Permalänk
Medlem

Tänkte att du kanske tyckte att de två fläktarna vid CPU:n räckte...

Byta moderkort för att montera om kylaren? Framåt jul?

Fan, 75 grader @ 3.2GHz!!!

Gör det nu, det är ju nånting riktigt fel med kylningen!

Vid juletid har du kanske stekt processorn.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novi
Tänkte att du kanske tyckte att de två fläktarna vid CPU:n räckte...

Byta moderkort för att montera om kylaren? Framåt jul?

Fan, 75 grader @ 3.2GHz!!!

Gör det nu, det är ju nånting riktigt fel med kylningen!

Vid juletid har du kanske stekt processorn.

hehe Men det är i orthos det blir så, i spel kanske .. 68:P Vad kan det vara? Fläktarna i övre kammaren på max och ända ca 70c. Den måste sitta lite fel? Eller är dom ojämna så man måste sandpappra dom kanske? Tänker jag iallafall inte göra.
Får väl klocka ner så länge eller försöka sänka vcore lite.
Vad borde den ligga på i 3.2ghz?

En liten fråga om timings.. Med datorn i sign måste jag sätta 5-5-5-15, men det också med 4-4-4-12. Är det bättre? Verkar inte göra klockningen sämre. Men måste dra på med Vcore för att komma över 3.2Ghz. Käns inte så kul eftersom jag ska byta moderkort och minnen för att klocka mer, men det kommer väl inte hjälpa då?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Börja med att montera ned allt. Sätt dig i lugn och ro med lite aceton...
Rengör ordentligt med tops. Du kan ju plocka ur CPU:n och "reseata" den.
På med "lagom" med kylpasta. Sätt på kylaren och vrid den lite fram o tillbaka. Kolla att pastan sprider sig bra och kläm dit kylaren. Bygg ihop. Boota till Windows. Starta Everest och håll tummarna...

Om timings vet jag inte så mycket.
Lägre är bättre men inte för lågt för då kan det hända att du sätter FSB och försöker stabilisera med en massa Vcore i onödan när det är minnena som konstrar.

Sätt låg hastighet, låg/lagom spänning och höga timings på minnena och dra upp FSB på låg Vcore tills det inte funkar längre. Höj Vcore lite och prova att höja FSB osv. Mixtra med CPU:n till att börja med och glöm minnena. Sedan försöker du nå "optimal" kombo av frekvens/spänning/timings på minnena. Vad som är optimalt givet en kombo av mobo, minnen, cpu etc. varierar ju. Trial and error...

Sedan finns ju andra spänningar att bekanta sig med.

Men håll koll på temparna!

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novi
Börja med att montera ned allt. Sätt dig i lugn och ro med lite aceton...
Rengör ordentligt med tops. Du kan ju plocka ur CPU:n och "reseata" den.
På med "lagom" med kylpasta. Sätt på kylaren och vrid den lite fram o tillbaka. Kolla att pastan sprider sig bra och kläm dit kylaren. Bygg ihop. Boota till Windows. Starta Everest och håll tummarna...

Om timings vet jag inte så mycket.
Lägre är bättre men inte för lågt för då kan det hända att du sätter FSB och försöker stabilisera med en massa Vcore i onödan när det är minnena som konstrar.

Sätt låg hastighet, låg/lagom spänning och höga timings på minnena och dra upp FSB på låg Vcore tills det inte funkar längre. Höj Vcore lite och prova att höja FSB osv. Mixtra med CPU:n till att börja med och glöm minnena. Sedan försöker du nå "optimal" kombo av frekvens/spänning/timings på minnena. Vad som är optimalt givet en kombo av mobo, minnen, cpu etc. varierar ju. Trial and error...

Sedan finns ju andra spänningar att bekanta sig med.

Men håll koll på temparna!

Jag har testat en massa och sånt, men så tänkte jag kolla vad det verkligen är som stoppar och det verkar gå bättre när jag stänger av "TM", "C1" osv. 2.10v på minnena annars pallar den inte, så minnena stoppar ju, men eftersom jag måste ha ca 1.5V för att den ska va stabil i 3.4Ghz så måste det ju vara cpun som tar emot också eller?

Edit: Flänsen är inte speciellt varm nu, datorn har stått på hela dagen med fläktarna på lågvarv och då var den i nästan 70 grader, men om det står 70 grader i bios också då är det väl det som gäller?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

70 grader i BIOS, du måste skämta.

Vågar du kolla med Everest?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novi
70 grader i BIOS, du måste skämta.

Vågar du kolla med Everest?

fandå.. Mobba inte mig. När jag kör orthos ett tag blir det så varmt, men när jag spelar under 60 grader, san andreas spelade jag, spelar det nån roll vad det är man spelar?

Jag kollar med Asus Ai suite, cpu tempen står inte i everest.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
fandå.. Mobba inte mig. När jag kör orthos ett tag blir det så varmt, men när jag spelar under 60 grader, san andreas spelade jag, spelar det nån roll vad det är man spelar?

Jag kollar med Asus Ai suite, cpu tempen står inte i everest.

Kolla tempen med speedfan, den är pålitlig. Du bör kolla så att kylaren sitter på riktigt om du inte redan gjort det, verkar inte som att den gör det.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alu
Kolla tempen med speedfan, den är pålitlig. Du bör kolla så att kylaren sitter på riktigt om du inte redan gjort det, verkar inte som att den gör det.

ja jag får väl ta o kolla så den sitter ordentligt, men har blivit av med artic silver 5 så först beställa ny. Är det farligt? Den ligger precis under 70c

EDIT: I speedfan har jag
Temp: 38C
HD0: 41C

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
ja jag får väl ta o kolla så den sitter ordentligt, men har blivit av med artic silver 5 så först beställa ny. Är det farligt? Den ligger precis under 70c

EDIT: I speedfan har jag
Temp: 38C
HD0: 41C

Har du bara en temp som visas i speedfan? borde väl vara en till mobo och en till cpu

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alu
Har du bara en temp som visas i speedfan? borde väl vara en till mobo och en till cpu

På t ex mitt P5B dlx så visas bara en relevant temperatur, och det är den för moderkortet. CPU temp finns inte att tillgå (den visar 0 konstant), utan jag måste använda AUSuite för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alu
Har du bara en temp som visas i speedfan? borde väl vara en till mobo och en till cpu

Nja.. det är väl hårddisken och cpun. Men i Intel Thermal Analysis tools står det bättre temps, ca 60c i load. Men det är 1h orthos, ska köra över natten med fläktarna på lägsta och se vad det blir, men 60c är väl ok? Fast den är instabil på 3.4Ghz så får kanske höja vcore lite över 1.5v ;P

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB