Permalänk

Trasig Fujitsu-Siemens Scaleo

Hej.

Idag gick min Fujitsu-Siemens Scaleo sönder.
Vi öppnade lådan för att rengöra (den var väldigt, väldigt dammig) och blåste då ut damm och tog bort ett ram-minne som inte registrerades. Sedan ville den inte riktigt starta. Vi satte på maskinen och fläkten snurrade men hårddisken var inte aktiv och ingenting visades på skärmen. Sedan upptäckte vi att de båda PC-133 minnena på 128 mb var uppenbarligen var trasiga, de funkade inte i en annan dator heller.
Så vi tog bort dom och satte in ett PC-100 på 128 mb (det vi tog bort). Då hände ingenting. Vi experimenterade lite till och tog bort HDD (Samsung, 80 GB) och satte sedan in den igen.
När vi satte in ett PC 133 pep datorn upprepade gånger med sitt "system beep". Samma med PC 100 och det andra 133.
Vi tog fram min andra dator, en Compaq Presario 2292 och där funkade PC-100 minne men inte 133. Det konstiga är att fram tills dess vi öppnade Scaleon fungerade både PC 100 och PC 133 i båda datorerna! Nu är Fujitsun obrukbar! Har ni något tips el. råd, så snälla hjälp! Här är lite specifikationer på datorn:
Intel Pentium III, 570 mHZ (klockad från 500, har funkat felfritt)
256 MB ram
80 GB HDD IDE 3,5 Samsung
ATI Rage 128 MB grafikkort
Samsung DVD-ROM
CD-R/RW Combo, okänd märke (förmodligen Fujitsu-Siemens)
Diskettenhet

Sedan vet jag inte mer, tyvärr. Jo just det, det är Award bios också.
Vad är felet med min dator??

Tacksam för svar,
LaptopFreak

Visa signatur

Pentium 4 3.2, 2 GB RAM, 160 GB HDD

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte mixtrat lös nån ide sladd eller nåt annat till hårdisken kolla att byglarna på den är rätt med, testa alla möjliga kombinationer "Om det går" med ram stickorna. OM det finns nåt sätt att reseta biosen/csmosen gör det, samnt kolla att sitter bra. Dock om du inte får igång den har du inte förlorat så mycke p3or med rage är inte så bra nuförtiden

Permalänk

Okej tack för hjälpen, jag ska testa senare. Det är ju lite viktigt att få igång den eftersom det finns massor med viktiga saker på HDD:n... Hoppas det funkar sedan!

/LaptopFreak

Visa signatur

Pentium 4 3.2, 2 GB RAM, 160 GB HDD

Permalänk
Avstängd

flytta hårddisken till den andra datorn

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista