Kritik & tankar om rally-webbsida

Permalänk
Relik 📜

Kritik & tankar om rally-webbsida

Tjena!

Jag och en kompis håller på att koda en hemsida till en aningen storhetsvansinnig kille som vill ha en portal för rallyfolk..

I alla fall, just nu är designen i princip klar, endast lite småkosmetika (typ högerkolumnen och bättre banner) ska fixas, vi vill ha en mer direkt "motorsports-känsla", nu kan det vara lite vad som helst.

Det centrala på sidan är tänkt att vara länkarkivet, men killen har fått för sig att göra en community runt det hela med. Sidan riktar sig främst mot rally- och motorsportsintresserade där en stor del av de förstnämnda är i åldern 40-50+, och troligen saknar datorvana.
Tanken är därför att göra "grunkfunktionerna" ganska lättanvända, men samtidigt ge möjlighet för mer avancerat folk att registrera sig och få utökad funktionalitet.

All kritik och alla förslag mottages tacksamt sålänge det är hyfsat konstruktivt..

Sidan online:
http://www.svenskarallyportalen.se/

"Development-delen", här testar vi nya saker innan det kommer upp, just nu en kraftigt modifierad design:
http://www.unionen.se:81/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Får inte upp hela sidan verkar vara Mysql;s fel.

http://pici.se/pictures/sYbusq.png

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Btw ^^ ser ut så för mig med, men vad heter typsnittet? de röda du har i loggon?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Relik 📜

Äh, mySQL måste vara det ämsta sedan.. Ja, jag vet inte
Uppe nu igen iaf, min mySQL-server la ner.

Jag vet inte om typsnittet, kan höra med killen som gjort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

1 Befattningsbeskrivning hamnar utanför fältet för mig.

2 gör en orange eller ljusblå ram runt det vita fältet så blir övergången till navigeringen snyggare.

3 gör loggan som ett däck (stiliserat givetvis då)

4 bort med omvärldsnyherterna, helt ointressant i sammanhanget.

annars, trevlig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Relik 📜

4. Omvärldsnyheterna håller jag helt klart med om, men killen som ska ha sidan envisas. Han får som han vill.

1. Ska kolla på Befattningsbeskrivning, ser bra ut för mig nämligen. Har du för webbläsare?

3. Lite samma sak här med, han vill ha loggan som den är, men ska se vad vi kan göra.

(Kul ordning)

Förresten, nu dog mySQLen för mailservern istället, så det blev reboot, och då dog huvud-mySQLen. Älska.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

1. nu ser jag det inte längre ..inte alls faktiskt har den rekommenderade såklart. (FF2.0.0.1) fast det är möjligt att font och annat inte blir identisk på Linux.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Snyggt och rent! Flera hundra gånger bättre än ex. motorsport4sale.com som idag är en av de största(?) rallysidorna.

Kollar man på koden så reagerar jag lite smått på att du skickar den som doctype xhtml strict, men inte skickar dokumentet med mimetypen application/xhtml + xml (detta är ett grovt antagande, men förmodligen korrekt).

Ser även några lustiga clearer-divvar som bara innehåller <span></span>, detta måste gå att få snyggare på något sätt?

I övrigt tycker jag det var bra, bra, bra!

Som någon nämnde ovan dock känns omvärldsnyheterna totalt irrelevanta.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Helt okej är mitt intryck, men:

Jag tycker mittenspalten borde vara bredare, den känns för smal helt enkelt. Det förstör väldigt mycket av helheltsintrycket.

Jag får inga som helst vibbar av rally när jag besöker sidan, det skulle likagärna kunna vara en fotbollssida, innebandysida..

Spontana tankar

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Relik 📜

Tack för responsen, kul att de flesta tycker sidan är OK.

Vad det gäller bredden har vi också reagerat på att det blev FÖR smalt i mitten med de breda sidospalterna och anpassning för 1024x768.
Killen som designar ska prova att bredda hela sidan lite och med andra ord skita i 1024-regeln, så får vi se hur det blir.

Det du sa om rallyvibbar fog är helt rätt, vi måste ha in bilder. Problemet är att vi har väldigt få bilder som tillhör SRP, så någon måste ut med kamera och fota. Vi får köra med gamla 240-bilder från bildarkivet sålänge.

Min egen tanke är att sidan är lite "platt", lite ont om innehåll, trots att länkarkivet är det centrala.
min tanke är att skippa den intro-texten (som ingen läser iaf) och där göra reklam för senaste reportaget/krönikan, lite som SweC:s förstasida, och helt skippa Omvärldstramset (där är vi helt överrens). Dock är det ju beställaren som bestämmer.

Vad det gäller clerer-divarna ska jag påpeka det för design-killen, så får vi se.
Om jag designa något med CSS ser det ut som en korsning mellan en jumbojet och någon futuristik slemhög, och då ska jag ändå vara nöjd. Jag håller mig till koden, och inte ens det är jag speciellt bra på

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Om det hjälper har ni min tillåtelse att snatta de få rallybilder jag har på bleh.se .. också 240:s men ett par andra också.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Nu såg den lite snyggare ut! Du skulle kunna använda scriptet Ligthbox 2 http://www.huddletogether.com/projects/lightbox2/ Till dina bilder, gillar inte popup bara, Påminner dig lite att fråga han som gjort logon att ta reda på vad de var för typsnitt

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Lezziter, om du vill ha ett tips från en som har stor erfarenhet av trekolumsdesigner så säger jag: Försök arbeta bort det.

Om ni kan göra om det till två kolumner så gör det till varje pris, tro mig, jag är 99% säker på att ni kommer förstå vad jag menar förr eller senare (om ni inte redan gör det).

På mitt community har vi haft trekolumnsdesigner tills nu, men nya som kommer snart kommer bara att ha två - fan så mycket lättare allt blir nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit bort bakgrundsbilden för texten, blir för plottrigt då tycker jag. Egentligen tycker jag att hela sidan är plottrig men absolut inte som dom värsta (host, microsoft.com). Jag är ett fan av de "luftiga" sidor som det skrevs om i totoo's desingtråd. Jag kan iofs inte riktigt säga vad det är som gör sidan plottrig (utom bakgrundsbilden för texten), men det blev helt klart bättre med bredare layout.

Det är iaf mina åsikter.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Lezziter, om du vill ha ett tips från en som har stor erfarenhet av trekolumsdesigner så säger jag: Försök arbeta bort det.

Om ni kan göra om det till två kolumner så gör det till varje pris, tro mig, jag är 99% säker på att ni kommer förstå vad jag menar förr eller senare (om ni inte redan gör det).

På mitt community har vi haft trekolumnsdesigner tills nu, men nya som kommer snart kommer bara att ha två - fan så mycket lättare allt blir nu.

Hehe, jo, det är lite pilligt, och svårt att få med allt man vill, det är liksom en smula för lite utrymme överallt.
Dock är killen som ska ha sidan nöjd med det som det är, och vi har nog inte riktigt tiden att koda om det hela just nu.

Vad det gäller "plottrigheten" vill vi gärna hålla ner den, men killen som är beställare är helt i andra hörnan av ringen.
Hans förebilder är sidor såsom www.resultatservice.com, www.nyhetsportalen.se och www.motorsport4sale.com så jag tycker vi lyckats hålla plottrigheten nere rätt bra med tanke på informationen som faktiskt presenteras.
Helst vill han ha allt åtkomligt redan från förstasidan, vi löser det så gott vi kan.

Bilden bakom texten är mest där för att det ska skilja sig från nyheterna. Min tanke är som sagt att skrota hela välkomsttexten och ha en artikel där istället.

Förövrigt skrev jag fel om 1024 innan, det var vi som tänkte helt åt skogen, det jag for efter var 800x600

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Testpilot

Jag tycker det vore bättre om det gick att avgöra på nått sätt om menyvalen till höger tar mig till en undersida eller går till en helt annan sida.
Exempelvis så ser SBF- och Övrigt-länkarna precis lika dana ut som den vanliga navigationen men tar mig till en helt annan sida. Klickar jag på Rally-VM så känns det som att jag skulle komma till en undersida där ni skriver om just Rally-VM, inte att jag kommer till WRC:s hemsida.

Annars tycker jag den verkar trevlig, rally är alltid roligt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, det e jag som är "killen" som gör designen

Har breddat sidan nu så den e optimerad för att få rum på 1024. Tycker själv det blev mycket bättre, tack för förslaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
2 gör en orange eller ljusblå ram runt det vita fältet så blir övergången till navigeringen snyggare.

Lade dit en skugga vid menyerna, ram funkade inte riktigt. Men det här borde ha samma effekt.

Lekte även med lite andra färger när jag ändå var inne o pilla med grafiken... funkar det?

ni får kika på www.unionen.se:81 för att se ändringarna. På www.svenskarallyportalen.se finns den gamla varianten kvar om ni vill jämföra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Btw ^^ ser ut så för mig med, men vad heter typsnittet? de röda du har i loggon?

Antar att du menar "beta"-fonten.. det är Distress och den finns att tanka på denna sida. http://www.searchfreefonts.com/fonts/d26.htm

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loubar
Tja, det e jag som är "killen" som gör designen

Lade dit en skugga vid menyerna, ram funkade inte riktigt. Men det här borde ha samma effekt.

Lekte även med lite andra färger när jag ändå var inne o pilla med grafiken... funkar det?

väl subtilt men bättre, tycker fortfarande det ser juxtaposerat ut vid menyn dock.

det röda känns också mer rally än det blåa, varför vette fanken men..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Relik 📜

Själv tycker jag sidan blev mycket bättre, kollar man på den gamla nu känns den jättetråkig..

Om det är någon som vill skriva nyheter på sidan är det bara att säga till, hälsar beställar-killen

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loubar
Tja, det e jag som är "killen" som gör designen

Har breddat sidan nu så den e optimerad för att få rum på 1024. Tycker själv det blev mycket bättre, tack för förslaget.

Lade dit en skugga vid menyerna, ram funkade inte riktigt. Men det här borde ha samma effekt.

Lekte även med lite andra färger när jag ändå var inne o pilla med grafiken... funkar det?

ni får kika på www.unionen.se:81 för att se ändringarna. På www.svenskarallyportalen.se finns den gamla varianten kvar om ni vill jämföra.

Antar att du menar "beta"-fonten.. det är Distress och den finns att tanka på denna sida. http://www.searchfreefonts.com/fonts/d26.htm

tackar!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Jag tror att sidan skulle må bra av mer "grafik", bilder/ikoner osv. som för tankarna till bilar och racing. Just nu känns sidan lite för neutral.

Permalänk
Relik 📜

Oj, jag trodde jag hade svarat här, men så var tydligen inte fallet..

Senaste versionerna är i alla fall:
http://www.unionen.se:81/ & http://www.svenskarallyportalen.se/

Skillnaden mellan de båda just nu är främst på administratörssidan samt en del statistik och t.ex. wordwrap (jämför här och här) för Klotterplank, Forum och annonser.
Det enda som egentligen är kvar att fixa i denna "fas" är ett system för tävlingsinbjudingar samt ett användarvänligt system för att skapa reportage (just nu skapas det genom "page" där man kodar HTML direkt i ett fönster).

Vi vet fortfarande inte hur vi ska kunna smyga in mer bilder på sidan utan att det blir rörigt, vi vill inte heller lägga ner för mycket tid på det då vi redan dragit över de timmar vi får betalt för..

Någon med några bra förslag?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

* Den svarta toningen (nästan) längst ner borde kanske vara just _längst_ vner.
* Hjulet som logga (Som nämndes innan
* Lite skarp orange färg som bakrund till rubrikerna i menyn kanske.

I övrligt: Tummen upp!

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.