Stannar efter BIOS/POST när den ska börja ladda OS

Permalänk
Medlem

Stannar efter BIOS/POST när den ska börja ladda OS

Jag har en celeron 1300mhz i ett Tusi-m moderkort.

Fick det när jag utförde mindre konsult uppdrag.
Jag klassa det som kass och grejade nytt och installerade istället.

Nu hittade jag det liggandes här och funderade om man inte kunde blåsa liv i det ändå.
Det är lite konstigt fel, Jag kan komma in i bios göra inställningar och allt fungerar fint.
mem test, hdd, floppy allt blir hittas rätt. (Ja jag har testat att ta ut allt också + köra med annat grafik kort än det intärna)

Just nu ligger moderkort på bordet bakom mig med endast cpu + minne (har testat annat minne.)
Tagit ur batteri väntat en stund så bios resetas ordentligt.
Jag har testat med bios update men den behöver boota dos för att göra det vilket inte går.

Någon här som har något tips eller e det dött?

Permalänk

Låter som du testat allt utom moderkortet eller cpu:n.
Så tipset blir att sätt din cpu i en fungerande dator och kolla om det funkar.

Permalänk
Medlem

Har inte någon extra mk/cpu och om någon av dom e kass e det inte direkt värt att köpa en ny.

Det e ju mest troligt MK som e nått skumt jävla fel på.

Hittade detta på asus forum som tips på en som klantat upp sin bios uppgradering.
funkade dock inte heller.

1) Prepare a boot floppy disk (must be a floppy) with Dos or Windows 98 system (can't be windows XP or other newer versions);
2) Get a Dos version of the flash utility, if I am not wrong the BIOS for TUSI-M is an Award Bios then, get aflash.exe, for instance and the right BIOS from Asus (take care about the correct one since there are TUSI-M with or without LAN);
3) Edit or create an "autoexec.bat" and add lines like this: "aflash 1018tm.005" (without the commas and this is just an example) important is that you fill in with the right command line there;
4) Insert the floppy into the drive and turn on your computer;
5) You won't see anything at the display it will remain dark but, if the things are going right you will see the floppy led lit on;
6) After about from 2 to 4 minutes the bios will be recovered so, wait patiently and praying...

Permalänk

Eftersom du kommer in i bios så ska du nog inte förhasta dig och tro att något är trasigt bara för att du inte kan boota upp den.

Vad kör du med för hårddisk t.ex? Är den lika gammal eller kommer den från en annan dator?

Om man sätter i en hårddisk som man har haft i en annan dator är det troligt att du måste boota upp med Windows XP bootbar installations CD eller motsvarande och formatera om hårddisken. Glöm då inte att ända Boot priority så CD-rom är först.

Testa det innan du kastar delarna. Det kan ju bli en mäktig surfdator det där

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk
Medlem

Jag har testat utan hårdisk, den borde boota så långt att den säger att os saknas.
har också testat med både xp install skiva och boot disk.

Permalänk

Det kan ju vara så enkelt att grejerna var trasiga från början och att det var därför du fick dom Och eftersom det bara rör sig om en sketen (men mäktig) surfdator så kan man nästan hitta en motsvarande nere i miljöstugan. Jag hittade en burk med AMD duron 2000+, 256Mb ram och 80Gb hårddisk nere i miljöstugan. Allt som behövdes göra var att formatera om den. Fatta vilka puckon det finns asså.

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk
Medlem

Heh, jo, detta e min 4:de i samma klass som jag har "fått/tagit" när jag utfört konsult uppdrag och uppgraderat till nyare.

dom e parfekta till att köra test linux servrar.
denna va "öronmärkt" att vara min en windows AD test server, jag gråter la kanske inte för att jag inte kan testa det men ändå synd på maskinen.

Antar att det blir till o slakta den på delar och lägga dom till den växande högen här i hårdvaru skåpet.