Nvidias nya namnschema

Permalänk
Medlem

Tabellen är perfekt för 1920x1200, me like

Dom lär verkligen inte av sina misstag på Nvidia.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det här var faktiskt lite roligt;

GTS 240 har 1024MB grafikkminne medans GTS 250 har 512MB grafikminne.
Även om GTS 250 har högre frekvenser så är GTS 240 ett bättre köp i dagsläget, nu hoppas vi bara att priset blir rätt.

Jag är ganska säker på att det är en typo från Swec.

GTS 240 kommer sannolikt att ha 112 shader processorer, precis som nuvarande 9800GT (8800GT). Vidare så är prestandavinsten för G92(b) med 1024MB kontra 512MB VRAM i princip ~0%.

GTS 250 är 9800GTX+, med 128 shader processorer och högre klockfrekvenser.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
vad är detta? har alla medlemar på sweclockers blivit r-tards eller?

hur svårt är det igentligen? herregud...gnäll,gnäll,gnäll....sen vadå igen?
det här är namnbytet! "THE NAME CHANGE"

så ni som har "kunskap" om datorkomponenter kan inte hänga med i detta namn schema? .... säger bara *punkt* ...

Du verkar behöva en kram... här *kram*
Bättre nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
GTS 240 kommer sannolikt att ha 112 shader processorer, precis som nuvarande 9800GT (8800GT).

Ja, så måste det vara. Bra att det uppmärksammas.

Permalänk
Medlem

Dålig stil att ta en gammal produkt, döpa om den, och sedan sälja som ny.

Skäms på er nVidia!

Permalänk
Medlem

Var står det att det är en ny produkt, nya namn visst, men inte nya graffen.

Tycker att NVidia är på väg i rätt riktning, om de nu inte fuckar upp det på nytt om ett par månader.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Ja, så måste det vara. Bra att det uppmärksammas.

Hehe kul att ni nämner det, jag har försökt reda ut dedär sen i morses. Uppdaterar om en timme eller så.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Om man kan läsa och ta till sig information så ska väl inte ett namnbyte vara så svårt. Om sen inte Herr medelsvensson inte vet vilket grafikort som är bra så kan man väl alltid fråga eller söka om kortet av någon mer teknikbevandrad. Kanske är för gammal för att bli upprörd.

Visa signatur

E6850@3Ghz, Noctua NH-12F, Asus P5K Deluxe/WiFi-AP, 4GB Corsair 6400C4DHX, Corsair HX 520W, Antec P182 Gun Metal, X-Fi Xtreme Gamer, Asus ENGTX 260, Samsung 320GB/500GB. Top-notch...years ago.

Permalänk
Medlem

Så det är två st GTX 285'or som gäller om man vill kunna lira GTA IV med allt på högsta? :]

Permalänk
Medlem

Istället för grafik; förvirring.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Alltså:

Permalänk

Hm, vissa kan jag väl se nån gnutta logik i men asså, varför flytta 9800 till 200-serien? Jäkla puckon som sitter och ger namn där på nvidia. De började yra till det i 8800-serien. De har haft TVÅ generationer på sig att göra det logiskt....

Permalänk
Medlem

Bra och intuitiva namn, vad bra.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd

Jobbigt.
De nya namen är förvirrande, tex vet man inte vilka kort som har dubbla grafikprocessorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jobbigt.
De nya namen är förvirrande, tex vet man inte vilka kort som har dubbla grafikprocessorer.

Precis. Det kan vara ganska relevant ibland.

Permalänk
Medlem

Det var då ett hiskeligt gnäll på folk. Ja Nvidia's namnsättningar är inte jättebra hela tiden och de har krånglat till det nu men det som är extremt jobbigt är att varje gång det kommer en nyhet om hur Nvidia korten kanske kommer namnges så blir det en massa gnäll även om Nvidia inte har ändrat namnen på några kort då. Det har inte varit så många namnändringar som det verkar på alla som gnäller.

Denna ändringen som kommer nu (den 3 mars) har det rapporterats om i månader men det verkar som att en väldig massa tror att varje gång det skrivs något om Nvidia och namnändringar att Nvidia faktiskt har bytt något namn, det stämmer helt enkelt inte. De namnbyten och liknande som jag kom komma på som hänt sedan introduktionen av 8000-serien fram tills nu är de olika versionerna av 8800Gts (8800Gts 256Mb, 8800Gts 512Mb, 8800Gts 640Mb), 8800gt --> 9800gt och 9800Gtx --> 9800Gtx+. Sedan har vi den namnändring som kommer nu, visst en del men den mängd som det skrivs om detta och det faktum att det kommer nyheter varje vecka om Nvidia är inte representativt av antalet namnändringar som faktiskt äger rum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jobbigt.
De nya namen är förvirrande, tex vet man inte vilka kort som har dubbla grafikprocessorer.

Med tanke på att det bara finns ett borde det inte vara särskilt svårt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ja X2 t.ex är ju en teknisk triumf, verkligen. Höga temperaturer vansinig strömförbrukning och hög RMA. En fantastisk teknisk revolution... get real

haha, helt klart att han är en riktigt ATI-fanboy!
Han snackar om massor som han inte ens har ägt

Permalänk
Medlem

Jo det är glasklart, bara för att man har en egen uppfattning så är man fanboy. Skärpning nu grabbar.

Oscar, jag sätter en slant på HURRDURR.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Namn-förvirringen är oförändrad.. lika knepigt som innan; ingen förbättring!

Vad är de som är knepigt? Högre siffra=bättre kort, en 3åring klarar tom av de.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Vad är de som är knepigt? Högre siffra=bättre kort, en 3åring klarar tom av de.

8800 är mer än 280, om sedan GTX kommer före eller efter siffrorna kan väl kvitta, eller?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så borde väl GTX 295 ha 2x216 cores? Det ar ju trotts allt 2 st GTX 260 (216) som är ihopbyggda?

Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett ganska bra namnschema. MEN jag tycker de mjölkar G92 något in i helvete, genom att ha samma grafikkort i TRE generationer(8800GT, 9800GT, GTS 240) Missledande marknadsföring så det skriker om det. Fast det måste ju vara skönt att bara byta namn så slipper man ta fram nya grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Fast det måste ju vara skönt att bara byta namn så slipper man ta fram nya grafikkort.

Där tror jag du slog huvudet på den blinda hönan..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Verkar vara ett ganska bra namnschema. MEN jag tycker de mjölkar G92 något in i helvete, genom att ha samma grafikkort i TRE generationer(8800GT, 9800GT, GTS 240) Missledande marknadsföring så det skriker om det. Fast det måste ju vara skönt att bara byta namn så slipper man ta fram nya grafikkort.

På vilket sätt då, alla är ju inte likadana, olika shaders, minneshastighet busshastighet.
Bra markandsföring, framgångsrikt företag, därför är nvidia bäst också.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ja X2 t.ex är ju en teknisk triumf, verkligen. Höga temperaturer vansinig strömförbrukning och hög RMA. En fantastisk teknisk revolution... get real

om 5 år är grafikkort med 2 gpu lika vanligt som processorer med 2 kärnor idag

Permalänk
Medlem

Sista siffran i kortets namn berättar att det är dubbel-gpu, dvs 5:an i 295.
Alla andra kort med single-gpu heter 0 på slutet.

Det är ganska enkelt. Dock tycker jag som många andra att man "mjölkar" på samma kärna, även om man klockar den och uppdaterar lite så är ju namngivningen gjord för att vilseleda gemene man. (Dom står ju för större delen av inköpen, folk som vi på sweclockers är ju i minioritet.)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
om 5 år är grafikkort med 2 gpu lika vanligt som processorer med 2 kärnor idag

Inte nödvändigtvis.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
På vilket sätt då, alla är ju inte likadana, olika shaders, minneshastighet busshastighet.
Bra markandsföring, framgångsrikt företag, därför är nvidia bäst också.

Du stod inte längst fram när gud delade ut hjärnorna va?

8800GT = G92, 112 shaders.
9800GT = G92(G92b) 112 shaders. Samma klockfrekvenser som 8800GT.
GTS 240 = G92(G92b) 112 shaders. (Tydligen högre klockfrekvenser).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Sista siffran i kortets namn berättar att det är dubbel-gpu, dvs 5:an i 295.
Alla andra kort med single-gpu heter 0 på slutet....

Jasså? GTX 285, är det också ett dubbelkort? Nej just det, det är det ju inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ja X2 t.ex är ju en teknisk triumf, verkligen. Höga temperaturer vansinig strömförbrukning och hög RMA. En fantastisk teknisk revolution... get real

Men jag är inte hjärntvättad att köpa "gröna clowner"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
haha, helt klart att han är en riktigt ATI-fanboy!
Han snackar om massor som han inte ens har ägt

Hehe, blåst eller.. har haft en hel jävla drös med skitForce, så lägg av och snacka massor av något din hjärna inte har möjlighet att uppfatta.

Sen är jag ingen fanboy som du är, jag är taliban.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

GOD WHY? WHY DID YOU CREATE SUCH STUPID HUMANS?!?!
Nä men det blir ju lättare om man tidigare inte haft någon koll alls.... Dock så kan medel svensson bli lite förvirrad när han pratar och säger "jag har ett 8800gt i min dator" och hans granne medel andersson säger "jag har ett GTS 240 så jag antar att din dator är bättre då din har högre nummer".
Han svarar "men din har fler bokstäver?"
"Låt oss fråga någon kunnig"
Killen i affären "Men det är ju samma kort bara olika namn"
Medel svensson och medel andersson tillsammans "WTF?!!"

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro