Permalänk
Medlem

Värmepaket från skroten

Hallå alla på Sweclockers

Jag har en liten fråga om värmepaket från bilskrotar. Jag är medveten om att det finns väldigt många trådar om ämnet, men då jag under några timmar satt och läste igenom dessa fann jag inget svar på min fråga.
Okej, åter till mitt lilla problem. Jag har under en längre tid letat efter ett värmepaket (ac-kylare, ac-radiator etc.) till en Volvo eller liknande. Jag har inte haft några större krav på vilken bil den skulle komma ifrån då jag, som ni troligtvis redan har listat ut, inte ska ha den till någon bil utan till min vattenkylda dator. Problemet är när jag först åkte till en bilskrot tänkte jag att detta blir en lätt match då företaget på sin hemsida sa att vi har typ 100 000 reservdelar på lager, så jag gick in på deras kontor och frågade om de hade några utplockade ac-kylare. Killen som jobbade där frågade vad jag hade för bil och jag svarade att det inte spelade någon roll. (Jag tänkte liksom att det var lite onödigt att be om en ac-kylare till en Volvo 240 turbo från 1983.) Som sagt, allting verkade lovande, men då säger killen att de inte har några. Vafan????!!!! tänker jag för mig själv, men han säger dock att jag kan gå ut och ta en från en Saab 9000, det skulle tydligen var den lättaste bilen. En timme senare och en instrumentpanel mindre så gav jag upp, allting jag såg var en massa svarta plastkåpor som när man väl fick bort en gömde en annan.
Några dagar senare satte jag mig framför datorn och såg att man kunde skicka prisförfrågningar på reservdelar till lite olika bilskrotar på http://www.fbt.se Jag gjorde detta och fick svar att man är tvungen att betala mellan 800 och 1500 kr för en kylare till en Volvo 240 eller 740. Jag har även ringt och fått detta bekräftat att man får betala cirka 600 kr för en kylare till en 240. Det är nu detta som är mitt lilla problem. När jag läser om priser etc. på detta forum får iaf jag en känsla av att folk generellt brukar betala någonting runt 250 kr för en utplockad kylare. Så min fråga är, vilka bilskrotar är det ni besöker för att få dessa priser? Det skulle vara mycket intressant (och ekonomiskt) att få höra vilka skrotar man ska söka sig till i stockholmsregionen.

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

jag tror inte det finns nån speciell skrot som har bara massa bilkylare inne, du får nog åka/ringa runt och fråga om dom har en

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Hej!

Det här blir egentligen inget svar på din fråga men AC-kondensorn på en 9000 sitter i fronten, framför vattenkylaren och det är antagligen inte den du var ute efter utan värmepaketet som det står i ämnet till tråden. Värmepaketet tas i alla fall ut från motorutrymmet, inte från insidan... Jag tänkte bara delge den informationen om du vill bege dig tillbaka till skroten och fortsätta slakta den stackars Saaben...

/En 9000 turbo-pilot

Permalänk

Precis, fråga efter "Värmepaket" så ska det nog gå bättre så slipper du få en 500x400x50mm fet radiator

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej!

Det här blir egentligen inget svar på din fråga men AC-kondensorn på en 9000 sitter i fronten, framför vattenkylaren och det är antagligen inte den du var ute efter utan värmepaketet som det står i ämnet till tråden. Värmepaketet tas i alla fall ut från motorutrymmet, inte från insidan... Jag tänkte bara delge den informationen om du vill bege dig tillbaka till skroten och fortsätta slakta den stackars Saaben...

/En 9000 turbo-pilot

Nu känner jag mig som forumets största idiot.

Citat:

Precis, fråga efter "Värmepaket" så ska det nog gå bättre så slipper du få en 500x400x50mm fet radiator

Det ironiska är att jag insåg precis detta när jag var på skroten för typ en timme sedan. Dagens sanning: "radiatorn i ett värmepaket är inte en AC-kylare".

Permalänk

Jag kan rekomendera volvo 740:s värmepaket, det får platts 2 st fläktar på den och den är busenkel att ta loss. Jag tycker även att den har en slående likhet med double heater-core.
Varför är det så enkelt då?
Du kommer lätt åt den då den sitter med anslutningarna vid förarens ben, till höger om dom för att vara exakt. Du skruvar loss 2 eller 4 skruvar och sedan så tar du bara ut radiatorn som en videokasett.
(så gjorde i alla fall jag, nästan )

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt Volvo 240 värmepaket för 150kr förra veckan, inga bucklor, bara en anslutning som är lite deformerad (gör inget), skulle kostat 300kr annars. Var även utplockad och läcktestad. Fick den även hemkörd gratis av min morbror

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk

Kolla med polare´s farsor först och främst...
De gjorde ja till min 740 och hittade en efter 10 min i telefon!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

ja plockade en radiator och lite annat smått från en ford grandia, inga problem på den, förutom att den va smutsig.. och man fick plats med två 120mm fläktar, eller 6 80mm! (den var 165x250)

fick den och lite annat smått för ynka 75 spänn

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB