Permalänk
Medlem

Linux till gammal pentrium

Jag har en gammal P133mhz med 64mb edo ram som jag ska ha in nån form av Linux på men ubuntu bli troligen för tungt? ;P

så lite tipps på ett snålt grafiskt linux vore uppskattat datorn ska bara vara en surfdator så inget fancy..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

DSL - Damn Small Linux:
http://www.damnsmalllinux.org/download.html

Om du känner att du kan Ubuntu bäst, och vill försöka använda det rekommenderar jag dig att installera server-versionen, och sedan installera en lättvikts-fönsterhanterare (t.ex. OpenBox) och bara de program du vill ha - installera inte GDM/KDM utan på sin höjd XDM, men snabbast är nog att inte använda något alls. Leta även efter något lättare alternativ till Firefox, om det är surfa du skall göra.

Permalänk
Medlem

Det känner jag igen men aldrig provat det Tack för tippset.

Vilken av alla iso filer ska jag ta?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

http://www.ubuntu-se.org/drupal/?q=node/59 - under Server-cd: gissar att det är PCx86 som du ska ha men vet inte.

commandon som är värt guld är
sudo apt-get install *namn* - installera
apt-cache search *vad du letar efter* ex. lang swedish
apt-cache show *packet namn* - info om packetet.

Försök göra upp en lista vad du vill ha innan du installera, bruka va ganska svårt att hitta rätt packet. Vid installationen, bara välj ok när du ska välja vilken sever typ som ska installeras.

Permalänk
Medlem

DSL
ubuntu blir nog som du skriv för tungt oavsett fönsterhanterare.

Permalänk

Jag Lyckades inte få i gång debuan installern med så lite ram. Den bara fyllde skärmen med "Ram full, killing process 1/2" Så du behöver nog nått i stil med dsl.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Debian skulle jag nog köra.
Ganska likt Ubuntu av uppenbara anledningar.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

NetBSD annars kanske? Beroende på vad du vill ha + om du är villig att lära dig, eller om du bara vill ha nåt som funkar out-of-the-box. Det går att få sjukt litet hur som helst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Vad för inte skaffa en snabbare masin och instalera Unbuntu på?
Kör det på en Pentium4 2Ghz 768mb ram och 40gb hårddisk, fungerar jätte bra, installerade det idag, då behöver du ju inte något virusskydd som slöar ner maskinen.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Vad för inte skaffa en snabbare masin och instalera Unbuntu på?
Kör det på en Pentium4 2Ghz 768mb ram och 40gb hårddisk, fungerar jätte bra, installerade det idag, då behöver du ju inte något virusskydd som slöar ner maskinen.

Varför inte skaffa ett helt kluster med maskiner på en gång?
Svara på frågan eller låt bli att skriva alls.

DSL eller liknande är nog det enda som funkar något så när bra.

Permalänk
Medlem

Det blev senaste Ubuntu på en annan maskin (Dell power edge) dual P3or och 1024 mb ram och en scsi disk
att jag inte använt den innan beror på att fläktarna låter som fan men jag löste det genom att plocka ut 2 st fläktar

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
...men jag löste det genom att plocka ut 2 st fläktar

Håll koll på tempen. De sitter inte där för att den ska låta mer.

Permalänk
Medlem

hehe inte?eftersom det är en server så är det nog väl tilltaget för att den ska klara stå på dygnet runt väldigt länge så jag tror inte det är några problem men bäst att kika på tempen ibland kanske ändå.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.