Ny dator max 10 000 kr (inkl. skärm)

Permalänk
Medlem

Ny dator max 10 000 kr (inkl. skärm)

Hej, jag har redan en tråd om detta men då jag skrivit senaste inlägget i den så kan jag inte bumpa. Det är så att jag fått ett förslag från en lokal datorfirma.

Min tidigare tråd är här: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=75060...
Där fick jag detta förslag:

Citat:

Om du kan tänka att lägga 10.832 kr så har du ett ritkigt bra paket här från Datorbutiken.com.

Antec LifeStyle SONATA III Quiet Super MiniTower 500W ATX

Zalman 120x120x25 20/34dB 3pin

Gigabyte GA-P35C-DS3R iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G 5-5-5-18 Xtreme 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Club 3D GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Samsung SH-S203D/BEBN DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Bulk SATA

Samsung 223BW 21.6" Wide TFT Svart Analog/DVI 5ms Widescreen

Här tillkommer då även frakt (ca 300kr) + att jag måste bygga datorn själv.

Lämnade in listan här i stan och frågade om de kunde fixa datorn lika billigt. De mejlade tillbaka med några ändringar:

Citat:

Antec LifeStyle SONATA III Quiet Super MiniTower 500W ATX

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed

GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express (EDIT: Vet ej om det är exakt detta, i mailet jag fått från affären står det Geforce 8800GT 512MB Msi OC. Betyder det då att det är Overclocked Edition?)

Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

2st A-DATA 2048MB DDR2 PC2-6400 800MHz

MSI K9AG NEO2-DIGITAL AMD 690G 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket AM2 ATX

Samsung SH-S202J/BEBN DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK BULK

Mirai DML-522W100 (22")

Inklusive moms och ihopbyggnad, jag kan alltså bara hämta datorn och börja använda den.

Det som skiljer sig direkt är ju processorn, moderkortet och ramminnena.

Processor
Processorerna har samma klockhastighet, men AMD har hela 4MB mindre cache. Hur påverkar det gången? Intel processorns busshastighet är 1333Mhz, AMD processorns busshastighet har jag inte hittat någon info om. Någon som vet?

Moderkort
Även här finns det skillnader, MSI-moderkortet stödjer inte Quadcore och har en busshastighet på 1000MHz gentemot Gigabyte-moderkortet som stödjer Quadcore och har en busshastighet på 1333MHz.

Gigabyte-kortet har 12 st USB-portar, MSI-kortet har 10. Vidare har Gigabyte-kortet dubbelt så många SATA-utgångar som MSI (8st vs 4st) men jag tror inte jag kommer kunna utnyttja så många som 8st utgångar ändå.

Gigabyte-kortet har även stöd för DDR3, är det något som är värt att ha? Några spekulationer om när DDR2 kommer bli "omodernt"?

Ljudkort och nätverkskort är samma.

Minne
Hur är A-data kvalitéts mässigt, ingen erfarenhet av dem?

Skärm
Ursäkta ordvalet, men va f*n är Mirai? Aldrig hört talas om men det låter kinesiskt. Någon som har några erfarenheter? Är skärmen bra, det skiljer faktiskt inte speciellt mycket gentemot Samsungen om jag köper den på något annat ställe än just på DVRData.

Shit, det blev långt detta. Hoppas ni har svar på de flesta av mina frågor i alla fall. Jag tycker att det alltid är bäst att vara kritisk när det gäller sånna här inlöp, det är ju trots allt en del pengar det handlar om.

Tack på förhand
MvH /adam

Permalänk
Medlem

Jag personligen föredrar Intel prollen men det är ju upptill var och en...

Och sen om du aldrig har byggt dator själv innan så är det väl skönt att få den färdig byggd (Vilket iof är halva nöjet )

Visa signatur

Antec P182 | P35-DS4 | 8800GT | Q6600 | 4Gb ram | Corsair 520w

Permalänk
Medlem

Tack Jesper! Jag är också mest inne på Intel-prollen, men allting är en fråga om pengar.

Ingen annan som har några synpunkter? Skulle uppskatta om någon ville kommentera speciellt processorerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TyranN91
Tack Jesper! Jag är också mest inne på Intel-prollen, men allting är en fråga om pengar.

Ingen annan som har några synpunkter? Skulle uppskatta om någon ville kommentera speciellt processorerna.

Tycker att du ska satsa på intel's, trots att ja gillar AMD bättre
Ang. skärmen så har jag inte heller hört om det märket, men sök runt lite på google så lär du troligtvis hitta nått

Permalänk
Medlem

jo, det känns ju som om de är bättre. ska ner o snacka med dem imorgon, vill gärna ha bra tips och argument!

Permalänk

Var ju bra pris, dock skulle jag hellre ta Corsair samt samsungskärmen separat isf.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk

Här har du ett finare paket imo:
http://prisjakt.nu/optimize.php?f=33,141,475,7&e=&p=177980,86...

Antec Sonata III 500 (Svart)
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Eizo Flexscan S2201WSE (TFT-skärmar)
Gigabyte GA-P35-DS3 (Moderkort - Intel Socket 775)
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box (CPU (Intel Socket 775))
Leadtek GeForce WinFast PX8800 GT 512MB
Samsung SH-S203N
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB

Bättre skärm i det här paketet & DS3R är väl rätt onödigt i dagens läge? DDR3 kommer man nog inte ha på ett tag. Den enda "bantningen" är att du bara får 2 gig minne, men det känns inte som nödvändigt i dagens läge (så länge man har begrännsad budget iaf). Vill du kan du ju senare köpa till 2x1 gig till lite senare...

EDIT: Notera att skärmen också finns i svart på komplett.se

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne. Men jag gör så att jag låser din gamla tråd. Och låter dig diskutera vidare i denna.

Permalänk
Medlem

Här är ett test jag hittade där de jämför en AMD 6400+ med en E8400. 6400+ får storstryk, trots att den ligger på 3.2 GHz. Så du ska med andra ord satsa på en E8400, den är mycket bättre.

Min erfarenhet är att lokala datorbutiker oftast är dyra och sällan har de nyaste komponenterna. Så mitt tips är att du köper delarna på nätet och bygger den själv. Det är inte alls särskilt svårt att bygga en dator själv, och det blir mycket billigare så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Här har du ett finare paket imo:
http://prisjakt.nu/optimize.php?f=33,141,475,7&e=&p=177980,86...

Antec Sonata III 500 (Svart)
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Eizo Flexscan S2201WSE (TFT-skärmar)
Gigabyte GA-P35-DS3 (Moderkort - Intel Socket 775)
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box (CPU (Intel Socket 775))
Leadtek GeForce WinFast PX8800 GT 512MB
Samsung SH-S203N
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB

Bättre skärm i det här paketet & DS3R är väl rätt onödigt i dagens läge? DDR3 kommer man nog inte ha på ett tag. Den enda "bantningen" är att du bara får 2 gig minne, men det känns inte som nödvändigt i dagens läge (så länge man har begrännsad budget iaf). Vill du kan du ju senare köpa till 2x1 gig till lite senare...

EDIT: Notera att skärmen också finns i svart på komplett.se

Skärmen är troligen bättre, men känner inte att jag vill lägga uppåt 3000 kr på en skärm, då duger samsungen för mig!

Jag är mer inne på Intel-processorn, men jag får se helt enkelt. För och nackdelar, händer något med datorn så har jag service här i stan. Å andra sidan blir det ju självklart mycket mer prisvärt via internet.

Sen uppskattar jag självklart att du bygger ett nytt paket åt mig, men som det ser ut nu så blir det antingen det från DVRData (i stan) eller Datorbutiken.com.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne. Men jag gör så att jag låser din gamla tråd. Och låter dig diskutera vidare i denna.

Jo jag vet, men jag skrev sista svaret i den tråden och det går inte dubbelposta så jag kunde inte lyfta den heller. Tack för att du låste den andra, uppskattas!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Här är ett test jag hittade där de jämför en AMD 6400+ med en E8400. 6400+ får storstryk, trots att den ligger på 3.2 GHz. Så du ska med andra ord satsa på en E8400, den är mycket bättre.

Min erfarenhet är att lokala datorbutiker oftast är dyra och sällan har de nyaste komponenterna. Så mitt tips är att du köper delarna på nätet och bygger den själv. Det är inte alls särskilt svårt att bygga en dator själv, och det blir mycket billigare så.

Jo, självklart är det ju så att lokala butiker är dyrare då de inte kan köpa in lika mkt osv. Men som jag sa tidigare, i en lokal affär har jag även nära till service vilket en internetsida inte har.

Ska disskutera lite med pappa om vad han säger om att bygga datorn själv, jag har byggt en tidigare men vet inte om man kan kalla det "på riktigt".

Det var en P4 2,0GHz som jag plockade isär och satte ihop, men jag tror jag kommer kryssa i att de ska sätta ihop processorn och moderkortet innan de skickar det om jag beställer via internet.

Tack för alla svaren! Får fundera lite till, samt prata med affären här i stan.

Permalänk

Då kan du ju ta en annan skärm & spara stålars!

Permalänk
Medlem

Jo, det får väl bli så. Alternativt så behåller jag min 17" TFT några månader till, den funkar ju trots allt fortfarande även om den känns jävligt liten vid filmtittning.

Permalänk

Skillnaden mellan E8400 och 6000+ är som dag och natt. Du måste nog upp i 4GHz på A64 för att matcha en E8400.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Mm, kan faktiskt meddela att om jag får bestämma själv så blir det från Datorbutiken.com och bygga själv. Men pappa är fortfarande lite skeptisk till det hela men jag ska visa honom de utförliga guider som finns på nätet och försöka förklara för honom att det finns MANUALER!

Tack för alla svar. Återkommer när jag bestämt mig.

Permalänk

Du har ju garanti på varje enstaka komponent också, så det är inte så att man blir utan bara för att man bygger själv.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Åh fan, det blir inget sånt att garantin inte utfaller då för att jag "icke proffs" bygger datorn själv?

EDIT:

Nu har det gått ett tag, inget datorköp har blivit gjort men priset har sjunkit med en hel del!

Om ni ser setupen längst upp (den från Datorbutiken.com) så skulle jag för ett tag sedan betalat ca 8200 för den utan skärm, väljer jag utan skär nu får jag med både ESD-armband och kylpasta för under 7700kr.

Jag har även märkt att GeForce 9600GT kommit ut (idag?) och jag vill höra om jag ska satsa på det grafikkortet eller om jag ska stå fast vid 8800GT. Personligen känns det som att 9600GT är både billigare OCH nyare/bättre. En nackdel är att det tar 2st PCIe 16x portar, moderkortet har plats för det men om jag vill köra SLI i framtiden så blir det problem.

Vad säger ni experter? Finns det några andra delar som går att få bättre och billigare nu mot för en månad sedan?

Tack på förhand !

EDIT2: Enligt detta test: http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6037&page=5 så är 8800GT betydligt bättre, ska jag satsa på det?