Sunpak DigiRobot32 till Nikon D40

Permalänk
Medlem

Sunpak DigiRobot32 till Nikon D40

Tjena!

Hittade min farsas gamla blixt en Sunpak DigiRobot32. Lyckades hitta på nätet att den kom -84. Den funkar till kameran i de manuella lägena men fattar ingenting av inställningarna. Antar att den är bättre än den inbyggda blixten. Tänkte ni kunde hjälpa mig lite. Tänkte väl mest ta bilder på människor med blixten.

Bifogar lite bilder på den.
Det jag mest undrar va de olika inställningarna gör och vad den klarar av för slutartider osv.

Söker även en guide för att använda blixt. Har redan kollat fotosidan.se's men den gav mig som total nybörjare inte så mycket.

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde inte vara så krångligt att använda den där på en D40. Sätt kameran på läge M och ställ exempelvis in kameran på 1/100, bländare (F) 8 och iso 200.

På blixten ställer du in iso200 och bländare (F) 8, då ska du få någorlunda rätt exponerade bilder. Studsar du blixten i taket kan du behöva öka styrkan på den en aning eller öppna upp bländaren på kameran med ett steg (till 5,6 alltså) eller därikring.

Du borde kunna synka blixten ner till 1/500 sekund. Det är bara att prova sig fram, man märker ganska tydligt när det går fel.

Studsa blixten i taket, dvs rikta den rakt uppåt, ger bra mycket trevligare ljus än att fyra av den rakt mot den man fotograferar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Aaa håller på och testar mig fram. Har kommit fram till om jag ökar bländartalet (?) på blixten blir blixten starkare men det här med att ställa in avstånd och så? När ska man göra det.

Om jag stället blixten på manual så kan jag trycka på distance-knappen och då kan jag välja mellan FULL, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 och 1/32. Vad betyder dem? Märker knappt någon skillnad.

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk
Medlem

Det är steg

1/2 är hälften mot av full är osv..
Ett helt bländarsteg mindre styrka..

Blixten ser ut som att ha sin egna ljusmätare, så det borde finnas något läge där du ställer in allt manuellt sedan sköter blixten exponeringen.

Slutartiden är för första hand att blända ner allt omgivningsljus, solen t.ex men om du har för hög slutartid typ 1/2000 så bländar du ner blixten också.

Bländaren/iso tar hand om allt ljus oavsett blixten eller solljuset så påverkas ljuset av dessa två.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.