Permalänk
Medlem

Vad är felet? Vill spela laggfritt.

Tjenare, Det är så att jag skulle vilja ha lite hjälp med min dator. Jag brukar uppgradera min dator lite titt som tätt, och nu senast så har jag uppdaterat till intel core quad med nya ramminnen och moderkort.
Mer specifikt här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346179

Köpte också ett nytt grafikkort ett tag efter det, då det inte kändes som att jag kunde spela alla spel laggfritt. har ett PCI-E ATI Radeon HD3870, Hittar ingen specifik sida om just det, Men har för mig att det var ganska dåligt, drog lite ström, men var ovanligt varmt också. (har för mig att jag läste det här på sweclockers recension eller något sådant)
Ser ut såhär: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/44389...

Ena problemet är att när jag högerklickar på den här datorn, så visar den bara att jag har 3gig ram, inte 4.
andra problemet är, Jag spelar wow, och jag kör maxinställningar på allting. (1600x900) men ligger på 20-30 FPS i en 25manna raid. Är det normalt med den här setupen? Om det är så, Vad rekommenderar ni att jag ska göra? jag har uppdaterat alla drivrutiner, har ca 9mb Addons i wow, Det laggar lika mycket utan alla addons.

Mitt nätaggligger på 550w om jag inte minns fel.
Min hårddisk är ganska gammal, säkert 2-3 år nu, kan det vara felet?

Jag är sämst när det gäller BIOS, Så gör det gärna lätt för mig om jag ska in och fippla lite där

Tack på förhand

Permalänk

Problemet med RAM är att du kanske har 32bits OS? Men vad jag kan se är det grafikkortet som inte hänger med för ditt paket med CPU,moderkort och ram är bra.

Permalänk
Medlem

uppgradera tii 64 bit OS och överklocka grafikkortet eller köp ett nytt

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
uppgradera tii 64 bit OS och överklocka grafikkortet eller köp ett nytt

Håller helt och hållet med, uppdatera till x64 så kommer du att få ut mer POWAH!

Visa signatur

CPU: AMD Athlon 64 X2, 4600+ | Moderkort: Asus M2N-SLI | RAM: 2GB Corsair XMS2 | Grafikkort: XFX NVIDIA GeForce 9600 GT (512 MB) GDDR3 |

Permalänk

Uppdatera till x64 och sedan lär du dig att klocka, den cpun gör lätt 3ghz oavsett hur dålig du är på att klocka.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

I World of Walkalot kommer du inte att se någon förändring/förbättring om du byter till 64bitars OS, det som hjälper dig är att just klocka prollen lite grand, upp till 3GHz, då märker du skillnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jupp överklocka CPU, skaffa nytt GFX. WoW drar rätt mycket av GPU nuförtiden med allt på max, så går det när man pressar in "massa" nytt ögongodis i en grafikmotor från stenåldern.

Kolla även "memory remap" i ditt BIOS, kan vara så att du behöver aktivera den för att få tillgång till allt ditt ram-minne.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

För att min data skulle hitta mina 4 gig så var jag tvungen att skicka på mer kräm till minnena. Nån här kan säkert förklara för dig

Visa signatur

Det skall vara svårt att välja?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uKKla
För att min data skulle hitta mina 4 gig så var jag tvungen att skicka på mer kräm till minnena. Nån här kan säkert förklara för dig

I ditt fall så misstänker jag att du har 4st minnesmoduler, då kan man behöva höja spänningen på minnet för att det skall funka. Trådskaparen har däremot 2x2GB, så det är inte det som är problemet. Skulle han ha problem med någon minnesmodul så skulle endast 2GB visas.

Det troligaste är att han har ett 32-bitars windows. Det reserverar en del RAM för hårdvara, t.ex. lika mycket minne som grafikkortet har. Så jag skulle tro att det är det han märker av. Men 3GB räcker långt även det. Jag skulle inte tro att det är minnet som sätter käppar i hjulet. Tror mer på grafikkortet i så fall. (Ett 64-bitars OS skulle i sig inte innebära någon prestandaökning)

En tanke är ju att sätta ned upplösning och grafikkvalitet och se om prestandan blir bättre. I så fall bör han få bättre prestanda med ett kraftigare grafikkort.
Om inte det hjälper, så kan han ju testa med en lätt överklockning av processorn. Med det minne han har kan han överklocka till 3,2GHz utan att överklocka minnet (8x400MHz=3,2GHz).

En annan tanke är att jag har för mig att man måste justera en inställning i WoW för att det skall utnyttja alla fyra kärnor i processorn, default körs spelet endast på två kärnor om jag inte missminner mig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Nu när jul kommer så är det väl dags att uppgradera lite då. Vill ha ett dugligt grafikkort, någon som kan rekomendera något? kan tänka mig att lägga någonstans mellan 1500-2000kr på det.

Permalänk
Medlem

Vänta på ett ATI i 5000-serien. Går ju inte att få tag på just nu (nästan), har själv ett 4890 som är grymt så det kan ju vara ett alternativ om du inte kan vänta. 4890 har ju inte stöd för DX11 så jag skulle väntat.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Tror ju att ditt grafikkort borde klara WoW, alldeles ypperligt. Tex, min grabb lirade WoW tills för alldeles nyligen och det funka helt laggfritt på en 2GHz opteron, 2Gb DDR400, x1950 pro 256DDR3. 1280x1024 WinXP. Visst WoW har uppdaterat grafiken sen sist jag spelade (funkade ypperligt på en 9800pro kommer jag ihåg ) men tror inte kraven höjts så mycket, grafikmässigt ser det ju likadant ut... Tyvärr har jag ingen lösning för dig men tror inte det är ditt grafikkort.

Visa signatur

AMD X6 1100T~Corsair 8Gb DD3 1600MHz~ASUS M489GTD-Pro~Powercolor HD6870~Corsair H60-Corsair~VX550-SSD INTEL 320 120Gb~500Gb Seagate

Permalänk
Medlem

mhm, påtal om inget. har märkt att när jag är i loadingscreen i wow (vilket inte ska ta så mycket på grafikkortet tycker man) så drar grafikkortet på som fan, känner på fläkten att den blåser som satan, men när jag kommer in i wow så lugnar den ner sig och jobbar knappt någonting... varför?

Permalänk
Medlem

Tippar på att kortet hoppar upp i 3D läge.

Permalänk
Medlem

såhär ser det iaf ut i CCC för mig; http://data.fuskbugg.se/skalman01/-namnloes.JPG

i början stog GPU klock på 777, testade trycka auto tune. då vart datorn svart, fick starta om, fick massa errors och fick en ruta om jag ville skicka felet till ATI osv, märkte då att gpuklocken hade höjt sig, så jag sänkte den lite nu. får iaf inga errors :<

vågar jag röra något av gpuklock eller memory klock? ;p och hur mycket? :<

Permalänk
Medlem

har uppdaterat till win7 nu, 64bitars. Fortfarande lika ;<
Ska då köpa ett nytt grafikkort, och vill ha ett bra mellan 1500-2200, langa gärna tips på ett bra kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slegg
Ska då köpa ett nytt grafikkort, langa gärna tips på ett bra kort.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498316

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mgst1
Tror ju att ditt grafikkort borde klara WoW, alldeles ypperligt. Tex, min grabb lirade WoW tills för alldeles nyligen och det funka helt laggfritt på en 2GHz opteron, 2Gb DDR400, x1950 pro 256DDR3. 1280x1024 WinXP. Visst WoW har uppdaterat grafiken sen sist jag spelade (funkade ypperligt på en 9800pro kommer jag ihåg ) men tror inte kraven höjts så mycket, grafikmässigt ser det ju likadant ut... Tyvärr har jag ingen lösning för dig men tror inte det är ditt grafikkort.

Det är en jävla skillnad på nu och då kan jag lova, nu kräver det mycket, mycket mer. På högre grafik på då.

Permalänk
Medlem

WoW ger sig mer på CPU o stuff än GPU. Finns en setting i wow som sätter den på alla 4 kärnor istället för bara 2 som den oftast kör på automatiskt och det kan höja din fps lite. Googla runt lite på CPU affinity wow.

Edit: tittade runt lite o hittade SET processAffinityMask="2".
vet i nu läget inte det exakta numret för quad men = 255 ska vara "alla tillgänliga cores, Eller så var det 255 = 8 (fysiska /inte fysiska cores)... lite för trött för den delen.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.

Permalänk
Avstängd

Ta av dig skidorna då.;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!