Permalänk

arctic silver 5 på GPU

Visst måste kylpastan arctic silver 5 vara bättre än thermal compound om man sätter dit ny GPU fläkt, eller är det någon skillnad på fästet, jag använde först arctic silver 5 när jag bytte GPU-fläkt, men då lossnade den. Hade väldigt tunt på. Fastnar den inte med arctic silver 5 eller tog jag för lite?

Sammmanfattade frågor:
*vilket är bäst? thermal compound eller arctic silver 5 om man fäster ny GPU-fläkt
*Om man nu kan ta arctic silver 5 och det är bättre, tog jag för lite eftersom Gpu fläkten lossnade/satt inte fast på GPU:n

Permalänk
Medlem

AS5 är inte ett klister, och kommer inte hålla fast kylningen hur du än gör. Det torde vara uppenbart. Därför hoppas jag att jag missförstod din fråga?

Om jag inte gjorde det, får jag väll tipsa om en droppe superlim på ett par olika ställen, som inte är kritiska för värme avlednigen, alternativt värmeledande lim, tex arctic adhersive.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

kylpastans uppgift är att föbättre värmeledningen mennaln halvledarkomponent o kylflänsen så den kan inte hålla fast flänsen.
om du köper en ny gpu fläkt så får du skruvar till så andvänd dom istellet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
kylpastans uppgift är att föbättre värmeledningen mennaln halvledarkomponent o kylflänsen så den kan inte hålla fast flänsen.
om du köper en ny gpu fläkt så får du skruvar till så andvänd dom istellet.

jag fick med skruvar och compound(lim) från zalman, men eftersom mitt grafikort hänger upp och ner i chassit(mkt störande pga. då ser man inte den snygga fläkten) så skulle det nog inte sitta så speciellt bra, dom skulle inte nudda varandra.

Anyway, så bytte jag ACS5 mot thermal compound, och vips så gick min GPU-temp upp 10 GRADER!!!!! Inte bra....

Märkte även att jag har rätt dålig kabeldragning, så att ikväll blir det ut med allt, lite ACS5 på och omsleevning av kablarna, lägger gärna upp bilder sedan XD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.c0pp3rh34d
jag fick med skruvar och compound(lim) från zalman, men eftersom mitt grafikort hänger upp och ner i chassit(mkt störande pga. då ser man inte den snygga fläkten) så skulle det nog inte sitta så speciellt bra, dom skulle inte nudda varandra.

Anyway, så bytte jag ACS5 mot thermal compound, och vips så gick min GPU-temp upp 20 GRADER!!!!! Inte bra....

Märkte även att jag har rätt dålig kabeldragning, så att ikväll blir det ut med allt, lite ACS5 på och omsleevning av kablarna, lägger gärna upp bilder sedan XD

Bara så du vet så är _INTE_ "compound" lim, så du ska altså föja instruktionerna till punkt-och-pricka och skruva fast kylaren...

BTW: Kortet hänger alltid "upp-och-ner" i en vanlig ATX-låda

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem

Med all termopasta ska det vara ett så tunt lager som möjligt; ta på och skrapa sen av så att det är ett jättejättetunt lager kvar. Sen sätter du på flänsen och vrider lite fram och tillbaka så att du smetar ut pastan mellan dem, därefter torka av ev överflöd och sen skruva fast. Orsaken är att pastan har mkt sämre värmeledning än metallen i flänsarna, men mkt bättre än luft (~20 ggr bättre). Utan pasta skulle det vara lite luft kvar i ojämnheter mellan fläns o cpu, det är även därför som flänsen ska vara så polerad i kontaktytan som den bara kan bli. Däremot kan den gärna vara ojämn för övrigt eftersom värmeledningen till luften är proportionell mot ytan (stor yta=bra).
Sen om AS5 är bättre än nåt annat märke eller det som kommer med vet jag inte. Det kan lätt ses om man har respektive värden för värmekonduktivitet (-ledning alltså).
Här är Arctic silver 5, klippt fr Webhallen:
Termisk konduktivitet: >30x104W/m2°C (0,025 mm tjockt lager). (däremot vet jag inte var det där 104 kommer ifrån?).

Permalänk

är TherMaxTech XtFlux-GA bättre än AS5? jag har tillgång till båda men orkar inte ta reda på vilken som funkar bäst, någon som vet?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TMTXTFLGA-1

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X2-Legend
är TherMaxTech XtFlux-GA bättre än AS5? jag har tillgång till båda men orkar inte ta reda på vilken som funkar bäst, någon som vet?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TMTXTFLGA-1

AS5

Visa signatur

[TT Shark][Traktor Datorn]

Permalänk
Medlem

Det är ungefär skit samma. Jag föredrar AS5, men i ärlighetens namn, de presterar ganska exakt samma resultat.

XtFlux-GA är bättre "med en gång" och AS5 bli marginellt bättre över tid, enligt min erfarenhet. Tänkte slänga AS5 på ena cpu'n, och XtFlux-GA på andra, när jag får hem kylarna till min PC-DL baserade burk, och se vad det ger.

Reviews går på båda hållen, men med så små skillnader att det lika gärna kan vara monteringen som gör det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.