Hur ser man att ett chassi är ATX och ej AT?

Permalänk

Hur ser man att ett chassi är ATX och ej AT?

Min mor har en gammal dator som hon använder till mail och surfning. Det är en Packard Bell, vet ej modelnummret på den. Den är från 1998 iaf.

Det är en P2 266MHz och AGP grafikkort i den.
Det är 20pins-strömförsörjning på nätagg/moderkort, visst är det ATX då? Jar har för mig att AT hade bara en singelrad, alltså 10 pin och ATX har dubbla rader, alltså 20 pins. Är det rätt eller kommer jag ihåg fel?

Tänkte nämligen använda det befintliga chassit och stoppa in mitt gamla Athlon 900MHz/moderkort och grafikkort så att det blir lite bättre fart. Tror det sitter ett 230W agg i den så det kanske är för klent men har ett 300W som jag använt tidigare och som man kan trycka i istället i fall det inte fungerar.

Så om det är ett ATX-nätagg så måste det ju vara en ATX-låda också tycker man. Alltså borde ett vanligt Abit-ATX mobo passa?

Permalänk
Medlem

Du kommer ihåg rätt. Men även moderkort som inte följer AT/ATX standard vid kontakterna på baksidan kan använda sig av dessa strömanslutningar. Sitter kontakterna samlade på baksidan av datorn så är det oftast ATX.

Exempel: http://www.orbitmicro.com/images/rack%20images/RPC500NE%20ATX...

Permalänk

Okej, ja det är en sån där kontaktplatta på P2-kortet som sitter i datorn nu.
Så det borde alltså passa då. Hålen för att fästa moderkortet borde väl vara standard, det vore lite surt om det vore annorlunda placering bara pga att det är Packard Bell.

Permalänk
Medlem

På alla gamla datorer jag haft, så har sladden från nätagget på AT-nätagg varit två sladdar, medan ATX bara har en stor sladd. Jag antar att det inte är en slump, och att det faktiskt är en standard.

Permalänk

Har nästan för mig att det är delade kontakter, men är ej säker.
Hur som haver så borde det ju inte spela någon roll om det är 2 delar eller 1 del bara man sätter dom rätt. Allt annat tyder ju på att det är en ATX låda tycker jag. Eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

ATX-moderkort har vanligtvis (har inte sett några undantag, men det kanske finns) PS/2-kontakter till tangentbordet och AT-kort har en STOR DIN-kontakt. AT-chassin har följaktligen ett stort runt hål bak ovanför kortplatserna och ingen "Sköld" såsom ATX. Dessutom kan du kolla om power-knappen är inkopplad i nätaggregatet (AT) eller på moderkortet (ATX).

Permalänk
Medlem

Om alla kontakter på moderkortet verkar passa på baksidan så är det ATX...
däremot så kan du bli tvungen att ta bort täckplåten där kontakterna på moderkortet ska sticka ut på baksidan...

Permalänk

Tack för alla svar, är rätt övertygad om att det ska fungera nu.

Ska montera nån dag framöver och sen bli det nog bättre fart på e-postandet och harpan!

Permalänk

Jag rekommenderar dig att köra med 300W-agget direkt och inte testa 230W först.

En del märkesdatorer har nämligen samma kontakt mellan agg och moderkort som ATX, fast med pinnarna annorlunda kopplade, och det är inte bra att blanda då. Tror IOFS det är mest Dell och Compaq som gjort så, och att Packard Bell kör standard, men man vet aldrig... Fast du kan ju IOFS jämföra färgerna på sladdarna med ett annat agg och se ifall det stämmer...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Alltså, jag jobbade i USA 98-99 och såg en hel del Packard Bell. Som en jobbarkompis sa: That's some funky shit!

Har sett alla möjliga varianter - halv-ATX moderkort med DIN-kontakter. ATX-moderkort med AT-strömanslutningar. You name it.

Det enda jag litar på som är standard i en PB-burk är nog processorn. Kanske inte ens den. Allt annat verkar vara custom-tjafs som är gjort för att tvinga kunden att köpa deras grejer.

Men hey, den burken du pratar om kanske är annorlunda.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

(Jag har vissa speciella synpunkter på OEM-datorer och företagen bakom dem, det skall inte tas upp här så ursäkta om det blir för mycket längre fram )

Inte alls otroligt om isecore har rätt, det skulle de MYCKET väl ha kunnat göra... Störst risk skulle jag tro är fästet till moderkortet (skruvarna på konstiga ställen) och eventuellt väldigt komponent-specifika kylningsanordningar såsom fläkttunnlar på skumma ställen osv.

Inget som inte en borrmaskin och lite våld kan ta hand om

Edit: "Väldikt" ?

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer dig för att bygga i PB atx-chassit tänk på:
Det kan vara lite konstiga pin-kontakter till start-och reset knapp
m.m

Visa signatur
Permalänk
Medlem

man ser ju enkelt om det är ett AT-nätagg om det går en speciell kabel från den som har själva startknappen..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Du kommer ihåg rätt. Men även moderkort som inte följer AT/ATX standard vid kontakterna på baksidan kan använda sig av dessa strömanslutningar. Sitter kontakterna samlade på baksidan av datorn så är det oftast ATX.

Exempel: http://www.orbitmicro.com/images/rack%20images/RPC500NE%20ATX...

Nja det var väl inget bra exempel när vi pratar om märkesdatorer som packard bell, alla stora som ibm, compaq och hp har ju haft allt integrerat på moterkorten även på AT-tiden och dessutom kört sina egna smålustiga (hatliga) standarder på formfaktor osv.

Dessutom har flera av dessa stora tillverkare kört med PS2 även när standarden för tangentgbord i allmänhet var DIN.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

bra där zlay!

Permalänk

Kan ju säga så här det är ju inte nätaggregatet som bestämmer om det är en AT- lr ATX-låda eftersom, Jag vet att jag hade en gammal dell som hade atx nätaggregat men själva moderkortet var inte alls ett ATX-kort utan det var ett gammalt hederligt AT-kort o då ka nman dra slutsatsen att det va en AT-låda. Så om du vill kontrolera vad det är för låda då sk adu kolla på ditt moderkort ose om det är AT- lr ATX-standard förmodligen är det ju ATX-moderkort men det finns ju undantag

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Som de har påpekat ska man ALDRIG lita på att OEM-datorer följer standarder... som inte liten sidonotering kan jag också påpeka att de ofta är låsta för uppgraderingar\OS-byte (Har testat ett antal Dell-burkar, Acer-burkar osv som inte har tillåtit byte av hårdvara eller inte har tiullåtit att man bootar fråpn en annan hårddisk än den som var installerad från början osv... Surt.)

Mr_torped: OT, men VARFÖR skriver man "lr" istället för "Eller" ?

Permalänk

där för att det går snabbare o det r ju inte så svårt att fatta lr?
l utalas som ell, r utalas som ärr lägger man ihop det så låter det som eller!

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Torped
Kan ju säga så här det är ju inte nätaggregatet som bestämmer om det är en AT- lr ATX-låda eftersom, Jag vet att jag hade en gammal dell som hade atx nätaggregat men själva moderkortet var inte alls ett ATX-kort utan det var ett gammalt hederligt AT-kort o då ka nman dra slutsatsen att det va en AT-låda. Så om du vill kontrolera vad det är för låda då sk adu kolla på ditt moderkort ose om det är AT- lr ATX-standard förmodligen är det ju ATX-moderkort men det finns ju undantag

En Dell med AT-moderkort? Aldrig hört talas om något sådant... De hade moderkort som liknade ATX redan på tidiga pentium. Dimension-towerna har ATX-format på korten och speciella nätagg, dock ser aggen ut som ATX-agg med samma kontakt, så de är livsfarliga om man glömmer vad det är för pryl. Optiplexen och andra desktopmodeller (ja, jag vet att det finns tower-optiplex också, men de liknar väl desktopmodellerna såvitt jag vet) har nog samma nätagg men med specialform på moderkortet.

Har haft en Dell 486:a också, och den var samma stil som dimension-desktops, men agget i den påminde mer om ett AT-agg. Fast den hade precis som de nyare maskinerna PS/2 för keyboard och alla kontakter fastsatta på moderkortet.

Ett dimension-tower går alltså att återanvända med nytt agg och moderkort, det enda som meckar är att kontakterna till prylarna i fronten är helt kajko, men det går ju att fixa till om man inte har tummen mitt i handen.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
En Dell med AT-moderkort? Aldrig hört talas om något sådant... De hade moderkort som liknade ATX redan på tidiga pentium. Dimension-towerna har ATX-format på korten och speciella nätagg, dock ser aggen ut som ATX-agg med samma kontakt, så de är livsfarliga om man glömmer vad det är för pryl. Optiplexen och andra desktopmodeller (ja, jag vet att det finns tower-optiplex också, men de liknar väl desktopmodellerna såvitt jag vet) har nog samma nätagg men med specialform på moderkortet.

Ok, men nu har du det.;)
det moderkortet följer AT-standarden upp idagen förutom deras atx-nätdel.

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
Om du bestämmer dig för att bygga i PB atx-chassit tänk på:
Det kan vara lite konstiga pin-kontakter till start-och reset knapp
m.m

På min packard bell (amd 850Mhz) så var det som ovanstående säger, lite annorlunda kontakter från powerknappen till mobot, men som sagt, allt går att lösa

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

fanns agp till at då?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC