Geforce 6600GT vs. Geforce 6800LE

Permalänk
Medlem

Geforce 6600GT vs. Geforce 6800LE

Jag är så fruktansvärt less på att en del spel jag vill spela (Anarchy Online och GTA San Andreas) samt Linux funkar så uselt med mina ATi-kort (Radeon 9550 128 MB AGP och Radeon 9700 Pro 128 MB) att jag snart stampar dom till döds och bränner deras skrikande kroppar tillsammans med sojakorven vid sommarbrasan. Nu när jag har fått det ur mig så kommer jag till min fråga:

6600GT eller 6800LE?

De ligger i samma prisklass (1 700+), men vilket är egentligen bäst?

Jag har kollat på den här tråden och förstår att det är hyfsat smidigt att öppna rörledningarna. Men jag är en riktig n00b på överklockningar, så jag vet inte om jag vågar. Vad rekommenderar ni egentligen. Antar att det är fler än mig som har funderat kring det här.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt fler som har funderat. Det är därför det redan finns sånna här trådar. Men folk brukar ju föreslå 6800le. Vad jag har förståt så är det ungefär samma prestanda men 6800le drar ifrån rejält om man pipemoddar!

Permalänk
Hedersmedlem

Att köpa ett 6800LE är ett lotteri men om man vinner så får man nästan samma prestand som ett 6800GT.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så:

* Om man rörmoddar kortet så är 6800LE en klar vinnare.
* Om man nte rörmoddar så verkar 6600GT vara bättre.

Referenser:
http://www.frazpc.pl/artykuly/302/GeForce/6600GT/vs/6800LE

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Hedersmedlem

Ja så är det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jag har för mig att jag har läst någonstans att 6600GT är bättre i originalutförande än 6800LE. MEN om du lyckas att pipemodda 6800LE, så, som någon på Forum skrev tidigare, dansar 6800LE 8: or runt 6600GT. En väldigt bra beskrivning om du frågar mig. Nej, dags för att börja värma upp stämman för ikväll är det allsång på Ullevi! Får dock nöja mig med TV-varianten som kör igång om cirka 9 minuter.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja så är det.

Men lyckat du så går 3Dmark05 upp med 2000p och då är 6600GT skräp!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag tror att nästan alla (kanske 4/5) låser upp till 12/5 och då är det bättre än ett 6600GT. Men Gainwards 6800LE har problem, så köp inte det. Sen så måste man ha AGP, inte PCI-E.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja PCI-E versionen är inte att rekommendera och det gäller även den vanliga 6800.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ok, det var ju bra och handfasta tips:

* Inte Gainward 6800LE
* INTE PCI-E

Några märken man bör titta på istället?

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Det är inget fel på Gainward 6800LE.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tyvärr så att Gainward haft stora problem med 6600GT och 6800LE med för låg volt till minnena så att korten går ner i standby läge.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är tyvärr så att Gainward haft stora problem med 6600GT och 6800LE med för låg volt till minnena så att korten går ner i standby läge.

Detta har fixats på över 99% av korten. Denna problem är så gått som löst och det finns ingen anledning till unvika Gainward.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

Ja om man inte har otur att få en hyllvärmare...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

http://www.itbutikken.se/p/73852/1.htm
detta kort helt klart värt pengarna billigaste 6800LE 1233:-

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inte i lager tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Finns inte i lager tyvärr.

För drygt 500:- mindre skulle jag kunna vänta om det inte är akut möjligen om man är utan grafikkort.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Leadtek Retail är det man skall välja.

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10...

Håller med om Leadtek. Har kört Leadtek de senaste gångerna det har varit kortbyte och jag har absolut inte blivit missnöjd. Kanske inte de snabbaste korten på marknaden, men de är säkert bland de stabilaste som finns. Klockvänliga till tusen om du är ute efter det också. I alla fall mitt 6600GT. Förmodar att samma sak gäller deras övriga sortiment.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Hedersmedlem

Dom har valt att ha bra kylare också så dom är snäppet bättre tycker jag men de nya Gainward kortet ser bra ut också.

En liten brasklapp bara och det är att Leadtek har bytt kylare på 6600GT korten och jag vet inte om dom är i samma klass som de gamla.

@ Grabben_83a du har rätt men vem orkar vänta när det brinner i fickan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

På mitt kort satt det en alu-fläkt på 55mm, tror jag det var, och den var ganska tyst. Men den byttes snart ut mot en VF700-cu, som gör jobbet betydligt effektivare än original. Om det inte är så förbannat varmt som det är just nu, så håller kortet ca 39 grader idle och det får anses vara godkänt om ni frågar mig. Funderar dock på att börja skära i sidoplåten och stoppa in en 120mm fläkt och då ska det säkert gå att få ner ytterligare några grader....hoppas jag.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Hedersmedlem

Bra ide för jag har en 80mm fläkt som blåser in från sidoplåten rakt på grafikkortet och det gör en del så även om jag håller på att dö så mår datorn fint temperaturen har bara gått upp 3 grader.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

MaLo

"vem orkar vänta när det brinner i fickan"

Hehe... jag är nog sån jag också men billigt var det iaf.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Hehe... jag är nog sån jag också men billigt var det iaf.

Det kommer nya kort snart så det kan vara utförsäljning som vi ser har börjat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det kommer nya kort snart så det kan vara utförsäljning som vi ser har börjat.

Jo de börjar väl lite smått... det är jue egentligen då man ska passa på om man är behov av nått bättre grafikkort

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

En massa bra tips, tack så mycket. Nu är vi nog många som är bra mycket klokare än för några dagar sedan.

Alltså:

* Vågar du klocka - köp ett Geforce 6800LE AGP
+ Allra helst Leadtek
- Lite delade meningar om Gainward, men kolla upp innan om modellen har uppgraderats så att den har lite högre volt mot minnena

* Vågar du inte klocka - skaffa dig ett Geforce 6600GT AGP

Du hittar klockningstipsen här.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad