Långsam SLI/Crossfire billiga P55-moderkort

Permalänk
Medlem

Långsam SLI/Crossfire billiga P55-moderkort

Hejsan, jag upptäkte en sak när jag rotade runt angående Gigabytes GA-P55-UD3-moderkort som kanske inte alla känner till. Jag ber om ursäkt om detta problem redan uppdagats. Det började med den här artikeln som påpekade att ett antal billiga moderkort som t.ex. GA-P55-UD3 har en lösning för SLI/Crossfire som gör att den redan begränsade 8X-bandbredden blir sänkt ytterligare, till 4X.

Detta beror enligt artikeln på att den andra PCIE16X-kortplatsen är kopplad via P55-chipsetet istället för direkt till PCIE-kontrollern i processorn. Jag har själv ett Gigabyte GA-P55-UD5 så jag kontrollerade de båda manualerna. På sidan 8 i båda två visas en principskiss över inkopplingen av komponenterna och ja, på UD3-kortet är den andra PCI-E 16X-kontakten ansluten till P55-chipsetet istället för direkt till processorn. Och den länken är enligt manualen enbart 4X. Så det är enbart en 16X-sockel, den kan ALDRIG köra 16X hastighet om jag begriper det hela rätt.

Denna begränsning nämns till och med på sidan 12 i manualen som en notering:

Citat:

(Note 2) For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
(Note 3) The PCIEX16 slot operates at up to x4 mode when ATI CrossFireX is enabled.

Här är länkarna till de två Gigabyte-kort jag kontrollerat:
Gigabyte GA-P55-UD5 PDF (Europa)
GigaByte GA-P55-UD3 PDF (Europa)

På GA-P55-UD5 nämns enbart att man rekommenderas installera grafikkortet i den första positionen för maximal hastighet, så det verkar inte ha detta problem. Däremot deaktiveras 4X-porten om man använder ESATA-portarna eller tvärtom. Jag börjar ångra att jag inte köpte ett X58-baserat system istället. P55 verkar vara extremt snikigt utformat överlag. Men de här begränsningarna finns väl på alla system antar jag.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Hedersmedlem

Så vad är din fråga?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

De här vart lite skoj.

Hur som helst. Dom billigare moderkortet med P55 kretsarna har 16x/4x på PCI-E portarna. Mellanklassen och prestanda klassen har 8x/8x portar. Begränsningen i helhet ligger egentligen i processorn. Kontrollen för PCI-E sitter i processorn. Socket 1156 processorerna har bara en 16 kaneler för grafikkort.
Dom enklare moderkorten som till exempel GA-P55-UD3 har man valt att banta lite. En av metoderna är ju att strypa antalet kanaler till processorn. Alltså en 16x port och 4 port. Vad jag vet så stöds inte SLI på 4x vilket i sin tur också sänker priset på moderkortet.
Socket 1156 moderkort med tre PCI-E portar på kan jag tycärr inte svara något om. Jag skulle iaf inte montera tre grafikkort på ett Socket 1156 moderkort då prestanda högst troligt kommer bli dålig.
Informationen finns på tillverkarnas hemsidor. Dom flesta som sätter sig in i att bygga datorer med 2 eller fler grafikkort kolla oftast upp specifikationerna innan köp. Eller så fårgar man i forumet. Vill man köra CorssFire eller SLI så är de ganska dumt att bara chansa, eller köra på de billigaste moderkortet man hittar med dubbla PCI-E portar.

Så jag vet egentligen inte heller vad du har för fråga. Men jag antar att du inte kollade upp specifikationerna för PCI-E portarna när du köpte moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ja, det var ingen fråga egentligen. Jag bara uppmärksammade det och ville mest påpeka det för dem som sitter och väljer mellan t.ex. Gigabytes olika modeller. Jag har inga planer på att bestycka mitt eget kort med SLI inom en överskådlig framtid heller. Dock brukar det j diskuteras en del om SLI/Crossfire-prestanda på P55 så förhoppningsvis hittar de som står och väljer mellan olika kort det här inlägget. Det är också därför jag hänvisar till manualerna så att vederbörande vet var de ska läsa i fortsättningen.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

är det någon som vet om mitt asus p7p55d evo kan köra3st grafikkort eller bara 2 ?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487819

förlåt för att jag lägger mej i TS, men tyckte att de va ett ganska bra läge då ni pratar om vilka hastigheter korten körs i.

tack.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
är det någon som vet om mitt asus p7p55d evo kan köra3st grafikkort eller bara 2 ?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487819

förlåt för att jag lägger mej i TS, men tyckte att de va ett ganska bra läge då ni pratar om vilka hastigheter korten körs i.

tack.

Ska väl gå, dock är inte 3waySli speciellt prisvärt när det är 3 stycken 16 portar och ännu mindre prisvärt när det blir 8x 8x 4x, 2 stycken är mest prisvärt alltså.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
är det någon som vet om mitt asus p7p55d evo kan köra3st grafikkort eller bara 2 ?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487819

förlåt för att jag lägger mej i TS, men tyckte att de va ett ganska bra läge då ni pratar om vilka hastigheter korten körs i.
tack.

Enligt specifikationerna och manualen ska du kunna koppla in 2 stycken PCI-E kort och få 8X på båda två (plus 4X på det tredje). Så ditt andra grafikkort ska inte bli långsammare än nödvändigt med ditt moderkort om jag tolkat allt rätt. Med tre kort installerade får dock det sista enbart 4X hastighet (men är man så extrem är väl X58 att föredra antar jag).

Men som redan påpekats, man måste läsa igenom ALLT innan köpet!

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

är det någon som vet om mitt asus p7p55d evo kan köra3st grafikkort eller bara 2 ?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487819

förlåt för att jag lägger mej i TS, men tyckte att de va ett ganska bra läge då ni pratar om vilka hastigheter korten körs i.

tack.

Som redan sagt är 3-way aldrig prisvärt ens med X58-chipset. Sen kan man ju undra hur frågan ens kommer upp om du har den skärmen som antyds i signaturen. FPS på 600+ känns lite meningslöst. Edit: Glömde citera, fixat

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

lånar tråden igen, förlåt TS.

nu är det så att jag råkar ha 3st 4870 liggandes hemma

så jag tänkte sätta i dem istället för mina 2, 260gtx kort.

om det nu är så att mitt moderkort : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487819

kan ha 3st grafikkort, kommer dem då köras i x8-x8-x4 ?

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
lånar tråden igen, förlåt TS.

nu är det så att jag råkar ha 3st 4870 liggandes hemma

så jag tänkte sätta i dem istället för mina 2, 260gtx kort.

om det nu är så att mitt moderkort : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487819

kan ha 3st grafikkort, kommer dem då köras i x8-x8-x4 ?

OM det funkar, OM dina kort stödjer trippel CF (ingen koll på det) och OM det ens går att köra CF i en x4 port så borde det gå. Du kommer då få en dator som presterar ungefär som den du har nu, låter förj-vligt och drar massor av ström. Men "whatever rocks your boat", gör som du vill.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
OM det funkar, OM dina kort stödjer trippel CF (ingen koll på det) och OM det ens går att köra CF i en x4 port så borde det gå. Du kommer då få en dator som presterar ungefär som den du har nu, låter förj-vligt och drar massor av ström. Men "whatever rocks your boat", gör som du vill.

mjo, jag är ute efter likvärdig prestanda.

men jag vill ju veta OM mitt moderkort stödjer 3"way?" CF

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
mjo, jag är ute efter likvärdig prestanda.

men jag vill ju veta OM mitt moderkort stödjer 3"way?" CF

Det sak det göra.. finns det 3xpci-e platser så borde det ju gå..
men är det inte bättre att köra med 2x4870 ist för 3?

Permalänk
Medlem

X4 går alldeles utmärkt. Ett 5870 tappar 4% prestanda jämfört med en X16 port.

Kör det själv.

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

Hähä, själv får jag kramp av värmeutvecklingen från ett enda 7950GT i burken. Tre stycken 5870 måste ju fasiken räcka för att värma upp en ladugård. Hoppas du har bra avtal med Eon eller något.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson