Överklockning av grafikkort

Permalänk
Medlem

Mjo vore intressant å veta va max ligger ungefär Vore kul å prova men har redan ett OC kort från BFG, så frågan är hur mycket mer de går å pressa (BFG Geforce 9800GTX+ OC 512mb)

Nuvarande inställningar:

Core clock: 760 MHz
Memory clock: 2250 MHz
Shader clock: 1890 MHz

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Någon som vet om 90c max och 59c är farligt för mitt kort? Står i signatur vad jag har för kort. Men ändra bara några steg på varje och fick den till 66c nu.

Permalänk
Medlem

Intressant guide!
Tummen upp för bra läsning (y)

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

om det låter lite grann från nätagget, alltså inte fläkten, det låter typ pytte litet tjut hela tiden, man hör bara det om man är vid nätagget, är det farligt på nått sätt? Har överklockat mitt gpu med, efter det börja det låta lite smått.

Permalänk
Medlem

När det står Memory clock i GPU-Z på 1125Mhz så är det inte multiplicerat med 2 än, så jag har 2250mhz egentligen? Om man kan säga egentligen, men ni fattar?

Har förövrigt på mitt 8800GTS 512mb
Core clock: 750 MHz
Memory clock: 2250 MHz eller (1125 what ever..)
Shader clock: 1815 MHz

Känns godkänt

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivanea
http://www.techpowerup.com/gpuz/aaf3s/

Känns med godkänt.

ja, vad har du för temps?

ot, bra guide, men en senare guide om flashning och sånt skulle jag inte klaga på(man vill ju få sitt grafikkort över 100 grader, även med enorma mängder extra kylning)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0t4l str3
Tråkigt nog fungerar inte Rivatuner på vista x64, eller, det gjorde i alla fall inte det när jag senast testade. Någon som vet hur det är nu. Jag tyckte i alla fall det var konstigt att det gick att starta en gång, men efter första omstarten så klagade det på att det inte stödjer 64-bitars versionen av windows. Konstigt att det fungerade första gånger då säger jag bara... det bör fixas i alla fall.

Annars en rikigt bra guide!

/Calle

Dude. Då var det ett bra tag sedan du testade. I början när Vista var nylanserat och drivrutinerna inte var helt mogna så saknades stöd för Rivatuner. Men det har funkat länge nu.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Avstängd

passar bra till överklockningstävlingen
medveten tajming

Permalänk
Medlem

När jag kör furmark så kan jag inte se tempen som på bilderna och när jag kör GPU-Z så hänger sig datorn! Nån som kan lösa detta eller vet hur man får fram temp grafen i Furmark?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Stylaren...har du ändrat till stability test?...du ska inte ha benchmark test då

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stylaren
När jag kör furmark så kan jag inte se tempen som på bilderna och när jag kör GPU-Z så hänger sig datorn! Nån som kan lösa detta eller vet hur man får fram temp grafen i Furmark?

Undrar också hur man får fram temp/tids-grafen i Furmark. Det kanske bara funkar på nyare grafikkort?

*Edit: Märkte nu att jag även får samma fel som dig när jag kör GPU-Z samtidigt, dvs datorn kraschar totalt. Mitt gamla tröskverk är knappast stabilast i Sverige men det är skumt att vi har exakt samma problem...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Undrar också hur man får fram temp/tids-grafen i Furmark. Det kanske bara funkar på nyare grafikkort?

Klicka i stability test, inte benchmark.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Klicka i stability test, inte benchmark.

Jag kör stability-test

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

hmmmmm mitt gigabyte 9800gtx kort går inte att överklocka nå vidare,

Minnesklocken går inte ens höja 10mhz innan den börjat klaga att drivrutinerna har stött på problem och behövde startas om, hela tiden var 20e sekund tills jag ställt tillbaka klocken.

Core verkar jag max kunna nå typ 50mhz över standard ändå är tempen uppe i 84c grader, har jag bara ett kasst kort eller är detta normalt för 9800gtx?

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig guide som passar väldigt bra på sidan. Två tummar upp.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk

Gick att klämma ut lite ur det illfall
777 till 850mhz (GPU Clock)
1126 till 1305mhz (Memory Clock)
Max tempratur blev 67C (efter 2 timmar)
Asus Readon 3870 512mb

Jätte bra guid btw mer sånt här så blir det riktigt nice

Visa signatur

Jag hoppas att vi får snart virtual reality skulle va NICE

Permalänk

Ni som inte får någon temperaturgraf i Furmark, har ni den senaste versionen?
Jag uppdaterade från 1.4 (tror jag att det var) till senaste (1.6.5), och fick fram grafen.

Och ja, det efter att jag såg temperaturgrafen i bilderna i den här guiden som jag blev nyfiken och bestämde mig för att ladda ner en nyare version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivanea
Någon som vet om 90c max och 59c är farligt för mitt kort? Står i signatur vad jag har för kort. Men ändra bara några steg på varje och fick den till 66c nu.

Står i signatur vad jag har för kort. = 37 tecken
XFX GeForce GTX 260+ 896MB = 26 tecken

Trevlig artikel för de som vill testa att klocka sina kort. Bra fokus på genomförande och inte bara resultat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Fortfarande ingen som vet nåt om riskerna med att överklocka grafikkort?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

EDIT: körde nån techsweden variant istället.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Hur mycket står eran "fan speed" på?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Hur mycket står eran "fan speed" på?

32% ljudlöst:)

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
32% ljudlöst:)

jag frågade sweclockers..

Jag får detta med auto fan speed, körde tills den kom till 90 C men vågade inte köra längre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
jag frågade sweclockers..

Och hur ska jag kunna veta det? Du kunde ju ha skrivit det första gången

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

Tjinare! Är stolt ägare av ett HIS Radeon HD2900XT 512mb gddr3 kort. Läste denna guiden och tänkte att det hade varit kul att testa överklocka i rivatuner för en omväxling från ATI's OC i CCC.

Har senaste versionen av rivatuner och när jag trycker på "enable low-level overclocking" så får jag bara upp grafikkortets 2D hastigheter.

506,3MHz Core Clock
513.0MHz Memory Clock

Hur får Rivatuner till att visa mina 3D klocks?

Och ett annat fel har jag med stött på.
När jag går in på fläkt tabben och ändrar till Fixed och drar "spaken" till någon hastighet så höjer den alltid mellan 2-7% i fläkthastighet. Så om jag vill att den står på 25% (minsta hastighet) så flyttar den automatiskt upp till 31%. Har verkligen ingen aning varför den gör så

Så någon hjälp hade verkligen uppskattats!

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag har ett XfX geforce 9800 gt som jag har clockat till
GPU clock: 715 Mhz
Memory: 1000 Mhz
Shader: 1600 Mhz

kortet ligger runt 90 grader på full belastning. Är det för varmt?? Vad klarar ett sådant kort i värme??

MVH Johannes

Permalänk
Medlem

någon mer än jag som inte kan komma över 800MHz med powercolor 4870 1GB pga VPU recover skiten. någon som vet hur man kommer runt det bäst?

Permalänk
Medlem

Tjena.

Äger ett ATI Radeon 4870X2.
Klockade via catalyst control center..

Ligger just nu på GPU: 810Mhz
minne: 960mhz

Så det blev inte så stor skillnad, vet inte ifall jag kan klocka mer.
Någon som testat samma kort som jag har och vill ge tips?

Mvh

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk

toppenguide, +1

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W