Permalänk

Söker tips ang. datorköp 15-20k

Har den senaste tiden börjat känna att det är dags att lägga lite sparade stålar på en dator mer åt 'värsting' hållet och det verkar lämpa sig bra nu i höst med nya processorer och en ny generation grafikkort.

Paketet jag filar på för tillfället ser ut som följer:

Meningen är att jag ska ha en god grund att stå på de kommande åren. Möjligt är att jag i framtiden skaffar ett extra grafikkort för CF, så helst ska det tas med i beräkningen när man tittar på nätagg och moderkort.

Anledningen till att jag väljer Core i5 över i7 är väl den att utifrån de tester och artiklar jag läst så känns det inte befogat att lägga de pengarna på hyperthreading. Det som skulle gynnas av i7 för egen del är väl lite rendering av filmer, men det är än så länge inga väldigt tunga uppgifter jag utför. Men vill ni övertyga mig om att jag behöver i7 är ni välkomna.

Tanken var också att jag ska försöka lära mig mer om överklockning i och med att jag köper detta. Jag har ingen erfarenhet av eftermarknadskylning till processorer etc. så tipsa gärna om sådant och eventuellt extra fläktar till chassit om det är nödvändigt.

Ljudkort och liknande är inget jag bekymrar mig om i nuläget.

Permalänk
Medlem

Tror du blir nöjd med denna verkar va en bra och väluppvägd setup.

Skärmen är säkert bra... vet inte riktigt. Men du skulle ju kunna satsa på en 24" så kan du köra i upplösningen 1920x1200.

Permalänk
Medlem

köp ej! Cf kommer att flaska sönder. ska du köra cf ska du ha i7

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hölmiz
köp ej! Cf kommer att flaska sönder. ska du köra cf ska du ha i7

Snälla uttala dig inte om saker du inte är säker på. Visst, du kommer förlora lite utav prestandan om du kör i CF på ett 1156 mobo. Men den mängd du förlorar är omärkbar, kanske runt 2% prestanda.

Här har du ett test där dom prövar hur väl 5870 presterar i 1x, 4x, 8x och 16x i 6 olika upplösningar i flertalet program (alla 3dmark program bla tror jag) och spel.
Här har du tex en bild från det testet på overall prestandan i alla tester dom utförde i upplösningen 1680x1050 (vilket skärmen han vill ha är på)

Hela testet:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Mitt tips är att ta 750w agget från corsair istället för att vara på den säkra sidan så att den räcker till för framtida uppgraderingar med fler hdd's och kanske ett till grafik kort. Du skulle också kunna få ett par 1600mhz minnen för kanske 5-600kr som funkar lika bra för dig.

Permalänk
Medlem

Mycket likt mitt nuvarande notepad dokument för ett planerat inköp, lite obestämd på vissa saker fortf dock.

Corsair Obsidian 800D // Antec P193 // Antec P183 // Lian Li PC-P50B
Intel Core i5 750
Corsair Hydro H50 // NOCTUA NH-U12P SE2
Asus P7P55D Pro
Corsair Dominator 4GB (CMD4GX3M2A1600C8)
Asus Radeon 5870 // Nvidia GT300 'Fermi'
Western Digital VelociRaptor 150GB
Western Digital Caviar® Black 1TB
Asus DRW-24B1LT DVD-brännare (whatever)
Corsair Powersupply HX 750W

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).