Office 2003 produkt nyckel OEM

Permalänk
Medlem

Office 2003 produkt nyckel OEM

Hej har ett office small business 2003 OEM över och undrar hur det fungerar med produktnyckeln. Kan man använda produkt nyckeln igen på en ny dator eller kommer man få problem.

Det jag vill göra är att sälja en dator hemmifrån (där jag avinstallerat office) o sedan ge bort office 2003 till syrran. Kommer hon få prolem med installationen eller går det att lägga in på en "ny" dator utan problem?

Vet inte om det är online registrering eller hur det fungerar då jag fick med det vida köp av dell laptop. Men någon borde ju vet, tack!

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

Har du en office licens installerat på 2 datorer samtidigt så bryter du mot lagen
tror det går men annars varför inte köra openoffice som är gratis?

Permalänk
Medlem

Re: Office 2003 produkt nyckel OEM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
Hej har ett office small business 2003 OEM över och undrar hur det fungerar med produktnyckeln. Kan man använda produkt nyckeln igen på en ny dator eller kommer man få problem.

Det jag vill göra är att sälja en dator hemmifrån (där jag avinstallerat office) o sedan ge bort office 2003 till syrran. Kommer hon få prolem med installationen eller går det att lägga in på en "ny" dator utan problem?

Vet inte om det är online registrering eller hur det fungerar då jag fick med det vida köp av dell laptop. Men någon borde ju vet, tack!

Ja, det kan du göra. Du har ju avinstallerat produkten från din dator och installerar den nu på din syrras dator istället..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Jo vet att jag inte bryter mot lagen när jag gör detta men kommer hon få problem under installationen? Hon bor 30 mil bort o e inte så haj på datorer.
Tror inte hon har internet heller så hoppas man kan registera offline??

Anledningen till M$ Office är att hon kommer ha kurser i exel 2003.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
Jo vet att jag inte bryter mot lagen när jag gör detta men kommer hon få problem under installationen? Hon bor 30 mil bort o e inte så haj på datorer.
Tror inte hon har internet heller så hoppas man kan registera offline??

Anledningen till M$ Office är att hon kommer ha kurser i exel 2003.

Om jag inte minns fel så kan du aktivera och köra Office-programmen 50 gånger, sedan måste du aktivera den, annars slutar vissa funktioner att fungera. Du kan inte skapa nya dokument osv. Så en aktivering över internet är att föredra.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En OEM licens får inte flyttas mellan datorer, har du installerat den på en dator så ska den följa med den datorn, så står det i EULA'n i alla fall.

Permalänk
Medlem

jupp man begår licensbrott om man flyttar över en OEM produkt till ett annat system (och annat system är det redan om du skulle byta ut grafikortet i din burk)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av axxel
En OEM licens får inte flyttas mellan datorer, har du installerat den på en dator så ska den följa med den datorn, så står det i EULA'n i alla fall.

Som man får reda på när man brutit produkten och det råder delade meningar om den verkligen är juridiskt hållbar den EULAN för mig veterligen har den inte blivit prövad rättsligt?

Permalänk
Medlem

Microsofts operativsystem är numera (har ja för mig läst) helt slutna till det systmet de såldes till. Enligt avtal så är ett nytt moderkort = ny dator...

desutom kan du aldrig bryta "produkten", en OEM skall alltid vara installerad på maskinen.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Microsofts operativsystem är numera (har ja för mig läst) helt slutna till det systmet de såldes till. Enligt avtal så är ett nytt moderkort = ny dator...

desutom kan du aldrig bryta "produkten", en OEM skall alltid vara installerad på maskinen.

Så man får veta EULAN innan köpet? Är ett tag sen jag köpte en ihopsatt dator så det kan ju ha ändrats idag så man får skriva på ett papper där man förbinder sig till att följa licensreglerna?

Permalänk
Medlem

njae du skriver inte på nått avtal därimot så har m$ mer elller mindre sätt tilll att du inte kan få in xp på en annan maskin iomed aktivering och registering av nyckeln (går att installera men inte activera på en annan dator, om man har registrerat licensen)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Mycket myter och lite fakta.

OEM = Enbart den dator som det blivit levererat till. När du installerar och använder programvaran ingår du avtal med Microsoft om att du enbart får använda det till den datorn. Kommer det ifrån en programvarutillverkare behöver du inte ens installa/använda programvaran, den är ändå bunden.

Retail = Du får installera programvaran på två datorer (Stationär och bärbar t.ex) men bara använda det på ett ställe åt gången. Du får även flytta programvaran från en dator till en annan, men max antal installationer är 2 st varav du får använda en åt gången (det gäller Office, ej Windows XP där det bara är en installation max).

Permalänk
Medlem

ser inga direkta myter dock har jag från min sida inte fullt uppbackade utalanden.

Dock vet jag att nytt system är vid bytte av moderkort även om ex kortet i fråga är exakt samma model som blivit utbytt för det tidgare gått sönder.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk