Permalänk
Medlem

Speciella gångjärn

Tja, till mitt projekt Water Inside har jag funderat lite på hur jag ska göra med fronten.
Det går att skruva fast fronten men det skulle vara jobbigt om man ska använda cd läsaren osv. Så jag fundera på om man helt enkelt inte kan använda gångjärn och magneter, som Tex. på ett P180.
Frågan är bara hur jag ska göra.. jag kan inte använda vanliga gångjärn då jag inte vill att gångjärnen ska synas. Om jag då sätter gångjärnen så dom inte syns skulle det medföra att jag bänder sönder ramen, då metallplåten kommer ta i sidoramen om gångjärnet sitter längre in.
Det jag skulle behöva då är något sorts gångjärn som skjuter ut dörren samtidigt som den öppnas. Ungefär som garderobsgångjärn, fast små sådana.
Ni kan kolla på era garderober så kommer ni säkert se funktionen. När dörren är stängd är det ingen glipa mellan dörren och skåpkanten, men när man öppnar dörren ökar glipan och dörren öppnas utan att bändas mot skåpkanten.

Hoppas ni förstår vad jag menar och att ni kan hjälpa mig

Bildexempel, som ni ser så sticker själva gångjärnet ut på sidan av dörren, vilket är fult. Men om jag ska göra på det andra sättet skulle det innebära att plåten bänds mot ramen.

Typ sådana här gångjärn, fast i miniformat, och som inte går in i dörren.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=236455

//NysoO

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla på hornbach eller bauhaus. Dom har flera olika varianter av gångjärn som inte "syns", vet dock inte om dom är så små.

Permalänk

Varför inte helt enkelt runda av sidan där gångjärnet sitter? (på den undre modellen)
En annan bra och enkel gångjärnsmodell är ju att hänga dörren på tappar...En tapp i botten och en uppepå. Ganska så poppis hos kylskåpstillverkarna om jag inte missminner mej.

Men men...har ju inte följt ditt projekt, så jag vet ju inte riktigt vad som skulle kunna passa...

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Avstängd

Vem har sägt att dörren måste ha hål? montera den som ska sitta i skåpet i dörren istället och vice versa, och istället för hål i chassie så sätt distanser.
Alltså vänd på gångjärnet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vem har sägt att dörren måste ha hål? montera den som ska sitta i skåpet i dörren istället och vice versa, och istället för hål i chassie så sätt distanser.
Alltså vänd på gångjärnet

Det skulle faktiskt kunna funka.. hm, ska nog kolla upp det.
Tack för tipset

Visa signatur