Permalänk
Avstängd

Datorn stängs av...HJÄLP!

Jag skriver denna tråden i hopp om att någon kan hjälpa mig att komma i underfund med varför min dator startas om när jag sitter och spelar. Idag har det hänt 4 gånger på ca 1 timma och jag börjar bli VÄLDIGT frustrerad.
Detta har pågått under en lite längre period och jag har alltid misstänkt att det har varit pga grafikkortet (ati radeon 9800xt) eftersom tempen brukade ligga på ca 80'C i idle.

Igår bestämde jag mig för att städa den för att få bort eventuell damm som kanske orsakade den höga tempen. Jag fick loss en HEL DEL damm från både CPU fläkten och grafikkortet. (Lyckades sänka tempen på grafikkotet till ca 65-70'C i idle).
Till min förvåning verkar problemet förvärrats då det nu verkar som det inträffar ännu oftare. 4 gånger på 45-60min när man sitter och spelar gör en ganska förbannad.

Jag vet inte om detta beror på att någon hårdvara bli för varm men jag misstänker det eftersom det i princip endast hänt 1 gång då jag inte spelat. CPUn brukar ligga runt 40-45'C (kollar i BIOS) då datorn startats om efter att detta inträffat. Verkar inte vara någon riskabel temp...

Jag skulle bli VÄLDIGT tacksam om någon kunde hjälpa mig att klura ut vad problemet är och vad som orsakar det.

Tack i förhand!

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

ladda hem speadfan och everest home edition och kolla temperaturer. låter precis som ett temp problem och det är antagligen grafikkortet som ställer till dessa problem. ~70 grader i idle är aldeles för högt, snurrar fläkten överhuvud taget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
ladda hem speadfan och everest home edition och kolla temperaturer. låter precis som ett temp problem och det är antagligen grafikkortet som ställer till dessa problem. ~70 grader i idle är aldeles för högt, snurrar fläkten överhuvud taget?

Ja, den snurrar och förr var tempen högre..sjönk 5-10 grader då jag rensade bort en massa damm från fläkten på grafikkortet.

Håller på och kör Everest System Stability Test..CPUn ligger från 50-60 grader när CPU usage ligger på 100% i testet och sedan visas något som kallas "CPU Throttling". (Vad är det förresten?)

60grader..det anses väl inte vara en riskabel temperatur och bör väl inte orsaka problemet att datorn stängs av?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

60 grader på CPU är absolut inget farligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Ja, den snurrar och förr var tempen högre..sjönk 5-10 grader då jag rensade bort en massa damm från fläkten på grafikkortet.

Håller på och kör Everest System Stability Test..CPUn ligger från 50-60 grader när CPU usage ligger på 100% i testet och sedan visas något som kallas "CPU Throttling". (Vad är det förresten?)

60grader..det anses väl inte vara en riskabel temperatur och bör väl inte orsaka problemet att datorn stängs av?

Throttling är en funktion som vad jag vet de flesta P4'or har. Dvs. De klockar ner sig själva om de blir för varma för att undvika skador. Tror de börjar throttla på strax över 80 grader, men det får någon av experterna här svara på ist.

Det kan inte vara så att det är kylpastan mellan GPU och fläns som är kass helt enkelt? Den kan ibland vara av tvivelaktig kvalitet eller så kan man råka ut för otur.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

Tror jag har upptäckt problemet. La märke till att fläkten i nätaggregatet vid några tillfällen snurrade väldigt sakta. Tror att just det orsakar att datorn stängs av..antingen att den snurrar för sakta eller att den stannar.. :s Dock vet jag inte hur mycket det påverkar tempen för den är inte så värst hög. Kanske har det att göra just med att om den stängs av så gör datorn det som en säkerhetsåtgärd?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

jag är nästan helt övertygad om att det är nätaggregatet.. Jag har haft samma problem som du har nu på 2 datorer, samtliga har varit för klena nätaggregat på.. Byt ut det mot ett billigt Hiper Type-M 580w på www.datorhandel.com , de kostar INKL frakt 800:-..

Nästan alltid föreslår folk att det skall vara något värmerelaterat.. Men jag är som sagt 90% säker på nätaggregatet.. Lycka till

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Avstängd

Mjo jag upptäckte att ibland så snurrar den så sakta att man faktiskt kan se själva bladen....

Om man köper ett nytt, hur kan man veta följande:

1) Om det passar till ens dator, både vad gäller om den får plats där man har den befintiliga samt om den går att koppla till moderkortet eller vad det är så att säga.

2) Hur mycket den låter. Idag låter mitt nätaggregat VÄLDIGT mycket så köper jag ett nytt vill jag gärna att det ska vara väldigt tystgående.

3) Hur bra det är..vad gäller effekt osv.

Tack i förhand!

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Mjo jag upptäckte att ibland så snurrar den så sakta att man faktiskt kan se själva bladen....

Om man köper ett nytt, hur kan man veta följande:

1) Om det passar till ens dator, både vad gäller om den får plats där man har den befintiliga samt om den går att koppla till moderkortet eller vad det är så att säga.

2) Hur mycket den låter. Idag låter mitt nätaggregat VÄLDIGT mycket så köper jag ett nytt vill jag gärna att det ska vara väldigt tystgående.

3) Hur bra det är..vad gäller effekt osv.

Tack i förhand!

Hiper Type-M 580w låter typ inget alls. Är inne på mitt andra Hiper Type-M 580w för första brann upp
ja effekten räcker.

Visa signatur

CPU: 4000+ // Moderkort: MSI K8N SLI-F // Minnen: Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB // Grafik: Gainward GeForce 7800GT 256MB GDDR3
Power: Hiper Type-R 580W // HD: Western Digital Raptor 74GB 2xWestern Digital Caviar SE 320GB SATA 8MB // Cooling: BigWater "VGA" Prometeia Mach 2 "CPU"// Chassi: Thermaltake Soprano

Permalänk
Medlem

hiper = qtec

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

som sagt Hiper Type-M580 är bara för fint

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Avstängd

Satan asså. Lånade ett nätaggregat från en polare (230V precis som mitt) och allt verkade lovande tills jag körde 3dmark 05 och i slutet av testet så stängdes den av igen..:@ bli så förbannad.

Vad kan vara fel?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

Re: Datorn stängs av...HJÄLP!

Gå in i fel säkert läge kan vara drivrutins fel... och före det ställ bioset till random

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Jag skriver denna tråden i hopp om att någon kan hjälpa mig att komma i underfund med varför min dator startas om när jag sitter och spelar. Idag har det hänt 4 gånger på ca 1 timma och jag börjar bli VÄLDIGT frustrerad.
Detta har pågått under en lite längre period och jag har alltid misstänkt att det har varit pga grafikkortet (ati radeon 9800xt) eftersom tempen brukade ligga på ca 80'C i idle.

Igår bestämde jag mig för att städa den för att få bort eventuell damm som kanske orsakade den höga tempen. Jag fick loss en HEL DEL damm från både CPU fläkten och grafikkortet. (Lyckades sänka tempen på grafikkotet till ca 65-70'C i idle).
Till min förvåning verkar problemet förvärrats då det nu verkar som det inträffar ännu oftare. 4 gånger på 45-60min när man sitter och spelar gör en ganska förbannad.

Jag vet inte om detta beror på att någon hårdvara bli för varm men jag misstänker det eftersom det i princip endast hänt 1 gång då jag inte spelat. CPUn brukar ligga runt 40-45'C (kollar i BIOS) då datorn startats om efter att detta inträffat. Verkar inte vara någon riskabel temp...

Jag skulle bli VÄLDIGT tacksam om någon kunde hjälpa mig att klura ut vad problemet är och vad som orsakar det.

Tack i förhand!

Permalänk

Låna ett starkare nätagg och pröva.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Prova att köra med basdrivrutinen utan Catalyst Control Center + ATiTrayTools (för att kunna göra inställningar).. Det löste mina problem med mitt x800gto.

Edit: Var ju en gammal tråd...