Permalänk
Medlem

Mysko låsningar

För några dagar sedan vaknade jag och datorn hade startat om sig själv (hade väl haft ett par dar uptime innan dess) och därefter så jävlades det som fan med Stop errors, irql not less or equal, page fault in non-paged area osv. Började med att formatera men fick blåskärmar under windows-installationen så öppnade upp burken och provade byta ut minnena. Lyckades installera windows igen men det strulade fortf.

Gick bort och köpte nya minnen och ett nytt grafikkort (Fläkten hade brunnit upp på den gamla). Får inga blåskärmar längre men däremot så hänger den sig på lite mysko sätt nu. Alla dioder på USB-enheterna dör, skärmen hänger sig, ibland så blir det lite distorsion vid muspekare (gröna, lila, blåa pixlar ist för pekare). Fläktar osv fortsätter gå. Hittar inga felmeddelanden i event viewer. Händer oftare när jag har igång Torrents eller musik, oavsett ljudkort (provat byta). Gissningsvis relaterat till Disk read/write

Om nån har nån idé så uppskattas det

Edit:

Glömde nämna att jag kollat in http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

Punkt 3 och 7 stämmer in rätt bra på de problemen jag hade innan jag bytta ut gfx och minnen

Försökt hitta uppdaterade BIOS förgäves, HP == Support of doom.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Student Pro med SP3
Processor: Intel P4 3.4ghz HT
Processorkylare: Coolman fläkt (kass, låter som fan )
Moderkort: ASUS PTG2-LA (Specialtillverkat för HP)
Minne: 1x 1024MB Nanya PC2-5300
Grafikkort: Radeon HD 3450
Hårddisk:
Nätaggregat: Nåt 400w kylagg
Övrig kylning: 1x80mm utblås
Övriga komponenter: HP DVD630 DVD-brännare, random DVD läsare och Creative Audigy 2 ZS ljudkort
Temperaturer: 62C processor idle, ingen aning om vad den ligger på vid full belastning. Går steka ägg på chassit iaf.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid titta hur värmen ser ut.. skadar ju inte..

Permalänk
Medlem

GPU Tempen är helt ok, CPU borde va ok, legat på såna här temperaturer i ~4 år nu så känns inte som det borde vara problemet. Kör med öppen burk nu iaf så borde va lite svalare än normalt

Permalänk
Medlem

Kylpastan är antagligen som torkad lera mellan processorn och kylningen. Förmodligen är något överhettat, annars är det moderkortet som börjar ge upp efter så många år av misshandel genom dålig nätdel, överhettade komponenter, osv... Processorn är i alla fall en riktig smörgåsgrill temperaturmässigt...

Permalänk
Skrivet av Kantis:

GPU Tempen är helt ok, CPU borde va ok, legat på såna här temperaturer i ~4 år nu så känns inte som det borde vara problemet. Kör med öppen burk nu iaf så borde va lite svalare än normalt

Det är inte säkert att datorn mår bättre av öppen burk, det beror ju helt på vilken typ av luftgenomströmning burken har. Om du öppnar en burk med bra luftgenomströmning kan det ju försämras av att du öppnar den. Eller har jag fel?

Visa signatur

# Passive income is the shit