Sony stoppar även Ghost of Tsushima i länder utan PSN

Permalänk
Melding Plague

Sony stoppar även Ghost of Tsushima i länder utan PSN

Trots den massiva kritiken när Sony försökte tvinga PC-spelare att länka Helldivers 2 med ett PSN-konto ska Sony göra samma sak med Ghost of Tsushima.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha, Sony lärde sig inte efter vad som hände med Helldivers 2 tydligen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det enda som kommer hända är recensionsbombning. Igen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Snacka om att verkligen bränna all good will de fått genom att sälja via Steam. Med detta upplägg är det värre för konsumenter än om de bara hade haft en egen store front. Usch.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Eftersom att de inför detta innan lansering så är det ju mycket mer acceptabelt.
Sen tycker jag att det är tråkigt för de länder utan PSN och att Sony kunde sköta detta snyggare (låta folk i berörda regioner köpa spelet för singleplayer om de vill t.ex.) - kravet borde funnits med redan när det öppnade för förköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jaha, Sony lärde sig inte efter vad som hände med Helldivers 2 tydligen

I Helldivers fall ville de tvinga dig skaffa ett konto i efterhand, även om det egentligen (tror jag?) redan stod i användningsvillkoren att det behövdes. Nu är det tydligt vad som gäller. Du måste ha ett konto, du vet det i förväg. Nu måste konsumenten göra sitt och rösta med plånboken

Permalänk
Medlem

Lite absurbt att engagement metrics verkar vara viktigare än en bred kundmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

I Helldivers fall ville de tvinga dig skaffa ett konto i efterhand, även om det egentligen (tror jag?) redan stod i användningsvillkoren att det behövdes. Nu är det tydligt vad som gäller. Du måste ha ett konto, du vet det i förväg. Nu måste konsumenten göra sitt och rösta med plånboken

Jo, men de har ju fortfarande tagit emot förbokningar i länder där PSN inte finns för att sedan ändra sig, innan det är lanserat helt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Även om jag har PSN-konto så skippar jag nog ändå detta spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Även om jag har PSN-konto så skippar jag nog ändå detta spel.

Jag är inte för nedladdning av spel.
Men i dessa lägen så skjuter dem sig själva i foten.
Och folk blir mer benägna att ladda ner än att köpa spelen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag är inte för nedladdning av spel.
Men i dessa lägen så skjuter dem sig själva i foten.
Och folk blir mer benägna att ladda ner än att köpa spelen.

Det är många spel som använder det här upplägget nuförtiden. Alla stora publishers har insett att de inte kan konkurrera med Steam så de gör så här istället. I det långa loppet kan det eventuellt bryta Steams dominans, för då kommer de flesta ha konto hos alla stora publishers i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag är inte för nedladdning av spel.
Men i dessa lägen så skjuter dem sig själva i foten.
Och folk blir mer benägna att ladda ner än att köpa spelen.

Jag kommer inte ladda ned det men jag kanske ser en playthrough av det istället på Youtube.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra PSN tillgängligt överallt?

Permalänk

förstår inte vitsen alls med PSN...

första som åker av efter att ha lärt sig läxan i B4B är att stönga av crossplay...

fan orka sitta å vänta i typ 5-10 min på nån jävla playstation nörd som skickar sin data med postnord ska joina för att sen få en DC efter 10 secunder igen...

låt pc spelare spela med pc spelare och konsollspelare med konsollspelare och håll nätverken 200% separata default...

och vill man kunna spela med konsollspelare även som pc master race så får man isf slå på det och skaffa whatever konto som krävs för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som pc-spelare borde man väl redan vara van med att behöva 25 000 konton. Ser inte den stora uppståndelsen..

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SiRai:

Som pc-spelare borde man väl redan vara van med att behöva 25 000 konton. Ser inte den stora uppståndelsen..

Problemet är att det är många regioner i världen som inte har tillgång till PSN, och därför låses de användarna ut från att spela spelet överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det enda som kommer hända är recensionsbombning. Igen.

Och mer piratande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Som pc-spelare borde man väl redan vara van med att behöva 25 000 konton. Ser inte den stora uppståndelsen..

"Jag har ätit så många bajskorvar tidigare så en korv till spelar väl ingen roll?"

Skärp dig. Det finns ingen som helst anledning eller fördel för en PC-användare att skaffa en PSN-konto. Men det stora problemet här är ju faktiskt att det resulterar i att spelare i ca 180 regioner inte kan köpa spelet eftersom PSN inte finns där dom bor.

Men du kanske missade hela poängen?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Som pc-spelare borde man väl redan vara van med att behöva 25 000 konton. Ser inte den stora uppståndelsen..

Som PC-spelare borde man vara van vid att direkt göra ett återköp på alla spel som kräver separat inloggning. Ni som accepterar detta jobba skräp är orsaken till att det finns.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vad är det Sony tjänar på med att PC spelare kopplar till PSN? Någon anledning har de väl, kostar det pengar eller är det något de redovisar "åh, titta vad många nya kunder vi fått", någon som vet?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vi har problem med låg vinstmarginal på våra spel. Låt oss sluta sälja våra spel i massa länder, minska vår omsättning och marginal, skapa förutsättningar för piratkopiering i dessa områden, samt ge en andel av våra kunder en anledning att inte tycka om oss. Sonys ledning är riktiga genier.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vad är det Sony tjänar på med att PC spelare kopplar till PSN? Någon anledning har de väl, kostar det pengar eller är det något de redovisar "åh, titta vad många nya kunder vi fått", någon som vet?

i Helldivers 2 fall så sa dom det var så dom kunde banna spelare som inte skötte sig mm, för just nu kan dom bara se Steam namnet som spelare själva har satt och där kan flera ha samma namn.
Dom får bara helt enkelt gå över till att använda Steams riktiga ID system istället.

Sen är det så klart att dom kan samla(stjäla) in data från användare också, och som du säger buffa upp sina siffror.
Vet inte hur det stämmer, bara läst på reddit men verkar som vissa inte kan ta bort psn konto heller, utan bara avaktivera dom. Men all info ligger kvar. Så det är skrämmande i sig om det stämmer....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Sony beeing Sony, de har alltid velat låsa in användare och få företag har så långt trackrecord av det som just Sony. Elcassette, Betamax, Atrac för att nämna några.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara göra PSN tillgängligt överallt?

Dåligt utbyggt internet, volatila valutor (hej Argentina!), svag köpkraft etc. gör väl att Sony inte riktigt känner att det är lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Sony beeing Sony, de har alltid velat låsa in användare och få företag har så långt trackrecord av det som just Sony. Elcassette, Betamax, Atrac för att nämna några.

Precis samma sak som Nintendo, Xbox, etc. Klart att företag vill att du ska behöva använda deras ekosystem, inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Problemet är att det är många regioner i världen som inte har tillgång till PSN, och därför låses de användarna ut från att spela spelet överhuvudtaget.

Vad är då anledningen till att dessa territorier ej har PSN? Hade varit intressant att veta hur stor köpkraften var på Helldivers 2 tex i dessa områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Vad är då anledningen till att dessa territorier ej har PSN? Hade varit intressant att veta hur stor köpkraften var på Helldivers 2 tex i dessa områden.

Diverse olika anledningar, men en stor anledning är för att Sony är korkade.

I Ukraina finns PSN och man kan köpa spelet. Men man kan inte skapa nytt PSN-konto utanför en Playstation 5.

Så har man inte också köpt ett PS5 så är man körd om man vill spela online - och helt körd när Sony oundvikligen kommer börja kräva PSN-konto för singleplayer också. Ukraina lär inte vara det enda stället som har detta problem heller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu är det nästan lite foliehatt på det här, men på riktigt, om de inte har lärt sig från Helldivers 2 och hur det slutade så känns det snarare som att någon försöker tanka aktier, köpa billigt och hålla tills folk har glömt hela fadäsen och nästa stora grej släpps.
Det finns givetvis alltid jubelidioter i ledningar som tänker för mycket "så här funkar business" men ser inte perspektivet som kunderna har, men detta är nästan på gränsen att gå utanför zonen för idioti och in någon annanstans....

Jag har inget intresse av spelet för egen del, tack och lov, men jag tycker synd om de som har det och drabbas av den här smörjan, av det jag har hört så ska det vara ett riktigt bra spel. Synd bara att någon kostymjoppe måste sabotera det hela (:

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Om man ser till befolkning och utan då att gå in på ovanstående problem med att faktiskt kunna skapa ett konto, så har

95,0% av befolkningen i Europa tillgång till PSN

91,6% i Nord/Central/Sydamerika
78,5% i Asien
69,5% i Oceanien

och

4,1% i Afrika

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Diverse olika anledningar, men en stor anledning är för att Sony är korkade.

I Ukraina finns PSN och man kan köpa spelet. Men man kan inte skapa nytt PSN-konto utanför en Playstation 5.

Så har man inte också köpt ett PS5 så är man körd om man vill spela online - och helt körd när Sony oundvikligen kommer börja kräva PSN-konto för singleplayer också. Ukraina lär inte vara det enda stället som har detta problem heller.

Ja, det låter ju helt galet det där.