Permalänk

fläkt startar ej

köpte idag en 120mm fläkt men den startar inte. När jag kopplar in någon annan fläkt (80 mm) så funkar den.. men 120 mm funkar ej. har provat koppla den till ett batteri men det funkar inte heller. Tror ni den är helt kaputt och måste köpa en ny? eller går det att laga felet?

Permalänk
Medlem

Vad är det för någon fläkt då? +Volt, Amper t.ex.

Permalänk

Inte en aning bara en vanlig Q-TEC 120mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Så vida du inte ser eller känner att det är kabelbrott eller väldigt dålig ytbehandling på hylsorna i kontakten så är det rätt så kört.

Innuti pc-fläktar så är det ingen "vanlig" elmotor typ bilbane-motor, utan en lite mer avancerad grunka.

Reklamera!

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

hehe okej.. ja det e konstigt för andra fläktar funkar i samma uttag.. men det kan väll inte vara att min atx inte klarar en 120mm fläkt :S (350W) borde klara det utan probs.

Permalänk
Medlem

Ja, funkar fläkt-uttaget EFTER du har testat 120mm fläkten så är allt frid och fröjd med moderkortet(ifall du kopplade in den där)

Kopplade du in den direkt på en ledig drive-kontakt och datorn startar och funkar normalt så är det heller inget problem med kraften.

Köpt i butik eller postorder?

Postorder är det ju bra om man är säker på att fläkten e paj innan man skickar den.
I butik kan man ju lite snällt be dom testa den innan man officiellt reklamerar den.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

jo jag köpte den i en ems butik.. ska bort och fråga om jag får en ny eller vad de gör. men en ny ska jag iaf ha eller pengarna tillbaka..

Permalänk

Re: fläkt startar ej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaGnaR_RattmuFF
köpte idag en 120mm fläkt men den startar inte. När jag kopplar in någon annan fläkt (80 mm) så funkar den.. men 120 mm funkar ej. har provat koppla den till ett batteri men det funkar inte heller. Tror ni den är helt kaputt och måste köpa en ny? eller går det att laga felet?

Du kan testa och Ta bort klister märket där kablarna går in bakifrån fläkten och kolla så kablarna sitter som dom ska och sen kan du kolla kontakten på fläkten så dom kommer åt hornan vet inte hur många som har gjort sånna fel men kolla det om du inte har tittat. annars är kolen slut på fläkten om det är en gammal fläkt..

Permalänk
Medlem

Re: Re: fläkt startar ej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sly_Stupid
....annars är kolen slut på fläkten om det är en gammal fläkt..

Som jag sa... dagens pc-fläktars "motor" är lite annorlunda från "bilbanemoter".
Det finns inga kol.

Insidan av fläktbladets centrum är klätt med (permanent)magneter.

På chassiemonterade delen i centrum sitter det en bunt spolar som strömsätts i sekvens av lite elektronik.

Denna sekvens alstrar EMK i spolarna som drar/knuffar på magneterna i fläktbladets centrum.

Jag hoppas att du var ironisk Sly.... för fläkten var inte gammal.

Har du garanti/reklamationsrätt på fläkten så peta inte på dekalerna!!! låt fläkten vara i orginalskick...

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!