Datorspelande försämrar inlärning och sömn?

Permalänk
Melding Plague

Datorspelande försämrar inlärning och sömn?

Enligt en ny undersökning från sportuniversitetet i Köln i Tyskland så försämras inläningsförmåga om man spelar datorspel efter att man lärt sig något nytt. Att spela datorspel innan man går och lägger sig ska dessutom göra att man sover sämre.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan stämma, känner igen mig lite.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kanske kan stämma men omöjligt för individen själv att avgöra. Konstig fråga som sweclockers ställer. Jag har dåligt minne men det är ju svårt för mig att avgöra om det beror på datorspelandet. Det krävs en omfattande studie för att kunna fastslå något. Även en sådan kan ha ferlkällor. T ex kan förhållandet vara så att de som har sämre minne av någon anledning är överrepresenterade i datorspeladet.

Permalänk
Medlem

Jag har sämre arbetsminne..

Jag kan bara komma ihåg 2 saker.

Suck..

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

"sportuniversitetet".. Ja och elitidrottare får hjärtattacker även fast de är i "god hälsa".

Seriöst mycket bull.. Jag lär mig mer engelska efter att ha spelat och snackat med "världen" under två månader än vad jag gjorde på ett år i skolan. Sömnproblem har jag i och för sig, men knappast på grund av spel.

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

hmm vad va frågan nu nä men det skulle i sådan fall bero på sömnbrist som man kanske kan får vid vissa tillfällen

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd

Kan säga såhär att när jag spelade CS (relativt hög nivå), så sov jag varannan och det var inget problem med var tredje dag heller. Att vara vaken 4 dagar var som om andra var uppe en natt.. När jag sedan trappade ner på mitt spelande så kan jag fortfarande ligga i sängen hela nätterna och det har gått lite över 2 år.

Att ha svårt att lära sig är mest för att det blir enformigt, man utsätts inte för tillräckligt olikt "material". Kanske svårt för forskare att förstå det...

Har tidigare haft GRYMT minne, av ett minnestest med över 29000 elever var jag en av två som klarade det - kan säga att det minskat kraftigt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ligger nog något i det, detta då man vid spelande helt kopplar bort det man tänkte på innan istället för att smågrubbla på det under några timmars tystnad. Sen kan man ju undra varför gamers i allmänhet verkar ha sömnproblem och sitter uppe hela nätterna, är det datorspelen som gör det eller söker sig folk med sömnproblem till spel?

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Delvis sant. Jag är hyffsat dålig på att minnas en del saker, men jag tror inte det är pga. mitt dator spelande. Dock så har jag märkt att jag har blivit bättre på engelska (ord kunskap), men sämre på översättning.

Permalänk
Medlem

Minns inte...

Permalänk
Medlem

jag sover som en bebis efter 10h spelande.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk

Jag kan känna igen mig I att om jag spelar spel precis innan jag går till sängs så brukar det ta nån timme för huvet att varva ner, men detta gäller också om jag lyssnat på högenergisk musik ex psytrance...kan hålla med om att det skule ge sämre sömn men minnet? nja..som nämndes tidigare i tråden, omöjligt för individen att veta..

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe|Intel Core 2 Duo E6600@3.2GHz|Corsair 4gb DDR2 800@890MHz|Geforce GTX 260

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att sova. Varför? Jag tänker för mycket.. förvirrande tankar, tankar som inte bör tänkas. Ehm.. Nä, men jag har problem att sova och har kass inlärningsförmåga. Fast det senare beror nog på att jag inte engagerar mig tillräckligt i ämnet.

Kanske bör ta en paus ett tag och testa.... NOT!

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

En lite rolig sak om man säger så är att jag har blivit bättre i skolan sedan jag började spela och då menar jag ganska mycket då en, två timmar per dag men det gäller mest att lägga sig i tid. Jag somnar två-tre minuter efter att jag lagt mig och endå är jag inte uppe lika länge som de flesta andra i min ålder, 17

Permalänk
Medlem

Jag har alltid somnat inom 5 minuter om jag är trött, tills jag flyttade. Jag tvivlar verkligen på att det skulle vara pga datorspelande (lika mycket nu som innan), det lutar nog mer åt att jag gillade min gamla säng bättre.
När jag var liten så hade jag väldigt bra minne, idag så minns jag vissa saker väldigt bra, men vissa saker glömmer jag relativt snabbt. Om det har med datorspelande att göra kan jag inte säga, men det ligger nog någonting i att man kopplar bort det man precis har "lärt" sig när man spelar på datorn. Sen tror jag också att man generellt har bättre minne som barn.
Icke att glömma att det finns en del positiva saker med att spela datorspel

Permalänk

Det är väll klart att man kommer sova sämre precis efter man spelat! Det beror helt på vilket spel man spelat! Har man spelat något intensivt fps där man måste ha 100% fokus så är det klart att det tar längre tid att varva ner än om man satt och titta passivt på TVen.

Är som att säga att en person som precis hoppat bungie jump ska somna lika fort som en som dåsat i soffan hela kvällen(dålig liknelse jag vet!).

Sämre minne? Vetefan, jag brukar spela efter jag tröttnat på att plugga och proven går fint så.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Datorspelande, involverar inlärning, och tycker själv att det kan vara mycket utvecklande. Att det skulle försämra inlärningsförmågan tror jag är ren smörja, ärligt talat. Men det klart, om man spelar datorspel istället för att plugga så är det väl självklart att man presterar sämre på proven, eller hur?

Dock... om man slarvar med mat, sömn och kanske aldrig bryr sig om att träna kroppen så är jag övertygad om att man fungerar sämre än om man tar hänsyn till dom faktorerna.

Om jag spelat World of Warcraft väldigt intensivt så har jag en föreställning om att mitt långtidsminne kanske fungerar sämre efteråt, men jag är inte helt säker. Att spela för mycket datorspel tror jag kan vara skadligt om man medvetet skippar flera dygns sömn. Kroppen behöver sömnen..

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem

jag tror man får sämre fantasi, men de går nog inte att mäta

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

OBS! Alkohol i arbetet kan medföra sig skador!

Efter 5 års forskning har vi kommit fram till att män.. Är, attraherade till snygga brudar.

Einstein: The world was depressing, I was the only smart one.
And I am a retard...

Permalänk
Medlem

Sant. Stämmer bra på mig. Äntligen dokumenterat. Antog att det hade något med datorn att göra.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Hmm .. jo, verkar stämma på mig med .. har dålig minne, har fått det nu på det senaste .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Att äta mat konstant i 24h är inte heller bra för kroppen, att 24h spelande skulle vara dåligt för kroppen är ju något ett barn kan lista ut. Man skulle lika gärna ersätta rubriken med "Att leva är så kul så det försämrar din sömn och minne.

Detta är ju helt och hållet bisarrt. Man utvecklar arbetsminnet (kortidsminnet) när man spelar spel. Visst, hur mycket spelar ju förstås roll på vilket spel. Shack är t ex. en av de mest rekommenderade sakerna man kan använda för att träna arbetsminnet.

FPS spel som upprepar samma sak hela tiden är väl inte värst arbetsamt för arbetsminnet, men det drar inte ner på det hela bara för att du spelar. Alla spel har en liten grund som du måste lära dig. Sen är gäller det, mycket som shack. Att tänka ut hur du ska handla härnäst genom att använda minnet (erfarenheter) osv. Strategi spel är jättebra för ditt korttidsminne.

Spel utvecklar din hjärna och får dig tänka "outside the box" vilket är jättebra för din innovativitet. Tänk er spelet Portal, nyligen släppt av Valve. Du kan ju verkligen spela det spelet, normala dimensioner existerar inte.

Men pga. av att du använder ditt arbetsminne så pass mycket i spel som du gör så kan det vara jobbigt för din hjärna att vara igång så lång tid.

Tänk dig en lektion, sen ytterligare 2h där du använder minnet aktivt. Det blir svårt för hjärnan. En paus på 30-40min åtgärdar dock detta.

Permalänk

Jag tycker det är bra när forskare kommer fram till saker som vilken idiot som hälst skulle kunna resonera sig fram till på 5 min. Hmmm ngn spelar ett datorspel som stressar personen och får dennes puls att stiga osv osv, han sover nog lika bra som om han legat i en säng och kollat på stjärnorna i 2h.... tror jag.

Vad gäller minne måste jag säga att jag tycker det låter som 100% bullshit.
Alla som spelar fps spel lär in banorna (jag märker att jag lär mig banor rugigt mkt snabbare i tex UT3 än i UT) och jag lär mig statsen på grejor på WoW snabbt med och mins dem. Sen om jag inte kommer ihåg vad läraren som om Runebergs vackra dikter det är ju en annan femma......(en femma som är väldigt skild från datorspel)

Permalänk

Bara jag som reagerar på SportUniversitet?

vafan har ett sportuniversitet med detta att göra?

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

haha .. jag har sömnat framför datan under spelet! ... heheheh

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå raka motsatsen och säga att spel hjälpte mig minnas många läxor när jag gick i skolan.
Ännu denna dag typ 7-9 år senare så kan jag använda samma knep för att komma ihåg saker o ting

Iofs är mitt minne lite udda då jag kan koppla ihop saker o ting på ett lite eget sätt.

Funkar så att om jag läser något, eller ser något på typ TV samtidigt som jag spelar spel eller lyssnar på musik, så behöver jag bara komma ihåg den lilla mentala screenshoten då, eller den låten jag lyssnade på, så kan jag se den sidan läxa/bild jag "kopplade" ihop den med...

När jag sen kom till skolan dagen efter och satt med provet framför mig och behövde svaren så plockade jag bara fram de "enkla" spel/musik minnena och fick typ en bild av den sidan jag läste då, i skallen och kunde typ läsa sidan igen, fast i skallen... svårt att förklara

Funkade rätt bra allafall, pluggade aldrig och spelade massor men fick rätt bra betyg endå, och till denna dag så kan jag rabbla upp massa meningslös information om vulkaner genom att tänka på den lilla armé helikoptern som flög förbi när jag spelade Transport Tycoon

Gooo science!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ett piss på att man skulle få sämre minne men dock kan jag hålla med om att man kanske raderar ut tidigare kunskap för att få in ny som till ex saker i ett spel.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

plugga ccna gör att man sover sämre.. inte spel..

Permalänk

Jag har dåligt korttidsminne. Och jag kommer inte ihåg mycket från ~12 år, fram till nu. Det är vissa detaljer, värda att minnas. Det som jag inte tycker är värt att minnas, glömmer jag. Stunder som betyder något för mig, fastnar.

Kan tillägga att jag har spelat en hel del, kanske runt 1-3 timmar om dagen åtminstone sedan tio år tillbaka. Allt från strategiska spel till pangpang, läs Transport Tycoon, CS, DoD och några få timmar Civ 3.

Däremot har jag ett läshuvud! Det räcker oftast att läsa saker en, kanske två gånger, för att det ska fastna. Om det är saker jag tycker är viktigt. Så, tillexempel som nu, läser vi om Engelska Rännskiten (Renässansen), och det ger inte ett piss för, samma med alla MYTologier.
Det kan jag INTE lära mig. Jag kan "Att vara, eller inte vara, det är frågan. Men vad är då svaret?" - och det läste jag i en Kalle Anka-tidning. Min religion sträcker sig till "Ära vare gud i höjden, jag fick en femma i slöjden". Jag skriver inte gud med stort g, eftersom den/det inte finns!

Sådant av vikt, logiska saker, lär jag mig lätt.

Slutkläm; jag tror jag kan koppla min inlärningsförmåga till datorn. Jag har, av internet, lärt mig att tolka allt väldigt kritiskt. Eftersom då många religiösa grejer inte går att bevisa (typ, gå på vatten och lite annat crap), så finner jag inget intresse i det, och därför lär jag mig det inte.

Du behöver inte kunna ett dugg om religion när du söker arbete, om du inte söker jobb inom religiösa sekter (;)).

Mina 40 öre.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag blir lite trött på alla kommentarer som avfärdar detta som "bull" och dålig forskning osv. Vad vet ni om det? Bara för att ett forskningsresultat inte stämmer överens med ens egna upplevelser så är det inte dåligt. Bara för att studier inte visar det vi "vill" att de ska visa är det inte dåligt. Det är det som är hela poängen med forskning, att man ställer frågor och får svar och de svar man får kan ibland vara rätt tråkiga... Däremot så får man ju bara svar på det man frågar efter, vilket förklarar varför det kommer finnas studier som pekar på fördelar (angående minnet) med datorspel och andra som pekar på nackdelar. Anledninegn är att det sällan finns några enkla samband. Om å ena sidan datorspelande genom att man ska memorerar banor osv, tränar upp minnesförmågan och på så sätt ökar kapaciteten, men å andra sidan påverkar sömnen negativt, så är sambandet ganska komplicerat.

Frågan är ju dock hur unikt spel är i det här sammanhanget. Det vore mycket spännande att se vad till exempel att spela en fotbollsmatch innebär. Eller att spela en shackturnerning. Det är intressant att inte en film ger samma resultat, men kanske kan något annat som är emotionell upphetsande och involverande ge liknande resultat.

Rimligen borde en fotbollsmatch ge liknande anspänning som att spelat CS (eller need for speed). Men å andra sidan så innebär idrottande att andra saker händer med kroppen och det kanske överväger till fördel. Alltså, det är egentligen en ganska onaturlig situation att göra emotionellt engagerande låtsade aktiviteter. Kanske skulle det inte vara något problem om man också fick springa av sig? Spelar man spel kommer man upp i varv, men man får inte samma avkoppling efterråt som om man istället hade tränat, eftersom kroppen inte får jobba något. Då kommer frågan om det är någon skillnad mellan att spela en spännande fotbollsmatch, eller att spela en spännande CS-match och därefter motionera på något icke-spännande vis (t.ex. jogga) motsvarande som fotbollsmatchen...

Egentligen så säger resultataten något mycket viktigt som inte uppmärksammas här: att spela spel är uppenbarligen riktigt spännande

Och till Haniball_iii: Ja det är precis det man gör som forskare många gånger. Man testar sådant som vilken idiot som helst kommer på. Ibland visar det sig att det sunda förnufutet stämmer, och ibland gör det det inte. Det sunda förnuftet utvecklas, som tur är, med samhället i stort och med skolan osv. Många gånger finns det en riktigt rejäl stor skillnad mellan vad som teorier säger och vad folk går runt och tror. Ibland ligger det mycket nära varandra.

Men visst, om vi okritiskt hade accepterat allt som vilken idiot som helst kommer på efter fem minuter, så hade vi fortfarande accepterat självklarheter som att jorden är platt och att det regnar för att man offrat till gudarna.... Även ganska självklara saker mår bra av att undersökas, trots att det i många fall är precis som "alla redan visste".
Dessutom är det ganska enkelt att tycka att sådant som andra kommit på är helt självklart när man väl har facit i handen. Det är ett typiskt, men knappast smickrande drag, som vi människor har för att stärka vår självkänsla och tro att vi är smartare än vi faktiskt är.

Och alla som inte begriper varför man gör sådan här forskning på ett sportuniversitet kan ju klura lite till. (Ledtråd: på ett sportuniversitet är man ganska intresserad av hur till exempel sådant som motion, SÖMN hänger ihop med prestation av olika slag, till exempel INLÄRNING)