Permalänk

Error:0271 datorn startar inte.

Hej fick just min nya lenovo thinkpad R400 från skolan,

Den funkade jätte bra tills batteriet dog och jag stoppade in laddaren och skulle starta.

Då får jag detta fel medelande:

ERROR: 0271

check date and time

efter det kmr det upp ett "hänglås" och jag man kan skriva in nått lösenord(vilket jag tror är bios password)

Hur löser jag detta? vad är defult bios lösenordet?

vill verkligen inte lämmna in den andra dagen efter vi fått datorn till IT- supporten

GRYMT tacksam för hjälp!

EDIT: Den vill ha mitt PoP password (power-on) vad är detta pass ?

Annars så såg jag att man kunnde dra ut CMOS batteriet inne i datorn för att reseta det.

(datorn bootar inget) det kmr upp direkt kan inte ens gå in i bios tro jag, kanske om jag slår in rätt pwd. )

Permalänk

Vad som förvånar mig är att du inte börjar med att fråga skolan vad du skall göra...
Det är tydligt att de satt upp detta skydd för att göra bärbara obrukbara vid slöld.
Standardmässigt finns inga lås aktiverade.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Vad som förvånar mig är att du inte börjar med att fråga skolan vad du skall göra...
Det är tydligt att de satt upp detta skydd för att göra bärbara obrukbara vid slöld.
Standardmässigt finns inga lås aktiverade.

Hehe jo hade ju tänk och göra det. men känns lite pinsamt att göra detta efter en dag då man fått den.

Permalänk

Varför är det pinsamt ??? Du har inte gjort något fel.
Det är normalt att man kör slut på batteriet ibland (när man sitter på stranden med pilsnern och laptoppen).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Varför är det pinsamt ??? Du har inte gjort något fel.
Det är normalt att man kör slut på batteriet ibland (när man sitter på stranden med pilsnern och laptoppen).

Ja, sant haha

"Det är normalt att man kör slut på batteriet ibland"

Menar du att den kmr låsa sig varje jävla gång batteriet tar slut ?

Permalänk

Ja, om du inte får koden att låsa upp och stänga av spärren.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till ämnet!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Ja, om du inte får koden att låsa upp och stänga av spärren.

Ah, är inne på datorn nu iaf gick till data teknikern och förklarade å han skrev in lösenordet.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem nu med en exakt likadan dator osv. Men jag antar att jag får vänta till måndag då jag kan gå till IT-teknikerna :/.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB