Permalänk
Medlem

Abit UL8 + AMD 64 3200

Tjo

Tänkte köpa ett Abit UL8 och en AMD 64 3200+ från Komplett nu i veckan. Men jag vet inte något om UL8 moderkort och hade hoppats på att få lite tips om kortet.

Vill ha det för att priset är bra, och att ja kör ett Abit IS7E just nu och är nöjd med det.

Är dessa en bra kombination för spelande ?

Abit UL8
AMD 64 3200+
X800XL
1GB Ram

Eller ska ja välja något annat moderkort, men vad är isåfall skillnaden ?

Permalänk
Medlem

Jag har kikat lite på UL8 själv på senaste tiden, det är ju as billigt med!

Det bästa du kan göra är att forska i saken själv.
Ta reda på vilken modell det är på ALi chipset (tror 1986 eller nåt..?)
Sen hitta en recention på ett moderkort med samma chipset.

Ska jag vara ärlig tror jag rent prestanda mässigt att det ligger straxt efter nForce4. Abit har ju även tryckt in deras SoftMenu som är jäkligt vettigt.
(tidigare Abit AN7 ägare).

Dock framgår det inte manualen vilka värden man kan ställa in volten på. Lite synd..

Men har man lite deg är det nog ett bra val... Kan va lite segt med AGP i framtiden men men.

Själv ska jag köpa detta:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GIGK8NMF-9

finns billigare på webhallen.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Fractal Design

nF3? Det är ju en ännu äldre platform...

ABIT UL8 bygger på ULis M1689 chipset.
Läs mer om UL8 här: http://www.abit.com.tw/page/en/motherboard/motherboard_detail...

ULi är en spin-off från gamla ALi och en mycket intressant uppstickare inom chipset-industrin (kul att NÅGON utmanar jättarna, NV, ATI, Intel osv...)

ULi har precis släppt uppföljaren, M1697, vilken borde dyka upp på ett antal moderkort väldigt snart. Det är en "budget"-lösning, men har samtidigt börjat få rykte om att kunna bli en nForce-killer. Om M1697-baserade moderkort blir billigare än nForce4-korten, och dessutom presterar likvärdigt, eller t.om bättre, så finns det inget att förlora för oss entusiaster!

ABIT UL8 PRO (M1697) släpps kring årsskiftet om du pallar vänta.
Sweclockers hade en nyhet om det här moderkortet för ett tag sen och länkade till The Inquirer: http://www.theinquirer.net/?article=28095

Permalänk
Medlem

Men nForce 3 duger väl =>

Permalänk
Fractal Design

Jag tyckte bara att om man flyttar upp från den absolut billigaste prisklassen kring 600-700kr till priser kring 900-1000, så kan man absolut få "mer" chipset för pengarna än nForce3...

Därmed inte sagt att nF3 skulle vara ett dåligt chipset. Det är fortfarande mycket kraft kvar i den gamla skutan. Somliga gillar det nog t.om. bättre än efterföljaren.

Sen framgick det inte riktigt huruvida tinyfish redan ägde ett agp-kort eller om han ens tänkte köpa PCI-E eller AGP grafik. Om man begränsar sig till AGP så blir valmöjligheterna raskt färre, och möjligheten till uppgraderingar på grafiksidan i framtiden otroligt små...

Permalänk
Medlem

Ska ha AGP eftersom mitt X800 har AGP så

Permalänk
Medlem

Re: Abit UL8 + AMD 64 3200

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinyfish
Tjo

Tänkte köpa ett Abit UL8 och en AMD 64 3200+ från Komplett nu i veckan. Men jag vet inte något om UL8 moderkort och hade hoppats på att få lite tips om kortet.

Vill ha det för att priset är bra, och att ja kör ett Abit IS7E just nu och är nöjd med det.

Är dessa en bra kombination för spelande ?

Abit UL8
AMD 64 3200+
X800XL
1GB Ram

Eller ska ja välja något annat moderkort, men vad är isåfall skillnaden ?

Har du fått kortet ännu?
Har själv beställt ett från komplett men opteron-beställningen segar ner lite (10dagar väntetid)
funkar det bra?
stabilt?
överklockningsmöjligheter?

God Jul /Qwarkman

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.