Permalänk
Medlem

Rengöring av sensor

Vad rekommenderar ni för utrustning för rengöring av sensorn på en DSLR?

(Eller ja, är väl som jag förstått lågpassfiltret framför sensorn som man rengör, men ni fattar.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har en Hama blåsbälg som är gjord för att rengöra sensorer, optik och dyl. Den funkar väldigt bra. Det som inte går bort med den syns inte på bilderna. Det funkar även hjälpligt med en revaxör-bälg från Apoteket, inte i närheten av en riktig men det duger i krig.

Permalänk
Medlem

Att använda utrustning som rör sensorn känns oftast onödigt. En kraftig blåsbälg fungerar bra, i de allra flesta fall. Håller man sig till inte allt för små bländaröppningar besväras man ofta inte av en stor del av den smuts som oundvikligen hamnar på sensorn.

Är det riktigt illa och du har en Nikon rengör Lasses kameraservice gratis om man har vägarna förbi.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Okej, bra, då börjar jag med att testa att blåsa bort smutsen med blåsbälg. Har bara ingen sen tidigare, men t.ex.

borde ju lira.

Jag tycker inte att det verkar vara något extremt vad gäller smutsen, så jag hoppas ju det räcker att blåsa.
Blir två fläckar på bilderna, syns huvudsakligen om de hamnar på enfärgad bakgrund som en blå himmel t.ex., så det är väl några dammkorn som letat sig in vid objektivbyte eller så.

Det är en Nikon jag har, men att blåsa lite känns ju enkelt och säkert att göra själv iaf. Har testat hur man får den att låsa spegeln i uppfällt läge, så det känns ju lugnt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sensorswabbar är bäst, om man vet hur man hanterar dem.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Sensorswabbar är bäst, om man vet hur man hanterar dem.

Okej, jag börjar med att blåsa iaf, har aldrig använt sensorswabbar, så det känns tryggare att inte röra sakerna där inne.

Edit: Ska väl nämna att det verkade lösa sig, tack alla.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

I min Nikonmanual är de väldigt tydliga med att man aldrig ska pilla på sensorn. Så jag antar att sån där svabbgrej är lite överkurs. Låter riskabelt. Tror jag fördrar att lämna in min istället. Vilket leder mig till en fråga. Vad kostar det att lämna in sin kamera för sensorrengöring?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
I min Nikonmanual är de väldigt tydliga med att man aldrig ska pilla på sensorn. Så jag antar att sån där svabbgrej är lite överkurs. Låter riskabelt. Tror jag fördrar att lämna in min istället. Vilket leder mig till en fråga. Vad kostar det att lämna in sin kamera för sensorrengöring?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=77315

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
I min Nikonmanual är de väldigt tydliga med att man aldrig ska pilla på sensorn. Så jag antar att sån där svabbgrej är lite överkurs. Låter riskabelt. Tror jag fördrar att lämna in min istället. Vilket leder mig till en fråga. Vad kostar det att lämna in sin kamera för sensorrengöring?

Grejen är väl att om du lämnar in den så använder de rätt sannolikt just en sån "svabbgrej"...

Skillnaden är väl att de med säkerhet vet vad de gör.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
I min Nikonmanual är de väldigt tydliga med att man aldrig ska pilla på sensorn. Så jag antar att sån där svabbgrej är lite överkurs. Låter riskabelt. Tror jag fördrar att lämna in min istället. Vilket leder mig till en fråga. Vad kostar det att lämna in sin kamera för sensorrengöring?

Om du har en nikon är det troligt att du kan skicka in den gratis en gång per år i tre års tid. Om den inte är äldre än tre år då. Kostnad tillkommer dock för frakt. Vid fotomässor brukar det erbjudas gratis sensorrengöring.

Permalänk
Medlem

Efter vad jag har förstått så är det ingen höjdare att blåsa in damm i huset. Bättre med en svabb eller något som suger upp dammet.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Efter vad jag har förstått så är det ingen höjdare att blåsa in damm i huset. Bättre med en svabb eller något som suger upp dammet.

Du ska inte blåsa in damm i huset. Du ska blåsa ut damm ur huset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@ Elite och evil penguin:
Alltså att blåsa lite kan ju inte va farligt. Man måste ju rengöra på nåt vis. Men att peta på den tror jag att jag väntar med ett tag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Om du har en nikon är det troligt att du kan skicka in den gratis en gång per år i tre års tid. Om den inte är äldre än tre år då. Kostnad tillkommer dock för frakt. Vid fotomässor brukar det erbjudas gratis sensorrengöring.

Köpte min begagnad, så jag vet inte riktigt. Har inget kvitto. Står ändå i garantipapperna att Nikons garanti bara gäller ett år.

Förresten, kan man få objektiv rensade på damm? Har sett att det finns en del damm i mitt (inuti ja), och montera isär ett objektiv gör jag definitivt inte.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Du ska inte blåsa in damm i huset. Du ska blåsa ut damm ur huset.

Det är lättare sagt än gjort, jag föredrar mer tillförlitliga grejor.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Det är lättare sagt än gjort, jag föredrar mer tillförlitliga grejor.

Det gäller bara att du inte står i ett väldigt dammigt rum när du blåser. Våtrengöring kan potentiellt göra fruktansvärt mycket mer skada än en blåsbälg kan och det är inte rekommenderat att göra det om man inte verkligen måste. All smuts går inte att få bort med en bälg och då har man inget annat val än att ta till våtrengöring men all fysisk kontakt med filtret är dåligt och bör undvikas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det gäller bara att du inte står i ett väldigt dammigt rum när du blåser. Våtrengöring kan potentiellt göra fruktansvärt mycket mer skada än en blåsbälg kan och det är inte rekommenderat att göra det om man inte verkligen måste. All smuts går inte att få bort med en bälg och då har man inget annat val än att ta till våtrengöring men all fysisk kontakt med filtret är dåligt och bör undvikas.

Nikons pro cleaning kit innehåller ett stycke träpinne, x antal pappersdukar av specialpapper samt en speciell vätska.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller