mitt gfx kort trasigt? brottom... köper nytt idag...

Permalänk

mitt gfx kort trasigt? brottom... köper nytt idag...

Hejsan. Mitt första inlägg här.

Idag när jag satt och arbetade så hängde sig min dator (allt låstes direkt). Esh... tänkte jag och startade om skiten. Efter att jag startat den så fungerade allt igen i några minuter. Men så hängde den sig igen.

Denna gång gick det inte lika bra och starta om den. Först och främst så fick inte monitorn någon signal. Jag resetade moderkortet och startade upp den. Fungerade inte då heller. Väntade en liten stund och provade igen. Wipss så fungerade allt och pulsen sjönk till under 100.

Men när Windows loggan kom fram så såg den helt hemsk ut. Massa svarta render och fel färger. Och den vita "laddar saken" såg lika illa ut den. Och direkt efter att loggan försvinner så slutar windows ladda och allt förbli svart.

SHIT tänker jag och stänger av skräphögen. Efter lite funderingar så kollar jag fläkten på gfx kortet. Och visst,,,tydligen så har den slutat fungera.

Jag byter ut fläkten på gfx kortet och starta om (hade en reserv fläkt). Men samma fel kvarstår.

Efter några fler försök så lyckades jag starta datorn i felsäkertläge, och till min förvåning så kom jag in i windows. När jag väl var där inne så tog jag bort drivisarna för gfx kortertet.

Jag startar om datorn och kommer in i windows igen. Där möts jag av frågon om jag vill inst. drivisarna för mitt gfx kort. Jag väljer nej och kör ist dom nvidia drivisarna som jag kört med tidigare. Och efter lite blinkande så funka det! MEN! MEN ! direkt när jag väljer 32Bit så dör datorn. Det blir både svart och man kan inte göra nått!

Tror ni som jag. Mitt gfx kort (gf ti4200) är dött! =/ ????
Observera. Den kan ha körts lääänge utan en fläkt.

EDIT: nu får jag inte längre igång datorn. Skärmen får ingen signal. Den blinkar.

Visa signatur
Permalänk

Låter som att grafikkortet inte är 100% helt längre. Det gör ändå kanske inte så mkt? Är ju rätt gammalt så det passar ju bra att köpa ett nytt om du har lite pengar över.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

okey. Vad ska jag välja för kort. 9800pro eller ett 6600gt ?

Sapphire Radeon 9800Pro Lite Retail 128MB 1454:-

Club3D Radeon 9800Pro 128MB 1477:-

eller

Xfx GeForce 6600GT 128MB Dual DVI 2037:- (kan vara bra o ha 2 DVI, till den dagen jag köper en plasma TV ? vilket borde bli inom 1-2 år.) eller?

Vad är bäst mellan Sapphire och Club3D ???

Visa signatur
Permalänk

hmm, detta var ett svårt alternativ... hade 9800pro innan har har just nu 6600gt... visst, 6600gt är bättre... men 9800pro är hela 600:- billigare.

hade jag vatt dig hade jag köpt ett 9800pro. Med lite tur får du r360 kärnan och kan flasha om den till ett 9800xt utan problem med bättre kylning... det är mitt råd... Club3D skulle jag nog ta, "pro lite" låter som en budget version...

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Kan nog säga med nästan 100% säkerhet att du inte får R360 kärnan med ett Club3D kort då jag haft det själv men det finns en liten chans att den idag är med den så därför är jag inte 100% säker :confused:.

Men varför inte chansa på ett 6800LE http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Grafikkor... som du med lite tur kan låsa upp alla pipes så du har 16st och då får ett j******t snabbt kort för en billig peng! Har inte provat det själv men vad jag vet så har chanserna att lyckas minskat men kortet i sig ska inte vara så dåligt ananrs heller.