Permalänk
Medlem

Köra Windows 7 på mac?

Hej!

Jag har noll koll på MAC , har googlat lite och det verkar som att man måste dual-boota för att kunna köra Windows på en Mac.

Går det inte att få bort OSX? och bara köra Windows 7?

MVH johan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Du sitter i fel forumdel nu... men har du provat att stoppa i Windowsskivan och bara köra installationen, och formatera hela hårddisken?

Förresten, vad är poängen med en Mac utan OS X?

Permalänk
Medlem

Inga problem att ta bort OS X. Men du måste använda OS X eller OS X Installationsskiva för att partitionera hårddisken. Macar kör EFI och det emulerar en MBR och BIOS för Windows.

Permalänk
Medlem

Sidde, okej tack för det! vad händer om jag inte har någon OSX skiva då? , problemet är att det är polaren som vill ha windows istället han jobbat med lite program osv som tydligen inte funkar så bra på vanliga MAC oset

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

ja hjälpte en vän installera winxp på hans bärbara mac var bara i med windows skivan boota formatera sen när installen är färdig så är en osx skiva att rekomendera då windows saknar drivrutiner till många av apples hårdvaror och dessa ligger på osx skivan

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Sidde, okej tack för det! vad händer om jag inte har någon OSX skiva då? , problemet är att det är polaren som vill ha windows istället han jobbat med lite program osv som tydligen inte funkar så bra på vanliga MAC oset

Alla macar levereras med en skiva, utom de stulna. De brukar levereras utan det mesta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Alla macar levereras med en skiva, utom de stulna. De brukar levereras utan det mesta

haha, mmm men problemet är att skivan är italien där hans tjej bor, aja får tanka ner en och använda den som partitioneringsverktyg eller nått ^^

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hej Johan, jag har haft Windows 7 i 3-4 veckor.
Snygg design och smidiga funktioner.
Hur som helst - Det är fortfarande en BETA version.
Det mesta fungerar inte på Windows 7 ännu.

Exempel MAC det ska ju vara det bästa OS'et med
minst buggar. Åtminstone vad jag har hört.

Installera inte Windows 7 - försen dem har gjort klart det.
Eller fixat massvis med buggar.

Om du är en Gamer - Så skulle jag inte rekommendera att installera Windows 7 ännu - Vänta en månad eller mer.

MVH

Tommy.

Permalänk
Medlem

Fungerar det mesta inte på Windows 7? Jahaja, trist. Då måste det ha blivit något fel för dig antar jag.

För mig har allting fungerat, precis allting, som jag testat. Både spel och program. Eller vänta! Det är en sak som inte fungerar på mitt Windows 7 (64-bit)! Myulk (ni vet, spelet från 1997, Arlas spel)! Det fungerar tyvärr bara på 32-bitsversionen...

Men förutom det så fungerar allt jag testat, och det är ganska mycket. Till och med drivrutiner fungerar, och de fungerar bra (undantaget Creatives drivrutiner, som kräver lite hjärna).

Fast det kanske beror på vad man ska göra på datorn också, vad vet jag!

Om man är en Gamer (med versalt "g"!) ska man inte heller installera Windows 7? Nej, i och för sig... Myulk fungerar ju inte.

Tack.

Liten redigering: installera Windows 7! Även fast det bara är en "release candidate" så är det det bästa operativsystemet Microsoft har gjort, tro mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kört Win 7 sedan Februari på min speldator och jag är sjuukt nöjjd, har inte spelet ett enda spel som inte fungerar ännu. alla program fungerar utmärkt också

men som sagt det är ju en MAC det kanske funkar sämre där vem vet...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Fungerar fint på Mac Pro i varje fall. Körde bootcamp som kom med datorn, partionera och starta om. Windows 7 installerades utan minsta problem på rekordtid, har inte sett röken av OSX sen dess.

Har inte råkat på något i Windows 7 som _inte_ fungerar. Utorrent bråkar lite mer än vanligt, MSN live måste köras i Vista-kompabilitetsläge, vissa av programen jag använder professionellt krävde en uppdatering till nyaste version, helt enkelt ett gäng småsaker.

På tal om Myulk så borde det väl inte vara så svårt att köra i XP-Mode..

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CypereZe
Hej Johan, jag har haft Windows 7 i 3-4 veckor.
Snygg design och smidiga funktioner.
Hur som helst - Det är fortfarande en BETA version.
Det mesta fungerar inte på Windows 7 ännu.

Exempel MAC det ska ju vara det bästa OS'et med
minst buggar. Åtminstone vad jag har hört.

Installera inte Windows 7 - försen dem har gjort klart det.
Eller fixat massvis med buggar.

Om du är en Gamer - Så skulle jag inte rekommendera att installera Windows 7 ännu - Vänta en månad eller mer.

MVH

Tommy.

mm, nått mysko måste din burk ha för sig, för Windows 7 är verkligen de bästa windows:et hitils. 99% av all mjukvara fungerar, och dessutom e de som tidigare nämt ingen Beta längre, de e en RC.

Du kan lugnt instalera Windows 7, det fungerar klockrent.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Det mesta funkar på Windows 7 rc, dock inte alla spel osv. Det är dock otroligt fult, kan inte se hur nån kan tycka det är snyggt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det är dock otroligt fult, kan inte se hur nån kan tycka det är snyggt.

Ööh :S

okej, alla e vi olika antar ja

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
På tal om Myulk så borde det väl inte vara så svårt att köra i XP-Mode..

Menar du det virtuella XPt då, eller vad man ska säga? Det har jag faktiskt inte testat än... Kanske funkar ju.

Har testat med "Troubleshoot Compatibility" såklart, om det nu var det du menade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gillade man vista hemska utseende så gillar man win7 med ja gillar inget av dom kör hellre win2k utseende rakt igenom

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Tycker det är ganska onödigt att ha win 7 på en mac.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
Fungerar fint på Mac Pro i varje fall. Körde bootcamp som kom med datorn, partionera och starta om. Windows 7 installerades utan minsta problem på rekordtid, har inte sett röken av OSX sen dess.

Har inte råkat på något i Windows 7 som _inte_ fungerar. Utorrent bråkar lite mer än vanligt, MSN live måste köras i Vista-kompabilitetsläge, vissa av programen jag använder professionellt krävde en uppdatering till nyaste version, helt enkelt ett gäng småsaker.

På tal om Myulk så borde det väl inte vara så svårt att köra i XP-Mode..

Hur fungerar ditt tangentbord i Win 7?

Jag har det lilla, utan numpad och med sladd, och det funkar sådär i Win 7, vart finns drivrutiner till detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det är dock otroligt fult, kan inte se hur nån kan tycka det är snyggt.

+1
Vista är snyggare, och XP med "klassiskt tema" är ännu snyggare IMO.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Hur fungerar ditt tangentbord i Win 7?

Jag har det lilla, utan numpad och med sladd, och det funkar sådär i Win 7, vart finns drivrutiner till detta?

Drivrutinerna finns på Disc 1 av Leopard-skivorna, har du äldre så får du bränna ut en skiva med dessa (genom BootCamp inne i Mac OS X). Vet däremot inte om Apple's Vista drivrutiner funkar i W7.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte tangentbordet löst, kanske var en tabbe Funkar perfekt i Ubuntu dock med senaste kärnan

Permalänk
Avstängd

Varför ska du köpa en mac om du ska ha Window$?
Är det för Mac's är snygga?, isåfall kan du köpa en "hp touchsmart"...

[ Bild: http://americaninisrael.files.wordpress.com/2008/11/hp_touchs... ]

Visa signatur