Hundradollardatorn till Uruguay

Permalänk
Melding Plague

Hundradollardatorn till Uruguay

Det har varit mycket skriverier om One Laptop Per Child-projektet som går ut på att konstruera en dator som fattiga länder har råd att ge till skolbarn. Nu har de första OLPC-datorerna delats ut. Dessa gick till 160 barn i en skola i Uruguay.

Läs nyheten: Hundradollardatorn till Uruguay

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Kul läsning! Hoppas inte datorerna går sönder nu bara ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En mycket bra sak att satsa på om man någon gång ska kunna ta sig ur fattigdomen och bli ett I-land.

Permalänk

Trodde alldrig dom skulle lyckas med så mycket snack man hört. Jättekul att dom lyckats.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Varför betala 100 dollar för en dator, när man kan få en för 10 dollar?
http://www.nyteknik.se/art/50621

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

På bilderna ser det mer ut som de slåss med datorerna
Vad är det för specs på dem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

3dmark ? ^^

Permalänk

dom lär ju klocka dom så det är lungt, sen sitter ungarna och lirar crysis på max på lektionerna

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför alla ska ha en egen dator...

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tror nog att DyDoDe menade att det hade räckt med 5 datorer per klass, och det håller jag med om. Det hade ju nått ut till fler barn för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

vem vet? snart kansek vi har dom bästa hackarna från uruguay då... dags att börja uppgradera brandväggen kanse?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Jag tror nog att DyDoDe menade att det hade räckt med 5 datorer per klass, och det håller jag med om. Det hade ju nått ut till fler barn för mindre pengar.

Grejjen är ju att de ska kunna ha med sig datorn hem och fortsätta också. Det är nog inte så att datorn bara ska stå i en sal i skolan utan det blir elevernas personliga dator då de inte heller har råd med att ha datorer hemma.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

ja preics..dom kan ju ha allt på datorn..anteckningar osv..Men var finns spec på dom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saxat från wikipedia:
[b]"The hardware specifications as of March 2007 are:

* CPU: 433 MHz AMD Geode LX-700 at 0.8 watt, with integrated graphics controller
* 1200×900 7.5" diagonal LCD (200 dpi) that uses 0.1 to 1.0 watts depending on mode. The two modes are:
o Reflective (backlight off) monochrome mode for low-power use in sunlight. This mode provides very sharp images for high-quality text.
o Backlighted color mode, with an effective resolution that is asymmetrically reduced in complicated ways. See below for details.
* 256 MiB of Dual (DDR266) 133 MHz DRAM (in 2006 the specification called for only 128 MiB of RAM[25])
* 1024 KiB (1 MiB) flash ROM with open-source LinuxBIOS and Open Firmware
* 1024 MB of SLC NAND flash memory (in 2006 the specifications called for only 512 MB of flash memory[26])
* Internal SD card slot[27]
* Wireless networking using an “Extended Range” 802.11b/g wireless chipset run at a low bitrate (2 Mbit/s) to minimize power consumption.
* Marvell 8388 wireless chip, chosen due to its ability to autonomously forward packets in the mesh even if the CPU is powered off. An ARM processor is included.
* Dual adjustable antennae for diversity reception.
* Water-resistant membrane keyboard using a fairly conventional (QWERTY in the US International localization) layout. The multiplication and division symbols are included.
* Dual five-key cursor-control pads; four directional keys plus Enter
* Touchpad for mouse control and handwriting input
* Built-in color camera, to the right of the display, VGA resolution (640×480)
* Built-in stereo speakers
* Built-in microphone
* Audio based on the AC97 codec, with jacks for external stereo speakers and microphones, Line-out, and Mic-in
* 3 external USB 2.0 ports.
* Power sources:
o DC input, ±10–25 V
o 5-cell rechargeable NiMH battery pack, 22.8 watt-hour (82 kJ) capacity"

[/b]

Jag tycker dom e svintuffa Det vore ju kung om vi här i i-länderna kunde köpa dessa (mot en lite högre kostnad så man bidrog lite...)
körs fedora på dom om jag inte minns helt fel (varför förpesta dom med den vitt spridda sjukdomen "windows" )

Permalänk
Medlem

Imponerande dator ändå

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

Mycket trevligt med Linux som operativ system och ett BIOS med öppen källkod, de kör LinuxBIOS, så hela datorn är ett öppet system, mycket bra. Definitivt rätt riktning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimboSwe
Varför betala 100 dollar för en dator, när man kan få en för 10 dollar?
http://www.nyteknik.se/art/50621

För att 10 dollar datorn är vaporware. Indien har inga fabriker för tillverkning av datorer eller komponenter, så de kan inte få ner priserna så mycket. För 10 dollar får du aldrig en bra dator, då är det en miniränkare som de kallar för dator. OLPC har färgskärm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
På bilderna ser det mer ut som de slåss med datorerna
Vad är det för specs på dem?

Specs är ganska ointressant, de är för undervisning och studerande, inte spelande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Jag förstår inte riktigt varför alla ska ha en egen dator...

e-books, läroböcker. Blir nog billigare med digitala böcker än att för skolor köpa in riktiga böcker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
vem vet? snart kansek vi har dom bästa hackarna från uruguay då... dags att börja uppgradera brandväggen kanse?

Nej, däremot spam. "Hi, my name is Ushugushu Odjoi, son of Uasih Odjoi. My father was wrongly imprisoned and killed in the riots in my country. I wish you to help me transfer $5200000 (fifthy-two million dollars), for this you will get 30%. Please contact me back if you are interested."

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Den blev bättre än vad jag trodde... Kul när bra saker händer fattiga länder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
För att 10 dollar datorn är vaporware. Indien har inga fabriker för tillverkning av datorer eller komponenter, så de kan inte få ner priserna så mycket. För 10 dollar får du aldrig en bra dator, då är det en miniränkare som de kallar för dator. OLPC har färgskärm.

Specs är ganska ointressant, de är för undervisning och studerande, inte spelande.

Säger du inte emot dig själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Nej, däremot spam. "Hi, my name is Ushugushu Odjoi, son of Uasih Odjoi. My father was wrongly imprisoned and killed in the riots in my country. I wish you to help me transfer $5200000 (fifthy-two million dollars), for this you will get 30%. Please contact me back if you are interested."

Uruguay, inte Uganda....

Subtitle Workshop, som säkert en å annan här har använt, kommer därifrån (urusoft). Så vi kommer säkert få lika mycket spam därifrån som världen får från sverige.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

Framsteg.. ah... känn njutningen.
Verkar hållbara, kanske något att ha med på hajk. går de sönder så är det inte hela hela världen, bara en del av den.
Sen vill man inte se att bara elit-skolor får tillgång till denna informationens välfärd, eller att de snabb-förbrukar datorerna och sedan bara slänger dem utan att ta tillvara de återvinningsbara resurserna. Eller hugaligen, kommer på att de kan tjäna en dollar genom webkameran och bara kroppen..
Finns mycket att oroa sig över, och när det går så här bra så förväntar man sig ju bara en katastrof runt hörnet.
Jag är pessimistisk idag verkar det som.. Jaja, jag håller alla tummarna för att det fortsätter i samma riktning, uppåt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

me want one too

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
me want one too

Fast då blir det Gentoo på den

Permalänk

Den enda anledningen att de inte säljs till privatpersoner lär nog vara för att det är nog en hel del privat sponsring inblandad, och den ska ju gå till just u-länder.
Fast en 1500:- är den ju lätt värd känns det som... De skulle utan problem gå i plus.

Hur pass mycket tjänar förresten tillverkarna? Av de där 100 dollarsen (som den inte kostar nu, men kanske om ett år?) så måste ju tillverkningskostnaden vara lägre. Dels betala personal, och dels ge pengar till företaget som håller igång allt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Hurra, ska vi inte se till att skaffa dem 100dollarsbilar med? Eller ska vi satsa på att ge dem mer än ett mål mat om dagen först?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte bra att bara ge dom mat, det förstör den inhemska handeln för mat osv...
Detta är ju ett sätt att se till att dom får utbildning vilket är väldigt bra

Men nog är jag sugen på att själv ha en

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett väldigt konstigt projekt det där, jag menar, vi har ju inte ens en laptop per familj här i västvälden än.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Tycker det är ett väldigt konstigt projekt det där, jag menar, vi har ju inte ens en laptop per familj här i västvälden än.

... du kan ju ta en titt på hur många datorer vi har i tex sverige i snitt per person och sen jämföra med uruguay, jag har själv inte gjort det men jag misstänker att du kommer förstå varför.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Ge dom käk och bromsmediciner istället.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.