Nostalgi spel, Hjälp!

Permalänk
Medlem

Nostalgi spel, Hjälp!

Hjälp mig hitta namnet på detta spel! Desperat värre!
Ursäkta den extremt dåliga beskrivningen, men kommer inte ihåg så mycket av det... Har du spelat det så känner du igen beskrivningen ganska bra ändå tror jag...

Rymdstrategispel som är minst 8-10år gammalt.

Spel"planen" bestod av 2-8 planeter utspridda i rymden, man började på en planet och fick sedan bygga lite skepp å sånt för att kunna ta sig till de övriga planeterna och erövra dem.

När man tagit över en planet så började man bygga fabriker/hangarer å liknande för att kunna bygga mer skepp och få befolkning osv.

Datornspelaren tog över planeter han med osv, och det gick självklart ut på att ha ihjäl denne.

Jag kommer även ihåg att man kunde köra 2on2, och då splittades helt enkelt bildytan i två delar och man spelade på varsin sida.

Några av skeppen man kunde ha:

Vanliga Fighters
Planetbombare
Övertagningsskepp
Reparationsskepp

Grafiken var ganska hitech för att vara gjort på den tiden, spelkänslan var helt jäkla suverän!

Kan du namnet på det??

Permalänk
Medlem

Re: Nostalgi spel, Hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Hjälp mig hitta namnet på detta spel! Desperat värre!
Ursäkta den extremt dåliga beskrivningen, men kommer inte ihåg så mycket av det... Har du spelat det så känner du igen beskrivningen ganska bra ändå tror jag...

Rymdstrategispel som är minst 8-10år gammalt.

Spel"planen" bestod av 2-8 planeter utspridda i rymden, man började på en planet och fick sedan bygga lite skepp å sånt för att kunna ta sig till de övriga planeterna och erövra dem.

När man tagit över en planet så började man bygga fabriker/hangarer å liknande för att kunna bygga mer skepp och få befolkning osv.

Datornspelaren tog över planeter han med osv, och det gick självklart ut på att ha ihjäl denne.

Jag kommer även ihåg att man kunde köra 2on2, och då splittades helt enkelt bildytan i två delar och man spelade på varsin sida.

Några av skeppen man kunde ha:

Vanliga Fighters
Planetbombare
Övertagningsskepp
Reparationsskepp

Grafiken var ganska hitech för att vara gjort på den tiden, spelkänslan var helt jäkla suverän!

Kan du namnet på det??

Total annihalation? är det enda spelet jag spelat som utspelat sig i rymden, men det är säkert inte det du syftar på

Permalänk

Elite spelen är det enda som poppar upp i skallen hos mig..

Permalänk
Medlem

Master of orion kankse

Visa signatur

X [

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dolby
Master of orion kankse

Det var jäkligt likt men tyvärr inte det... planeterna är mycket "större" typ... Sen fanns det inga menyer...

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Drar på med en dålig gissning: Alpha Centauri

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk

öm, dune?

Visa signatur

Snart 30 och fortfarande nörd!

Permalänk
Medlem

Sim: Pc, har för mig att vi lirade det på en 486:a

Alpha Centauri - Nej
Dune- Nej

Så irriterande å inte komma på namnet på spelet asso... vill verkligen ha det...

Permalänk
Avstängd

Overlord?

Bättre/sämre grafik?

Permalänk
Medlem

Något likninde overlord grafikmässigt...

Permalänk

kan det vara Iron Seed ?

Permalänk

Tänker på K240 till amigan. Men det kunde man bara spela en åt gången

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Permalänk

låter lite som klasikern imperium galatica men det är betydligt nyare än så

http://www.imperiumgalactica.com/

Permalänk
Medlem

Det kan också vara..
Imperium Galactica 1 eller 2.an the Alliance som det hetter..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Fragile ?

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Ascendancy kanske?
jäkligt fint spel!

http://www.the-underdogs.org/game.php?id=1525

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Det var jäkligt likt men tyvärr inte det... planeterna är mycket "större" typ... Sen fanns det inga menyer...

Tror du menar Ascendacy. Kul faktiskt, har du inte provat det tycker jag du ska göra det. Du kan få "demot" av mig på DC;)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter verkligen som orion....

Visa signatur

Majjen

Permalänk
Medlem

Ruggigt likt Ascendacy, men tror att det jag menar var lite äldre än så... ser ut så grafikmässigt alla fall...

Inte orion... men samma stil...

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på ett gammalt lir jag lira förr, Reunion. Förmodligen inte det du tänker på dock...

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS