Vilket OS använder ni och varför just det?

Permalänk
Medlem

Jag använder Windows XP på min stationära PC. Så länge det fungerar någorlunda kommer det att få vara kvar.

På min ibook kör jag OS X, och det är underbart. Snabbt, snyggt, stabilt och enkelt. Windows kommer aldrig att bli så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
men man e lam om man inte märker även om d e små skillnader..jag e perfektionist...kräver att allt ska säga poff så e d färdigt..övrigt så har jag förvisso 256 ram..men 2000 går bra..xp går bra tills man fyllt registret med program..

Jag har också bara 256MB RAM på burken jag sitter på tills jag fått tag i alla delarna till den nya datorn och jag har inte samma problem som du. Jag är också väldigt petig och har tom tagit tid på diverse olika programstarter osv.

Men det brukar vara svårt att erkänna att man själv har gjort något fel när man inte vill...

Permalänk
Medlem

Win XP Pro
Fördelar gentemot home: Allting. Det som inte är bättre är lika bra...
Fördelar gentemot 2000: Framför allt så har jag haft problem med att få viss nyare hårdvara att fungera som jag vill med 2000 de gånger jag tänk gå över dit igen. Dessutom problem med viss mjukvara vill jag minnas. Det var dock ett år eller två sedan jag gick i de banorna senast, så jag minns inte riktigt vad det var.
Till sist som någon sade tidigt i tråden - fungerar utmärkt till det jag gör och vill göra.
Känner mig till och från sugen på att gå över till Linux, men har vare sig tiden eller orken att göra övergången.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

XP Pro, för att jag trivs med det..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

XP Pro, har inte kört med så mkt annat och har inte upplevt något katastrofalt med detta

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

Windows XP Pro.
Körde Debian Sarge ett tag, men tycker inte att det är tillräckligt bra för att använda på arbetsdatorn än. På servern fungerar det dock ungefär 10e99 gånger bättre än Windows 98 som jag körde tidigare

Permalänk
Hedersmedlem

W2k pro sp4

Snabbt, stabilt som berget och det gör oftast som jag vill så jag ser ingen anledning till att uppgradera.

XP har jag aldrig gillat av nån anledning. För mycket krimskrams som inte gör någon nytta och så älskar det att ställa dumma frågor.

"Är du verkligen riktigt säker på att du vill flytta musenpekaren? Ja - Nej - Kanske - Vet inte"

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Win 2003 Server Enterprise Edition swe.

För att det är stabilt som få och käkar lite minne.

körde xp pro och win2k pro förut, tycker 2003 är mycket stabilare, är motsatsen till xp som har allt onödigt aktiverat, i 2003 får man aktivera det man vill ha igång..

Permalänk
Medlem

Just just nu kör jag Windows NT (på jobbet, det är JÄTTEKUL).

Hemma kör jag WinXP Pro på min primärburk (för spelens skull). Laptopen kör just nu SUSE. Dessutom finns det lite burkar som kör linux i garderoben hemma.

//C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
W2k pro sp4

Snabbt, stabilt som berget och det gör oftast som jag vill så jag ser ingen anledning till att uppgradera.

XP har jag aldrig gillat av nån anledning. För mycket krimskrams som inte gör någon nytta och så älskar det att ställa dumma frågor.

"Är du verkligen riktigt säker på att du vill flytta musenpekaren? Ja - Nej - Kanske - Vet inte"

håller med till fullo.

Permalänk
Medlem

Win2k för att det inte går att få bort mouseacc. i win xp.
Annars hade jag ju självklart använt win xp pro.

/bjern

Visa signatur

INTELCPU | NVIDIAKORT | MATXMODERKORT | RAMMINNEDDRX | OMEKANISKHD | SVART LÅDA | BLÅTTWATT | USBLJUD |

Permalänk
Medlem

bjern: Synd att det går att få bort acc då

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk

Håller för tillfället på att testar Win 2003 Server Enterprise Edition Känns som ett riktigt bra operativsystem

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Ett annat, eftersom jag värderar min frihet.

word

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk

Win2k. Fungerar klockrent utan att vara för stort och krävande. Stabilt som berget, starta bara om datorn när jag absolut måste, typ strömavbrott. Fungerar med i stort sett alla program, spel och hårdvaror. Förutsätter inte att användaren är dum i huvudet och inte vet hur man använder en dator. Snyggt och stilrent, ser inte ut att vara gjort av en 3-åring. Framförallt så bara hatar jag XP varje gång jag tvingas att använda det. Dom få nyheterna i XP som finns kan jag vara utan. 2k är det bästa Microsoft alternativet enligt mig.

Permalänk
Avstängd

-Windows 2000 Server

-Windows 2000 Pro

-Windows XP Pro

Varför??

Enkelt! Jag har licenser (Ja... Faktiskt!) & dessutom tycker jag att dessa uppfyller mina högt ställda krav på funktion, säkerhet (JEPP! Windows HAR god säkerhet... Om man vet hur man skall konfigurera säkerheten vill säga) samt STABILITET (se ovan parantes) & framför allt PRESTANDA.

Dessutom går det helt enkelt inte att undvika att Windows används för att det är så mångsidigt (=passar många olika behov)

Iom. mitt säkerhetsintresse så har jag även börjat kolla lite på Open BSD (att använda som brandvägg) men openbsd är så uråldrigt att det verkligen KÄNNS stenålder om det...

Jag förstår inte varför man skall köra en uråldrig rostig folkabubbla när man har möjlighet att köra... ah.. inte rolls direkt men... låt oss säga.. Lexus...

Att gå från windows till OpenBSD känns lite grann som om man tar av sig kostymen & drar på på sig galonbrallorna & hoppar ner i sandlådan med en hink & spade, fast man är vuxen.. (Om ni förstår vad jag menar..???)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Iom. mitt säkerhetsintresse så har jag även börjat kolla lite på Open BSD (att använda som brandvägg) men openbsd är så uråldrigt att det verkligen KÄNNS stenålder om det...

Ehm, motivering?

Förresten du som verkar vara så jätteinsatt på det här med datorsäkerhet borde veta att ju mer avancerat ett system är, desto mer osäkert är det.

Permalänk

Använder ME därför att det är ett bra OS med utmärkt stöd för multimedia. Bra är också att Pinball, Spindelharpan samt onlinespel finns och att Hjälp Och Support som ej fanns i 98/95 har kommit. Kör det på min Acer Extensa och det känns som en mindre och lika bra variant av XP. Tyvärr slutar Microsoft att lägga ut uppdateringar för ME på nätet i juli 2006:(.

Visa signatur

Pentium 4 3.2, 2 GB RAM, 160 GB HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaptopFreak
Använder ME därför att det är ett bra OS med utmärkt stöd för multimedia. Bra är också att Pinball, Spindelharpan samt onlinespel finns och att Hjälp Och Support som ej fanns i 98/95 har kommit. Kör det på min Acer Extensa och det känns som en mindre och lika bra variant av XP. Tyvärr slutar Microsoft att lägga ut uppdateringar för ME på nätet i juli 2006:(.

Hehehe, nu grävde du djupt i trådhögen vill jag mena..Förra inlägget postades för över 1 år sedan..
Själv tycker jag nog XP Pro duger bra.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Win XP Pro
Fördelar gentemot home: Allting. Det som inte är bättre är lika bra...

Du glömde en liten detalj: Priset på Home är betydligt bättre än på Pro.

Jag kör XP HOME eftersom det har det jag behöver. PRO är väl för pensionärer?
Windows 95 och 98 var jag inte speciellt nöjd med. XP funkar iaf fint.

Permalänk
Medlem

Jag använder Windows XP Professional. för att det har allt som jag kräver, funkar smidigt. Väldigt stabilt för mig. Och jag tycker att det har bra i säkerhetsväg. har nästan ALDRIG ngt virus eller intrång(liknande). Förstår inte hur så många kan ha problem med det. Lär er använda fingrarna rätt isåfall

Permalänk
Medlem

Win XP Pro, som IT tekniker så anser jag det som "bästa" Win OS.. och mest användarvänligt när det gäller kompabilitet.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

w2k är inte stabilare än xp pro..inte numera iaf..nu 3 år senare^^

Permalänk
Medlem

Server - Debian
Laptop - Ubuntu med Fluxbox
Stationär - XP-pro - varför? Jag vill ha Photoshop, men har inte råd till Mac, ännu.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Du glömde en liten detalj: Priset på Home är betydligt bättre än på Pro.

350 sketna kronor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Laptop 1: win95
Laptop 2: Win 2k pro och kubuntu 5.10
Stationär: WinXP pro sp2, kör blackbox för att få bort dt mest synliga kladdet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte spelar något mycket, och mest ser på film och lyssnar på musik och vill ha datorn snabb, så är nog ett linux system det bästa, testa med en ubuntu live cd och se hur du känner för det;)

sj kör jag winXP Pro just nu, men ska byta till linux så fort jag fått backup på alla mina filer:)

Visa signatur

Man lever bara en gång, man har inte tid och sova, drick kaffe istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag är förvånad att så många kör XP. Windows 2000 är ju mycket stabilare än XP + att det är en myt att inte spel funkar i win 2000. Alla spel funkar för mig iallafall. Har verkligen försökt köra XP men det slutar alltid med att jag tänker: nyare inte alltid lika med bättre!

Okej. Tror snarare det är vi som är förvånade över att du tycker så.
Xp är mycket stabilare och bättre, dels pga att den klarar av IRQn på ett mycket bättre sätt än win2k.

Visa signatur

Amd 64 Powwa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias_b
Okej. Tror snarare det är vi som är förvånade över att du tycker så.
Xp är mycket stabilare och bättre, dels pga att den klarar av IRQn på ett mycket bättre sätt än win2k.

Beror på hur du definierar "mycket stabilare".

Jag har en dator med en Windows 2000-installation från 2001, och den fungerar utmärkt. Jag har dock lyckats krascha min Windows XP-installation på min laptop ett flertal gånger.

Mina Debian-, samt Trustix-servrar fungerar också stabilare än Windows XP. Men det är väl för att jag gör fel? Jag menar, om man använder ett operativsystem, och så hänger sig datorn utan anledning ska man inte bli förvånad och tycka att något är fel, då det är en del av den självklara vardagen. Bara att starta om och fortsätta lé.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Gentoo Linux.

Visa signatur