Permalänk

Ultra PSU

Känner någon till vem som säljer deras produkter här i Sverige.
Återförsäljare på deras hemsida för Sverige är Misco, har pratat med dom och dom säljer inte Ultra. Finns inte ens på Prisjakt, vet inte hur jag skall hitta dom.
Tacksam för hjälp.
Per

Permalänk

Det är nog inte så lätt, de kanske finns att få i Sverige, men Ultra koncentrerar sig på den Nord-Amerikanska marknaden.
Vissa av Ultra aggen är tydligen riktigt bra, så det är synd att de inte finns att få här.

Jag har läst någonstans att Ultra har en Passiv PFC, och inom EU så är det lag på att det ska ett agg ha en aktiv PFC

Permalänk

Jaha där ser man. Vet inte ens vad passiv PFC är för något, sökte på Google och fick upp en massa svenska butiker som säljer PSU med både aktiva och passiva PFC, så det borde väl inte vara problemet med ULTRA produkterna.

Permalänk

Du har rätt.
Jag läste någonstans att det inte var tillåtet med en passiv PFC i Europa. Efter det att jag skrev mitt svar till dig så läste jag att det är lag inom EU på att man skall ha någon typ av PFC, dvs aktiv eller passiv, men man får inte sälja aggregat utan PFC.

Permalänk

Vad är PFC för nåt och vad är det för skillnad på aktiv och passiv.
Har mejlat Ultra och väntar på svar angående återförsäljare för deras produkter.
Har sökt på ebay och funnit ett par där, blir väl tvungen att köpa därifrån om det inte är möjligt att köpa dom här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefan555
Det är nog inte så lätt, de kanske finns att få i Sverige, men Ultra koncentrerar sig på den Nord-Amerikanska marknaden.
Vissa av Ultra aggen är tydligen riktigt bra, så det är synd att de inte finns att få här.

Jag har läst någonstans att Ultra har en Passiv PFC, och inom EU så är det lag på att det ska ett agg ha en aktiv PFC

Det är inte lag att nätaggregat ska ha aktiv pfc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor_correction

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Nu är jag ingen el-kille men jag ska försöka förklara så gott jag kan, om någon vill korrigera mig är det bara bra.

Effekten som levereras till ditt eluttag kan delas in i en aktiv och en reaktiv effekt. Den aktiva effekten är den effekt som blir till nytta i ditt aggregat, den effekt som den aggregatet förbrukar.
Den reaktiva effekten är den del av den leverade effekten som dina kretsar i aggregatet inte kan förbruka. Den reaktiva effekten finns i växelspänning och är egentligen ett mått på den fasförskjutning som finns mellan strömmen och spänningen över kretsen. Ju större fasförskjutning mellan ström och spänning, desto större reaktiv effekt som ditt aggregat inte kan förbruka, dvs mindre aktiv effekt.
PFC är till för att korrigera fasförskjutningen mellan strömmen och spänningen så att aggregatet kan förbruka en större del av den effekt som levereras.

Detta skall dock inte förväxlas med den effektivitet ett aggregat har. Effektiviteten ett aggregat har är beroende av interna effektförluster i aggregatet, i form av värme etc.

Om PFC för ett aggregat är =1 så kan aggregatet förbruka hela den levererade effekten

Skillnaden mellan aktiv och passiv PFC är; i ett aggregat med passivt PFC använder du kondensatorer för att minska fasförskjutningen mellan ström och spänning utan att anpassa korrigeringen efter den faktiska fasförskjutningen.
I ett aggregat med aktivt PFC har du en liten elektronisk "motor" som aktivt känner av fasförskjutningen och korrigerar efter den faktiska fasförskjutningen.
Ofta har ett aggregat med aktiv PFC ett korrektionsfaktor på 0,95-0,99, medan ett agg med passiv PFC har en mindre korrektionsfaktor, ofta cirka 0,75.

Permalänk

Tack för det, det var tillräckligt bra förklarat för mig, nu förstår jag bättre.
Jag såg på deras hemsida att dom kör med aktiv PFC, det är ju bra. Nu väntar jag bara på att dom skall höra av sig så får vi se, blir det för mycket problem kanske jag går tillbaks till Corsairs PSU

Permalänk

Lycka till, får du tag på en Ultra, snälla tala om det för mig också