Permalänk
Medlem

Guide - Ergonomi vid datorn

Hittade ingen ergonomi guide här, och då jag anser att detta är något som är väldigt viktigt inom IT och som så många personer inte är medvetna om. Så här kommer min:

Ergonomi Guide

Folk brukar inte vara uppmärksamma på hur de sitter vid datorn. Många säger att det inte finns något rätt eller fel och att det är personligt, vilket kanske är sant men det finns ju en del info man kan ta nytta av för att ha friska ögon, armar, ben och rygg m.m. Många av oss här, kanske alla medlemmar på Sweclockers spenderar många timmar /dag framför datorn kan jag slå vad om, men varför plåga sig själv och få ont efter ett par timmar? Eller kanske det är värt att ha ont för att ha roligt? Skulle inte tro det

Man skulle kunna jämföra med tex ett lab med kemi och sånt där dom håller på med försök, tänk om något skulle gå fel där p.g.a för dåliga rutiner etc, det skulle kunna gå väldigt illa med explosioner och allt som nu hända (ne jag var inte bra på kemi i skolan). Nej, det var en dålig jämförelse men skitsamma.

Arm positioner på bordet

Den första så kallade "regeln" är hur man placerar armarna på bordet, armarna skall ligga på bordet vilande och avslappnad. Om du sitter och är spänd kommer du bli trött efter en kort tid och ditt arbete kommer antagligen inte att få ett bra resultat. Bordet du sitter på skall ha gott om utrymme, du skall inte behöva känna att det inte finns plats så det räcker, även bra om bordet är djupt så du slipper att sitta och med tangentbordet precis vid bordskanten.

Bord med utdrag för mus/tangentbord är inte att rekommendera då du inte har någon plats att luta dina armar mot, om du nu har platsbrist så kanske en laptop skulle passa dig bättre istället.

CRT skärm (Gamla tjocka): Om du fortfarande sitter vid en sån här CRT skärm så är det nog dags att byta, du kommer att få MYCKET mer plats på ditt bord men det viktigaste: du behöver inte anstränga dina ögon lika mycket när du tittar på en TFT-skärm jämfört mot en CRT-skärm, då du slipper det där flimret som kan uppstå i dom.

Håll rent: Det är alltid bra att hålla städat vid bordet, för det första, vem gillar att ha det stökigt och vem gillar damm och skit? Inte så många skulle jag tro, heller är det inte hälsosamt. Så bort med allt skit som du inte behöver och torka av det nån gång per vecka med en våt trasa eller liknande. Tänk även på att rengöra skärmen från flackar och smuts och det viktigaste: Tangentbordet och musen, det är sjukt så mycket bakterier som samlas där. Minns att jag såg ett program på TV om det när dom kollade vilka bakterier som dom hittade i ett tangentbord, det var så jävla vidrigt resultat så det inte är sant. Sen är det ju alltid mycket trevligare att sitta vid en ren fräsch plats.

Avstånd från bildskärmen: Man skall ha Bildskärmen så långt borta från dig och där du sitter som möjligt för att inte skada ögonen, dock så skall det inte vara för långt så du ser dåligt eller behöver anstränga dig för att kunna läsa text, ser på film etc. Det är också viktigt att du placerar skärmen i rätt höjd, du skall inte behöva titta upp på skärmen, snarare lite neråt då din nackes muskler inte behöver sträcka sig och du blir inte spänd i nacken.

Skärmens ljusstyrka: För ljusa skärmar tröttar ut ögonen mycket snabbt och kan skada dem, så jag när du ändrar kontrast/ljusstyrkan gör det vid en vit bakgrund, öppna t.ex ett word-dokument och skriv lite text sen se till att du kan läsa det tydligt utan några besvär. Det kan ta lite tid, men detta är något som du gör 1 gång, sen sparas det och du behöver inte oroa dig för det igen.

Alla ändringar måste göras under normala ljusförhållanden alltså inte i mörker och direkt solljus.

Sittställning: Dom flesta av oss sitter ner vid datorn och spenderar timmar där, så det är ju väldigt viktigt hur du sitter. Och dåliga sitt positioner kan leda till smärta, ryggproblem vilket sedan kan leda till sjukdomar.

1. Rätt stol: Det säljs tusentals olika stolar idag, så det kan vara väldigt svårt att välja rätt. När du väljer så se till att den har justerbar höjd och lutning och om den har armstöd så se till att dom är löstagbara då du aldrig vet hur du kommer att använda den stolen i framtiden, då armstöden kan vara i vägen så du inte kan ha dina armar på bordet utan att behöva sänka stolen och då sitta i fel höjd.

2. Ordentligt stöd för ryggen: Det är viktigt att ryggstödet är bra, då sitta inte är en "naturlig position" så är ryggen faktiskt mer avslappnad och mindre ansträng när du står än när du sitter. Så som sagt är det en väldigt viktig del att ryggstöder är bra och att du kan sitta där så bekvämt och avslappnad som möjligt.

3. Sitt rak: Att sitta rakt är en bästa ställningen då ryggen är i det närmaste till den "naturliga positionen" som möjligt sittandes och din rygg anstränger sig inte lika mycket. Om du har problem att se saker på skärmen när du sitter med rak rygg så luta lite på skärmen istället för att falla ihop som en saccosäck i stolen.

4. Utrymme för ben och armarna: Det är väldigt viktigt att det finns gott om utrymme vid dina ben och armar så du kan sträcka på dom och byta positioner lite då och då. Tyvärr så har vi inte den möjligheter var som helst, speciellt inte ute i världen om man nu kan säga så, alltså i tåg, tunnelbana, bussar etc. Men när du är hemma där du antagligen spenderar den mesta tiden vid datorn så är det väldigt viktigt. Om du sitter ihoptryck, alltså väldigt trång och helt still utan att röra benen eller armarna mycket under långa perioder kan du få kramper i benen/armarna vilket jag inte tror någon gillar.

När man sitter vid datorn under långa perioder så är det som sagt nödvändigt att sträcka på sig eller - ännu bättre att ta en paus och göra något annat
När du arbetar framför datorn under långa perioder det kommer en tid då det är nödvändigt att sträcka eller - ännu bättre - att ha en paus, göra något annat, alltså inte gå och sätta dig vid TV:n då utan upp och rör på dig.

Dom pauser som du tar hjälper dig att återställa blodcirkulationen, rensa ditt sinne och låt det vara, att göra något utöver något elektroniskt. Jag vet själv att jag kan bli fast framför datorn i timmar utan pauser vid spel, speciellt i t.ex world of warcraft och när man då oftast raidar timmar i sträck, det har jag dock ändrat på, och med dom som jag nu lirar med så har vi alltid minst en 10min pause / kväll, och kan verkligen säga att det hjälper. Folk och mycket mer fokuserade och presterar bättre. Jag antar att det gäller samma sak i nästan alla spel.

Så en väldigt, väldigt snabbt sammanfattning:

* Ha armarna på bordet
* Ha ett gott avstånd till bildskärmen
* Sitt med ryggen rak och i bekväm stol
* Ha mycket utrymme runt omkring dig, speciellt vid benen/armarna.
* Ta pauser lite då och då.

Det finns självklart mycket mer saker, man jag anser att detta är dom viktigaste delarna.

Hoppas det var läsbart och ni gillade det.

MvH Nagel.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Fin guide med massa nyttig info

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man skall ha Bildskärmen så långt borta från skärmen

Lite fel där.

Sedan är det bra att gå på toa för då kommer man ju upp från stolen och har en bra anledning.
Stolar med armstöd, då kan du ha tangentbordet nära dig ändå. Det är ju viktigt att de är höj och sänkbara så de passar ditt bord.

Permalänk
Medlem

Som sagt, det kan bli fel när man sitter länge vid datorn hehe, Fixar det tack

Och med armstöden, det beror helt på hur stolen och bordet är byggt självklart. Sen att gå på toa är ju rätt självklart? Hoppas jag i alla fall xD

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Håller inte med om att man ska ha ett djupt bord och hålla armarna mot bordet. Hemma har jag både mus och tangentbord längs kanten på skrivbordet och vilar handleden längst ute på kanten. Det fungerar perfekt. Då blir det en naturlig position från axlarna och neråt då armarna i början går rakt ner. Sen har jag en 90 graders vinkel ungefär vid armbågen, den vinkeln känns bäst för mig.

Håller jag istället en större del av armarna mot ett bord så är de mer låsta. Det fungerar bra om man då och då rör dem av olika anledningar, men håller man en på asdw och en på musen med hög sens (aå man inte behöver röra armen) blir det inte så bra.

FInns förstås även nackdelar man att hålla som jag. Man måste vara bra på att skriva på sitt tangentbord så man inte behöver flytta händerna då detta är besvärligare så här. Om man inte ska behöva flytta högerhanden när man använder musen så måste man ha hög sens.

Det funkar bra för mig iaf. Där jag jobbar har jag mera plats vid skrivbordet och har testat under ett par dagar att hålla som du och andra skrivit, men det funkade inte för mig.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

bra guide men skulle vara kul om du hade några bra bilder som visar bättre

Permalänk

Sittställning del 1 verkar inte riktigt färdigskriven? Längre än så har jag inte läst..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Håller inte med om att man ska ha ett djupt bord och hålla armarna mot bordet. Hemma har jag både mus och tangentbord längs kanten på skrivbordet och vilar handleden längst ute på kanten. Det fungerar perfekt. Då blir det en naturlig position från axlarna och neråt då armarna i början går rakt ner. Sen har jag en 90 graders vinkel ungefär vid armbågen, den vinkeln känns bäst för mig.

Läste nyss i en tidning om detta och då sa dom också att man skulle ha armarna på bordet. ^^

Fin fin guide !

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

rätt basic guide som man lätt hittar på nätet.. tft och crt flimmrar men bara när dom är i 60hz annars bra:)

Visa signatur

CPU: 5800X @4,85 | Kylare: Phanteks Glacier One 360 | RAM: 32GB @3800 CL14| Hårddisk: Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 960 Evo 1TB | PSU: Corsair AX860i| GPU: 3080 10GB Chassi: Fractal Design Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Vad jag lärt mig på en ergonomikurs är att armarna på bordet inte är särskilt bra. Antingen hamnar armbågarna i luften vilket sätter belastning på axlarna eller så måste man ha armbågarna "framför" kroppen vilket inte heller är bra, om man inte har ett bord som "svänger ut" för armarna.

Men det beror ju som tidigare påpekats helt på hur stolen och bordet ser ut

Permalänk
Medlem

"Man skall ha Bildskärmen så långt borta från dig och där du sitter som möjligt för att inte skada ögonen ... " Är detta verkligen vetenskapligt vedertaget? Att man inte ska blända ögonen är väll självklart men är det något speciellt med ljuset från skärmen som gör det extra farligt?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Bra guide men behöver korrekturläsas