Permalänk

Problem med tokigt varm processor

Hur får man ner temperaturen på processorn?

Jag har en dator med en AMD 1400mhz processor som inte är överklockad. Processorn kyls med orginalfläkten och den snurrar på precis som den skall.

När jag går in i Bios så visar temperatursensorn hela 72 grader C, och antagligen stämmer det för kylflänsen är så varm att man bränner sig.
Datorn är väldigt instabil och klarar att vara igång i ungefär en kvart, därefter så uppdateras inte bilden på skärmen och allt stannar.

Visa signatur

xbox 360

Permalänk

Det är nog bara att köpa ny kylare är jag rädd. Du har nog en av de varmaste processorerna som tillverkats för privatpersoner. Själv har ajg en Athlon Thunderbird 1Ghz och jag tycker den är ett värmemonster, kan tänka mig hur en 1400 är. Jag skulle rekomendera att köpa en riktigt stor kylare. Det finns för runt 300:- och då kan du få den processorn tyst utan att den brinner upp. Ett annat alternativ är ju iofs att titta efter en annan Soket A -processor, typ en 2400+, de är MYCKET svalare, och har du tur kan du hitt aen begagnad för kanske samma pris som en ny kylare? Då får du en liten prestandaboost för pengarna med.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

jag hade en athlon 1400. köpte en arctic cooling modell billig kylare och den sjönk till 45C typ

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

Okej, så temperaturen är helt normal?

Men varför har jag då aldrig haft problem med instabilitet förrut?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

Kolla att kylflänsen inte blivit full med damm, det ser man bäst då datorn är avstängd.

Du kanske också kan installera en extra fläkt som ventilerar lådan lite bättre . För 72 grader är på tok för högt även för en sådan processor.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Tack så mycket för era svar. Jag gjorde rent fläkten, den var ganska smutsig och dammig.

Nu är temperaturen runt 65 grader C. Visserligen är det bättre, men är det inte lite för varmt?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

jo det är lite för varmt, kanske själva fläkten som inte snurrar tillräckligt snabbt?

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anonymanvändare
Tack så mycket för era svar. Jag gjorde rent fläkten, den var ganska smutsig och dammig.

Nu är temperaturen runt 65 grader C. Visserligen är det bättre, men är det inte lite för varmt?

65 är inte på något sätt skadligt eller onormalt för den processorn. Om du inte ska klocka behövs inte mer kylning.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

när han säjjer instabilitet i systemet så börhöver det inte vara cpu n som är för varm, då han skrev att bilden inte uppdeteras mer så kan det vara gpu som går överhetttat, har sett att då man clockar för mycket med för dålig kylning så slutar bilden uppdateras till slut, så varför inte kolla hur grafkortet mår?

Visa signatur

[TT Shark][Traktor Datorn]

Permalänk

Det kan mycket väl vara nåt konstigt med GPU:n. Uppstår problemet vad du är gör i Windows? Även om du stänger av alla program som står på?

Kör just nu med en AMD Athlon 1.2 som ligger på 41 grader när jag idlar. Kylaren som används är en sån här http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1739&session=abf6cc...

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com