Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Ja som sagt det här beror ju på hur mycket batteri själva OSet tar. Om vi tänker att hårdvaran är ungefär densamma av vad Iphone har högre kapacitet på batteriet.

Hittade en bra sida där han bland annat gör en jämförelse mellan Iphone 3gs och n900. http://blog.brendangates.com/. Det står bland annat detta: iPhone, at 1219mAh. The n900 battery is the highest capacity, at 1320mAh. "Battery life is VERY dependent on OS and use though, so I would hesitate to claim that capacity=life."

Altså som jag själv skrev, OSet kommer bestämma hur bra batteritid n900 får :).

Sen har jag inte själv testat denna (även om jag gärna skulle vilja) men jag följer med ganska mycket i vad som försigår på mobilmarknaden och har därifrån snappat upp ett och ett annat ord från här och var ;). Har själv en 5800 som använder samma batteri som N900 och batteritiden på 5800 är då i varje fall riktigt bra.

Din andra fråga gällande det jag sa om svårigheterna vid fukt och kyla. Tog en väldans tid att hitta källan då det var så länge sedan jag läste det. Här har du källan: http://www.allaboutsymbian.com/features/item/Resistive_vs_Cap...

Står under "Environmental concerns". Som sagt, jag står kvar vid det jag säger. Bästa kombinationen idag är ett fysiskt qwerty tangentbord tillsammans med en resistive touchscreen. Däremot håller jag inte med många som tycker det går riktigt dåligt att skriva direkt på en resistive skärm. Det fungerar då prima för mig på min 5800 :).

Klart intressant och tack för länken! Jag har då inte märkt nått vid minus grader som skulle kunna upplevas som en försämring (å andra sidan så har jag inte testat att lägga telefonen på en snödriva eller direkt på isen några minuter för att sedan börja arbeta med luren) .

Jag ser framemot att testa n900 i alla fall (kommer att få en genom jobbet)

En intressant jämförelse är Samsung Omnia HD men Nokia 5800 båda är baserade på Symbian S60 5th Edition. Och jag kan säga dig att 5800 inte är i närheten av vare sig "känslan" och farten (responsivness) prova så förstår du vad jag menar

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk

Underbart att Nokia har en tryckkänslig skärm på N900. En kapacitiv hade varit en katastrof. N900 är mer en datormobil, och pekpinne + tangentbord är kanon i många mameoprogram. Leken kan iphone et al ta hand om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
En intressant jämförelse är Samsung Omnia HD men Nokia 5800 båda är baserade på Symbian S60 5th Edition. Och jag kan säga dig att 5800 inte är i närheten av vare sig "känslan" och farten (responsivness) prova så förstår du vad jag menar

Har aldrig testat Samsung Omnia HD men valde 5800 främst för att den är 3500kr billigare än omnia ^^. Omnia må vara bättre men 5800 använder trots allt samma OS och har tillgång till samma program. Visst hårdvarumässigt är Omnian överlägsen 5800 men jag ansåg inte att den var värd mer än det dubbla av vad jag betalade för min.

Däremot så tycker jag Omnian är betydligt mer prisvärd än Iphone 3GS. Den vinner på alla delar förutom på applikationsfronten. I senaste M3 (tror jag) fanns en review av Omnia och Iphone 3GS. M3 ansåg att Omnian var en riktigt bra mobil men också riktigt dyr. De sa däremot ingenting om att 3gs dyr, den som tom kostar mer än Omnia. Jag hakade upp mig lite på detta måste jag medge.

Har själv ingen aning om hur bra resistiv skärm som n900 har men den har säkerligen en bättre mer känslig sådan än 5800. Ser fram emot fler reviews i framtiden då vi får höra mer om vad folk tycker om n900. Har så nyligen köpt min 5800 så kommer nog inte köpa n900 nu direkt vid release. Kan hända att jag köper den efter i slutet av året om jag får det att gå ihop med det ekonomiska ;).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Har aldrig testat Samsung Omnia HD men valde 5800 främst för att den är 3500kr billigare än omnia ^^. Omnia må vara bättre men 5800 använder trots allt samma OS och har tillgång till samma program. Visst hårdvarumässigt är Omnian överlägsen 5800 men jag ansåg inte att den var värd mer än det dubbla av vad jag betalade för min.

Bortsett från bättre hårdvara med mera så är det som är intressant med en jämförelse mellan dessa två just det faktumet att Omnia HD och 5800 kör på exakt samma OS, MEN Omnia Hd'n använder Capacitive Touch och 5800 använder resistive som bekant. Vad jag menar är att här blir skillnaden mellan touch screen tekniken mer intressant att mäta/känna då förutsättningarna är mer lika så att säga.

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem

N900 använder ju sig av linux OS'et maemo. innebär det att man kan köra dessa på telefonen?

http://www.zophar.net/linux.html

Eller måste de portas om på något sätt för att kunna köras på telefonen? Att de inte är maemo-kompatibla.

edit: efter att ha läst lite mer verkar det som att de måste portas om om det inte redan finns en ver gjord för maemo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
Det där med stöd för avi och xvid till n900 är lite intressant. Det var sagt att n97 också skulle ha det men fick tydligen lägga det åt sidan i slutändan pga "juridiska" skäl, dvs Nokia ville väl inte hamna i kläm med vissa organisationer.

Kommer n900 undan för att, vadå, den kör opensource med en linux-variant?

Någon som har en teori?

Ja du det kan ju vara så att avi och Xvid är så grymt eftertraktat att Nokia skiter i vilka de stöter sig med eller så är det något annat som ändrats. Det står ju i deras specifikationer på sidan att den ska ha xvid+avi och de lär inte ändra sig och ta bort det i sista minuten...

Finns det ens några andra mobiler som har stöd för avi, har för mig att utbudet är väldigt skralt där?

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Ja du det kan ju vara så att avi och Xvid är så grymt eftertraktat att Nokia skiter i vilka de stöter sig med eller så är det något annat som ändrats. Det står ju i deras specifikationer på sidan att den ska ha xvid+avi och de lär inte ändra sig och ta bort det i sista minuten...

Finns det ens några andra mobiler som har stöd för avi, har för mig att utbudet är väldigt skralt där?

Du kan ju tanka program för symbian, hade något till min N95 förrut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Ja du det kan ju vara så att avi och Xvid är så grymt eftertraktat att Nokia skiter i vilka de stöter sig med eller så är det något annat som ändrats. Det står ju i deras specifikationer på sidan att den ska ha xvid+avi och de lär inte ändra sig och ta bort det i sista minuten...

Finns det ens några andra mobiler som har stöd för avi, har för mig att utbudet är väldigt skralt där?

Det kan som sagt ha något med det faktum att ett Linux OS nyttjas som förenklar det för nokia. Eftersom man kan se Xvid och Avi på alla andra Linux OS så får man även tillåtelse att köra det i Maemo 5. Symbian däremot är ju ett mobilt OS så man kanske stöter på några problem pga det.

Har ingen aning om din sista fråga men jag har för mig att det är väldigt få som har det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Du kan ju tanka program för symbian, hade något till min N95 förrut.

Det gäller endast S60v3. Där finns bland annat CorePlayer. Det sägs komma ut en CorePlayer version för s60v5 nu under slutet av sommaren. Denna sägs ha stöd för avi och xvid. Däremot sägs det att den kommer sakna "hardware acceleration". Ingen aning om vad detta innebär dock.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
[B]Klart intressant och tack för länken! Jag har då inte märkt nått vid minus grader som skulle kunna upplevas som en försämring (å andra sidan så har jag inte testat att lägga telefonen på en snödriva eller direkt på isen några minuter för att sedan börja arbeta med luren) .

Såg en video ett tag sen där dom stoppade iPhonen i en frys (-20) i en halvtimme och den funkade som vanligt sen.

Jag tror specen egentligen gäller mer komponenterna än extern temp och det krävs nog en hel del för att en telefon ska bli så kall internt. Ja menar moderna smartphones kan ju användas som värmeelement bara man ringer nån eller har GPSen igång, lol.

Men kan kan ju tänka säg att det är lite kallt och fingra på den.

Permalänk
Medlem

Såg på M3 att de fingrat på LG's mobil med 21:9 format. Den ska tydligen stödja såväl divx, xvid och h264. Osäker vilket OS som LG använder.

Körde coreplayer på min N95, men den är ju som sagt s60v3 och N97 v5. Helt suveränt program, hoppas en ny version släpps snart.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

b4sTerd den använder LGs egna OS och är en vad många kallar dumbphone. Därför blir den en "no go" vare sig man gillar det nya formatet eller ej.

Själv är jag då inte så optimistisk till 21:9 formatet. Telefonen är alldeles för smal och för lång. Gillar inte den kombinationen. tar man bilder i det formatet så kommer ju inte mycket att kunna visa denna bild i "fullscreen".

Dator-skärmar och tv-skärmar använder sig vanligtvis av 16:10 eller 16:9. Även om det nu är på väg att komma 21:9 skärmar så vet jag inte riktigt om det hör hemma hos mobiltelefoner...

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Ja du det kan ju vara så att avi och Xvid är så grymt eftertraktat att Nokia skiter i vilka de stöter sig med eller så är det något annat som ändrats. Det står ju i deras specifikationer på sidan att den ska ha xvid+avi och de lär inte ändra sig och ta bort det i sista minuten...

Finns det ens några andra mobiler som har stöd för avi, har för mig att utbudet är väldigt skralt där?

Jag vet inte riktigt vad du menar men som jag ferstått så är AVI bara ett format, dvs ingen speciell encoder så det kan vara alla möjliga codecs under ett AVI skal/filnamn.

Jag som e van med Windows Mobile kan ju meddela att det har funnits stöd för diverse codecs under AVI skalet i ett antal år. På dom klenare mobilerna får man coda om filmerna så dom har ett format som den mobilen orkar med.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
b4sTerd den använder LGs egna OS och är en vad många kallar dumbphone. Därför blir den en "no go" vare sig man gillar det nya formatet eller ej.

Själv är jag då inte så optimistisk till 21:9 formatet. Telefonen är alldeles för smal och för lång. Gillar inte den kombinationen. tar man bilder i det formatet så kommer ju inte mycket att kunna visa denna bild i "fullscreen".

Dator-skärmar och tv-skärmar använder sig vanligtvis av 16:10 eller 16:9. Även om det nu är på väg att komma 21:9 skärmar så vet jag inte riktigt om det hör hemma hos mobiltelefoner...

Jo LG brukar ju köra ett eget hopkok. Det är en märkligt klumpig modell, som att ha en stor fet linjal i fickan.

OnT så ser N900 också lite klumpig ut (fast åt andra hållet) på de bilder jag sett. N97 är gränsfall för mig att vara smidig, och N900 är visst både ännu tjockare och bredare. Kanske upplevs annorlunda om man får hålla i den irl.

http://www.nokiausers.net/Videos-and-Media/Nokia-N900-Quick-H...

Se längst ner på sidan där han jämför med N97.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
Jo LG brukar ju köra ett eget hopkok. Det är en märkligt klumpig modell, som att ha en stor fet linjal i fickan.

OnT så ser N900 också lite klumpig ut (fast åt andra hållet) på de bilder jag sett. N97 är gränsfall för mig att vara smidig, och N900 är visst både ännu tjockare och bredare. Kanske upplevs annorlunda om man får hålla i den irl.

http://www.nokiausers.net/Videos-and-Media/Nokia-N900-Quick-H...

Se längst ner på sidan där han jämför med N97.

Man måste nog känna på den själv i verkligheten för att verkligen veta hur den känns. Här har du en bild och jämförelse mellan N97, N900, E71 och Iphone 3gs: Storleksjämförelse.

Som man ser där så är Iphone både bredare och längre men betydligt smalare (saknar qwerty så ej konstigt). N97 är längre, smalare och lite tunnare. E71 är längre, smalare, tunnare.

När man ser videos på N900 så framstår mobilen större än vad den egentligen är. Visst den är rätt så tjock men detta ger mig intryck av bättre byggkvalité. En mycket tunn qwerty mobil skull ekännas instabilt. Samtidigt ska man ha i åtanke att den är tunnare än både n73, k800i och e90. För att vara en qwerty mobil anser jag detta vara acceptabelt :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Såg en video ett tag sen där dom stoppade iPhonen i en frys (-20) i en halvtimme och den funkade som vanligt sen.

Jag tror specen egentligen gäller mer komponenterna än extern temp och det krävs nog en hel del för att en telefon ska bli så kall internt. Ja menar moderna smartphones kan ju användas som värmeelement bara man ringer nån eller har GPSen igång, lol.

Men kan kan ju tänka säg att det är lite kallt och fingra på den.

Hahaha det kallar jag för hardcore test!! Kan inte du leta upp länken? Tyckte väll att "Environmental concerns" lät som nys. lol

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem

Någon som har ett realease datum? Orkar inte vänta längre..
Har läst 19:e oktober någonstanns men vet inte om det var i sverige. Hoppas den kommer tidigare så klart Kliar i fingrarna

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwEKEy
Någon som har ett realease datum? Orkar inte vänta längre..
Har läst 19:e oktober någonstanns men vet inte om det var i sverige. Hoppas den kommer tidigare så klart Kliar i fingrarna

Har själv bara hört att den släpps i oktober. Sverige är en av de utvalda marknaderna där den släpps i oktober. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge (tycker vi ).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwEKEy
Någon som har ett realease datum? Orkar inte vänta längre..
Har läst 19:e oktober någonstanns men vet inte om det var i sverige. Hoppas den kommer tidigare så klart Kliar i fingrarna

Jag var idag på ett GEAB Phonehouse i Muppsala å frågade om den å dom sade att den släpps v40 i sverige men han trodde att den går att få tag i v41

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
Hahaha det kallar jag för hardcore test!! Kan inte du leta upp länken? Tyckte väll att "Environmental concerns" lät som nys. lol

http://www.youtube.com/watch?v=ZJqfiyP0JNs

Personligen så skulle jag lägga telefonen i nåt om jag vet att jag drar ut den i kallt väder... Oavsett lur egentligen (nåja, kanske inte nån Nokia skräplur man använder som fotboll på ledig tid). Det finns många fina läderfodral för dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Jag var idag på ett GEAB Phonehouse i Muppsala å frågade om den å dom sade att den släpps v40 i sverige men han trodde att den går att få tag i v41

Enligt komplett.se bland annat så släpps den måndagen den 28 september! (Preliminärt ofc.) Perfekt, på födelsedagen å allt

Är det någon som har någon info rörande att skriva sms i upprätt läge? Jag vet att man kan få upp siffersatsen och ringa i det läget, men kan man använde det till att skicka sms så?
På bilden jag såg så var det bokstäver under siffrorna som på vilken "vanlig" telefon som helst(tryck tre gånger på a för att få ett c osv.) så det borde ju gå, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Låter grymt, hoppas du får tag i den då Önskar jag kunde köpa en åsså!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

jahap, undrar om kompletts datum stämmer . Får väl slänga in en förbokning o se vad som händer ehm.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Vad är det för abonnemang ni kör som köper den helt kontant? Själv hade jag tänk vänta tills någon "mobil-butik" får in den. Så man kan ta typ sånt abonnemang som 3 har på iphone. betala 499kr/mån och få fri surf etc. ring för hela beloppet osv.

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

finns det inget abb runt ~150-200kr/mån med typ 1-2gb fri surf och ring/sms för beloppet

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwEKEy
checkade runt lite på youtube och hittade det här:
http://www.youtube.com/watch?v=6oSEVVEWxio

om detta fungerar borde man då kunna styra sin dator (datorn kopplad till TVn) med hjälp av mobilen. Tror det ska finnas en app som får iphonen att fungera som en mousepad så då borde det fungera med n900 också?
Hade varit guld värt då man inte orkar hoppa upp ut sängen varje gång det händer något på datorn när man tex tittar på film.

Apropå att styra datorn via N900an, så såg detta program till Maemo jäkligt bra ut (funkar på N800 och N810):

http://www.youtube.com/watch?v=0pEoaCVgygg

Man emulerar både tangentbord mus, via bluetooth.

Heter BlueMaemo och finns här http://www.valeriovalerio.org/?page_id=174

Permalänk

Har kommit fram att Nokia inte kommer att tillåta att operatörerna gör om mjukvaran i N900!
Inget skit från Tre med andra ord!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Någon som ännu vet hur det ligger till med mms? På gsmarena stod det tydligen att den skulle ha mms.

Permalänk
Medlem

BlueMaemo verkar riktigt coolt, definitivt värt, hoppas bara den kommer till N900 också. Det finns ju också en app för att styra TV via IR-port som tydligen ska finnas, trots att alla specifikationer hittills sagt annorlunda.

http://maemotalk.com/2009/09/09/irreco-remote-control-app-for...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
finns det inget abb runt ~150-200kr/mån med typ 1-2gb fri surf och ring/sms för beloppet

Vet faktiskt inte, men tror inte 3 har det iallafall. Lutar åt 3 för mig del eftersom flickvän och många polare har det. Ringa gratis är bra
Tror att 3 tar ca 150kr/mån bara för surfet. Vet dock inte hur det är om begränsar sig till 1-2gb, vilket faktiskt räcker.

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwEKEy
Vet faktiskt inte, men tror inte 3 har det iallafall. Lutar åt 3 för mig del eftersom flickvän och många polare har det. Ringa gratis är bra
Tror att 3 tar ca 150kr/mån bara för surfet. Vet dock inte hur det är om begränsar sig till 1-2gb, vilket faktiskt räcker.

Som jag förstått är det 150kr för helt obegränsat turbo 3g. I tex iPhone ingår ju ett visst antal gigabyte om man kör 24 mån, men det är ju bara för att det är ett "gratis" tillägg.