Problem med Sapphire Radeon HD3870 Toxic

Permalänk

Problem med Sapphire Radeon HD3870 Toxic

Hej,

Har problem med ett Radeonkort i min nya burk. Verkar vara nåt strul med drivrutiner enligt Vista. Får upprepade återställningar och omstarter av drivrutinen och även efter ett tag blåskärmar. Verkar som om det funkar rätt bra så länge jag är megaaktiv vid datorn, men så fort jag lämnar den för sig själv ett par minuter, så är den där och dummar sig igen.

Har slängt bort allt vad glassiga visuella effekter heter, stängt av skärmsläckare och vilolägen för att se om det hjälper. Men nej då. Maskinen klarar att spela intressanta 3D-spel, men Vistas skrivbord är för mycket för den, tycks det. Megamärkligt.

Har försökt med de senaste tre drivrutinerna från ATI, men ingen av dem funkar.

Konfigurationen ser ut såhär och än så länge är den helt oklockad.

Gigabyte GA-P35T-DS3P
Intel C2Duo E8400 med boxkylare
Corsair XMS2 PC6400/800 5-5-5-18 2x2Gb (Config DC)
Tagan PSU 450W
Sapphire ATI Radeon HD3870 Toxic
320GB Seagate Barracuda 7200/8mb Sata2 (split partition non sys)
500GB Seagate Barracuda 7200.11/32mb Sata2 (sys)
Samsung DVD+-RW DL/LS 20x Sata
Sandisk USB-sticka 4GB Cruzer Readyboost
Hauppage TV-kort PVR-150 (just nu inga installerade drivrutiner)
2x Compaq P910 19" CRT-Monitor (ja jo, jag vet att det är stenålder, men vaddå... det kostade nog mycket för mig ändå, detta) @ 1280x768 har jag för mig. Nånstans där iaf. Förlängt skrivbord via CCC
Fractal Design Define Chassi, välkylt med bra genomströmning.
Äkta Vista HP 64-bit OEM

Någon som har en susning om vad detta kan bero på, eller som upplevt något liknande? Intresserad av all input jag kan få. ATI's support har hittills bara givit mig ett stort långt finger, så jag skulle ju uppskatta något litet mer hjälpsamt om någon alls har en aning.
Funderar på att skippa inställningar för monitorerna i Catalyst och köra UltraMon istället, men vet inte om det spelar någon roll egentligen.
Jaja, hsh... there you have it.

Tack så mycket för hjälpen!
Angel Amanda

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Inaktiv

Så fick jag förut med mitt X1950 Pro. Försvann när jag bytte nätagg tror jag...

Permalänk

Det var litet spännande, faktiskt. Har inbillat mig att mitt Tagan-agg var tillräckligt kraftfullt för att driva, men det kanske det inte är. Annars är ju Tagan relativt stabila och trevliga, tycker jag, men jag antar att jag får så lov att skaffa något annat om jag inte kan lösa det på något annat vis.

Tack för tipset!

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Hedersmedlem

Annars så kan du ju testa med Omegas moddade drivrutiner, kör själv den senaste med just ett 3870, dock inte ditt "märke" utan ett HIS ICQ3

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kan vara en tanke. Undvikit Omegas drivrutiner, eftersom de ska vara byggda för ett 32-bitars system, men jag kör Vista 64. Vet inte hur mycket det påverkar. Vad kör du OS med dina Omegadrivrutiner?

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, de har inte kommit till V64 än, men han (Angel) är på gång, dock så tar det väl lite tid med det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Antar jag får vänta och se glad ut då.

Har börjat sukta efter ett nytt Corsair-psu efter första svaret.... Illa, jag har verkligen inte råd just nu, men det är nästan något sensuellt över att browsa runt efter nya datordelar ibland, trots allt. Dammit, am I a true shopoholic? *fniss*

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket OS jag kör är XP SP3

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Fusk juh! Kanske skulle gå tillbaka till XP, jag också då. Men vill ju inte nu när jag väl börjat vänja mig vid det här skrället. Gah!

Testar nog att lägga till mer kräm och hoppas hitta vettiga drivrutiner först, innan jag går tillbaka. Men det känns inte bra att Vista såhär pass gammalt fortfarande fungerar så dåligt med ett sånt grafikkort. Eller... det är riktigt löjligt, om jag ska vara ärlig. Sen vet jag ju inte om det är MS eller AMD som verkligen inte skött sitt jobb, men i vilket fall fattar jag inte att det ska behöva vara så svårt.

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag tror det är bägges, men jag kör AMD/ATi, och har gjort så de senaste sex åren med väldigt få problem faktiskt, och då bara pga SFS

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)