 945 revision C3. Där står det klart och tydligt.

Max Temps (C) 71'C

(och för 125w under; 62c)

Fler borde nämna den här tempen, alla verkar ha kört fast på 62c, som om allt Phenom-folk skulle ha 125w-prollar, och nämner därför deras maxtemp som slags "allmän referens", vilket då (i mitt fall) framkallat rejäl skrämselhicka.

I skrivande stund, prime95/blend torture har rullat i snart en timme och såväl "CPU" som "Core" mäter 66c. Helt okej temperatur, vid vanliga applikationer når jag ju aldrig över 50c. Och(!) jag slipper det bisarra oväsen som casefans medför. Min setup är ideal, och proper tillika. Jag är så glad idag!!

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk

Dra mig långsamt baklänges grabbar.

Nu ska ni få höra. Det har ju sedan sist jag skrev konstaterats att jag trots allt ligger inom Phenom II X4 945's "safe zone", det vill säga under 71c. Jag kunde dock inte släppa hur många tycks ha betydligt lägre temperaturer med originalkylning.

Så kom jag ihåg att jag sedan sist jag byggde dator förhoppningsvis kunde ha kvar en klick Arctic Silver Céramique. Jag letade, och mycket riktigt, jag hittade den där lilla vita tuben. Jag vet att man ska vara jättenoga när man "re-thermar", sprita bort gammal pasta, putsa med typ tops och sedan lika noggrannt lägga på den nya.

Jag kände mig dock tafatt. Tuben ser ut som en spruta, och jag visste inte hur mycket som egentligen fanns kvar i den, och då plånboken är sanslöst tunn för tillfället ville jag inte hamna i ett läge där jag först gjort mig av med all (stock)pasta, för att sedan slås av att det inte finns tillräckligt kvar i tuben för att lägga nytt.

Så, vad gjorde jag? Ni entusiaster kommer säkert slå handen för pannan, men själv upplever jag mitt handlande som rätt hardcore. Now check this. Ja la helt enkelt flänsen på sidan, och klämde på "sprutan" bakifrån. Jippie, lite vitt klägg fick jag ur tuben. Ganska mycket, faktiskt. Ja, det kan nog nästan ha varit en halv tub (2.5g står det på tuben att den innehåller). Allting smetade jag ut på prollen. Sen la jag på kylflänsen, och "kände av" friktionen. Vad tror ni? Word is bond guys, som en j-vla halkbana. Flänsen gled fram och tillbaka, jag tror mig ha läst nånstans att vissa rutinerade smetar ut pastan på just detta vis, så jag lät glida fram och tillbaka några gånger extra. Sen spände jag fast flänsen igen. Bootade upp.

In i Windoze. Igång med SpeedFan och Prime95. Startade genast large-FFT torture. Och nu, gissa vad? Helt sanslöst, om jag får säga det själv. Jag har kört testet i ungefär en halvtimme i skrivande stund, och den har varit upp i 54c, MEN(!), sen har den åter dalat ner till 52c. Gällande såväl Core som moderbordets CPU-sensor. Ja, den tycks flacka lite där 52-54c nu.

Innan den här "operationen" åkte den ju ganska rakt upp till 62c. Efter 24h torture låg den och pendlade vid 65-67c, vilket är lite i det yttersta laget om än 71c är max temp.

Så, hopp, nu - i skrivande stund - nere i 51c. Så, jävlar anamma. Jag tror jag har lyckats med något makabert. Jag är lycklig idag. Får hoppas det fortsätter. Nu ska jag gå och äta sen middag.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..