Permalänk
Medlem

BSODs oregelbundet i spel/3Dmarks etc

Hej!

Jag har i typ 2år försökt få min stackars burk pålitlig, inget funkar. Saken är den att jag har en olycklig kombo av mobo+gfx kort och det verkar inte finnas nått sätt att få dessa å lira ihop (såvida jag inte felsöker på fel ställe?).

Detta är min burk:

Gfx kort: Hercules 9700pro
PSU: 300-350W, satt i mitt Chieftec Dragoon fulltower (kanske inte det bästa direkt).
Mobo: ASUS P4S8X (det utan SATA, har flashat detta till döds för att få lite stabilitet/prestanda men det är ett riktigt sugmobo tbh.)
Minnen: 2xSAMSUNG PC2700, inga specialinställningar (kör på standardspeed)

Mitt problem:

Rätt som det är när jag kör spel eller 3Dmarks t ex, efter en halvtimme eller fem minuter, så möts jag av en BSOD utan text. Hårddiskarna gör powerdown och systemet är totalt nere. Bootar om och systemet kommer upp igen problemfritt.

Vad jag testat och vet än så länge:

* Har kört alla tänkbara memtests, inga fel funna.
* Har kört artifact finders i timmar på mitt 9700pro, inga artifacts funna.
* Maskinen har ALDRIG kraschat eller betett sig underligt under desktoping eller idle i windows, bara när man kör spel eller typ 3Dmarks på loop.
* AGP8X är inte tänkbart, funkar helt enkelt inte mellan 9700pro och mitt mobo, kör i AGP4X.
* Har testat med och utan fastwrites, det är avstängt för närvarande. (ingen märkbar skillnad)
* Testat med både Video Cache mode USWC och andra typen (minns inte vad den heter..) i BIOS.
* Samma problem under ett par år alltså, dvs jag har bytt Catalysts ett otal gånger och problemet följer med.
* Kör för närvarande med chassit öppet, har kollat alla temperaturer etc och allt är lugnt tror jag.
* Har kört 3Dmarks utan ljudtesterna för att förhoppningsvis kunna utesluta mitt Audigy ljudkort, krasch även då när man kör testerna på loop efter ett tag.

Jag har läst på forum att folk med ett snarlikt mobo lyckats stabilisera sina maskiner genom att öka AGP-frekvensen till 67MHz, men jag hittar ingen sådan möjlighet i mitt BIOS. Några förslag på vad jag kan göra för att fortsätta felsöka?

All tänkbar hjälp är oerhört uppskattad, tack på förhand!