AMD stoppar Windows 10-stöd i Ryzen 8050/9000

Permalänk
Medlem

Man kan väl göra en tiny11 installation med offline konto fortfarande? det är ju bättre än 10an på modern hårdvara.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Pyttemjuk gör allting för att skohorna in reklam & stalking.
Tror dock inte det är AMD som valt detta utan Lenovo och Lenovo's kundgrupp har ju länge varit skockens tekniska analfabeter.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Klart de stödjer Linux. Men det är samma sak där, de stödjer inte gamla och utdöende versioner av Linux.

Det brukar krävas nyare linuxkärna för att få stöd för senaste hårdvaran. Men man behöver inte byta ut hela operativsystemet i övrigt.

Permalänk
Medlem

Hade inte Microsoft slagit in på Googles affärsmodell så hade det inte varit ett större problem.
Men idag så ska de äga information och binda användare i fördummande användarmönster. De tar bort allt självbestämmande och kämpar för att låsa ute olika alternativ. Men de har lärt sig och använder fulmetoder för att användaren helt enkelt inte ska inse det eller orka bry sig, för att på så sätt inte få för mycket myndigheter efter sig. Myndigheter är inte missnöjda heller då de lättare kan begära ut information om någon gjort något som har fängelsestraff i straffskalan, som att lyfta statistik t.ex. Tur att man har bitlocker eller hur?
Palladium är här för att stanna, det kommer bli svårare och svårare att köra icke-godkänd mjukvara, att själv äga sina filer och bestämma hur och när man ska använda sin dator.
Med den allt mer totalitära utvecklingen politiskt känns det inte bra.

Har fått lägga många timmar senaste veckorna på att försöka skrapa ihop gamla bilder och sådant från telefoner, externa diskar och med diskräddningsverktyg efter att min mor förlorat allt på Onedrive. Microsofts metoder gör att när hon försöker rensa i molnet för att hon inte har råd med prenumerationer för mer utrymme så har hon förlorat allt på datorn. Haft liknande problem på jobbet när microsoft hjälpt till med chefers filhantering.

Permalänk
Medlem

jahapp, där rök idén om att köpa AMD till mitt 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det brukar krävas nyare linuxkärna för att få stöd för senaste hårdvaran. Men man behöver inte byta ut hela operativsystemet i övrigt.

I det här fallet är det nog ganska troligt att AMD-drivrutinerna kommer bakåtporteras till Linux 6.8 eftersom det antagligen blir vad OEM:erna inklusive Lenovo kommer sälja sina datorer med (Ubuntu 24.04 LTS) under ca två års tid. Många Laptopar inklusive många Lenovo-modeller certifieras för just Ubuntu LTS.

Rent teoretiskt kommer det förstås vara möjligt att bakåtportera till äldre kärnor och andra distributioner om man skulle vilja. En av fördelarna med Open Source-drivrutiner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

jahapp, där rök idén om att köpa AMD till mitt 5090

Intels 12000-serie och nyare + Windows 10 är väl också suboptimalt ändå? Pga deras P-cores och E-cores behövs OS-stöd så att OS:et inte lägger prestandakritiska trådar på E-cores.

Intel rekommenderar Windows 11 då processorns "Thread Director" är optimerat för schedulern i Windows 11.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Är det där förbättrat sedan 2022? Om inte så tappar man nog en del prestanda på att köra Windows 10 på Intels 14000-serie och framåt också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Exakt vilka drivrutiner är det som avses? iGPU eller Chipset? För CPUn i sig självt behöver ju inga liksom...

När Zen 5 släpps är det antagligen mindre en ett år kvar tills Win 10 når EoL i alla fall, så känns inte som att det gör något detta. Det finns ju bättre operativsystem dessutom.

Jo cpuer kan också behöva "drivrutiner". Tex 7950x3d har kärnor med och utan extra cache och Intel har stora och små kärnor. Detta måste operativsystemet klara av att hantera ordentligt, det är inte plug and play. Det finns säkert andra funktioner som också behöver handpåläggning för att fungera.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Förstår att det inte är meningsfullt för hårdvarutillverkarna att stöda äldre operativsystem i all evighet.
Men tycker ändå det är lite tidigt för AMD att dumpa Windows 10 stöd om det stämmer.
Jag tycker det hade varit rimligt för AMD att fortsätta stöda Windows 10 under Zen 5 generationen.

Permalänk
Medlem

Hål i huvudet. Visst, man sparar pengar genom att inte utveckla för annat än Windows 11 men man förlorar det man sparar in och mångdubbelt mer genom att stänga ute en stor del av potentiella köpare. Hur tänker AMD?

Eller handlar det mer om att Microsoft lovat... ska vi säga "kompensera" AMD för uteblivna affärer och förbannade kunder?

1: AMD tycker själva det är en bra idé? Dåligt AMD
2 AMD låter Microsift tycka åt dem med lite "ekonomiskt bistånf"? Dåligt AMD
3: AMD... Jag vet inte ens... Det hela känns som att de blivit mutade av Microsoft. Dåligt dåligt dåligt i vilket fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jo cpuer kan också behöva "drivrutiner". Tex 5950x3d har kärnor med och utan cache och Intel har stora och små kärnor. Detta måste operativsystemet klara av att hantera ordentligt, det är inte plug and play. Det finns säkert andra funktioner som också behöver handpåläggning för att fungera.

Jag hittade detta på reddit:

AMD Shows Off Original Ryzen 9 5950X3D V-Cache Prototype

Tror inte det är speciellt många som kör Ryzen 9 5950X3D om den bara finns/fanns som prototyp och aldrig gick vidare till officiell försäljning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Jag hittade detta på reddit:

AMD Shows Off Original Ryzen 9 5950X3D V-Cache Prototype

Tror inte det är speciellt många som kör Ryzen 9 5950X3D om den bara finns/fanns som prototyp och aldrig gick vidare till officiell försäljning.

De lär ju ha menat 7950X3D där påståendet med kärnor med/utan V-Cache fortfarande stämmer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Installerade W11 på min jobbdator (3 år gammal i5 med 16 GB ram och 500GD ssd. Precis ALLT är segt som kola och det verkar bara bli värre, tyvärr. Windows 11 minskar min produktivitet märkbart, tyvärr.

Och för mig är Windows 11 snabbare än 10:an på både nya och äldre hårdvara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KAD:

I det här fallet är det nog ganska troligt att AMD-drivrutinerna kommer bakåtporteras till Linux 6.8 eftersom det antagligen blir vad OEM:erna inklusive Lenovo kommer sälja sina datorer med (Ubuntu 24.04 LTS) under ca två års tid. Många Laptopar inklusive många Lenovo-modeller certifieras för just Ubuntu LTS.

Rent teoretiskt kommer det förstås vara möjligt att bakåtportera till äldre kärnor och andra distributioner om man skulle vilja. En av fördelarna med Open Source-drivrutiner.

Vet inte hur snabbt Lenovo ger stöd efter att en LTS lanseras. Men patch-versioner av Ubuntu LTS får typiskt även en nyare kärna.

Userland är detsamma, men Canonical har tydligen kommit till slutsatsen att det är bättre att uppdatera kärnan i samband med patch-releaser av distributionen än att bakportera massa saker.

Som exempel kom 22.04LTS med Linux 5.15, 22.04.2 gick till Linux 5.19 och 22.04.2 gick till Linux 6.3.

Men här: seriöst, support för Windows 10 upphör snart. De som inte kan släppa hörnflaggan kan väl i så fall behålla sin HW också?

Är i.o.f.s. partisk, för mig är Windows utan WSL2 idag otänkbart och Microsoft har tydligen gjort någon fuckup med Windows 10 som gör att WSL2 inte vill fungera på vissa system. Har två Win10 system som hävdar att SVM är avstängt så WSL2 vägrar att fungera. Men BIOS säger att det är på och så säger även Windows task-manager...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Installerade W11 på min jobbdator (3 år gammal i5 med 16 GB ram och 500GD ssd. Precis ALLT är segt som kola och det verkar bara bli värre, tyvärr. Windows 11 minskar min produktivitet märkbart, tyvärr.

Alla säger ju att Win 11 är snabbt som blixten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla säger ju att Win 11 är snabbt som blixten!

Han kanske har slagit på bitlocker, då blir det segt som kola

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De lär ju ha menat 7950X3D där påståendet med kärnor med/utan V-Cache fortfarande stämmer.

Det var inte vad Rebben skrev...
Rebben skrev

Skrivet av Rebben:

Tex 5950x3d har kärnor med och utan cache och ...

Även om vi ändrar till 7950X3D så är det ju inte sant att den har kärnor UTAN cache.

Den har 2 CPU chiplets där den ena har 3D V-cache stapplat uppe på med 64MB L3 cache.
Sen har CPU chipleten 32MB L3 cache i sig.

Kollar vi exempelvis AMD Ryzen 7 7700 så säger AMD
L1 Cache 512 KB
L2 Cache 8 MB
L3 Cache 32 MB

Det samma gäller väl per chiplet i Ryzen 9 7950X och Ryzen 9 7950X3D förutom att Ryzen 9 7950X3D då har 3D V-Cache på ena chipleten.

Att en processor har mindre än 100MB cache är inte samma sak som att den inte har någon cache alls.

Om man skulle ha ett moderkort som låter en stänga av cache och man skulle prova köra en 7700X med all L1, L2 och L3 avstängt VS att köra den normalt, borde rimligtvis göra större prestanda skillnad, än om man skulle jämföra en 7700X och en 7800X3D med båda i standard inställningar.

Att en processor inte har lika mycket cache som en annan modell är inte samma sak som att den är utan cache.

Det är ungefär lika galet som att säga att om en bil inte kan köra i över 300km/h så är det ingen bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla säger ju att Win 11 är snabbt som blixten!

Att en dator med en tre år gammal i5 och ssd skulle vara seg som kola i saker den inte var det före win 11 uppdateringen, får mig att tro det är något fel på datorn eller installationen. Har nämligen inte upplevt att de datorer jag uppgraderat blivit slöare.
Och då är inte min laptop särskilt modern. En zen+ 4c8t cpu (minns ex exakt modell) 16gb ram och 2060.

Kanske dåliga win 11 drivrutiner från tillverkaren av datorn som ställer till det? Eller någon inställning som blivit felaktig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det var inte vad Rebben skrev...
Rebben skrev

Även om vi ändrar till 7950X3D så är det ju inte sant att den har kärnor UTAN cache.

Du har rent tekniskt rätt i sak men överanalyserar utan att lämna tolkningsutrymme för slarvfel o förenklingar: han menade ju högst sannolikt 7 serien istället för 5 serien och menade specifikt V-cache och inte ALL sorts cache.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jahapp, där rök idén om att köpa AMD till mitt 5090

När 5090 släpps är det väl drygt ett halvår kvar innan Windows 10 går EOL. Rätt svårt för oss vanliga dödliga att få tag i Windows 10 IoT Enterprise LTSC menar jag.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla säger ju att Win 11 är snabbt som blixten!

Alla utom jag då.

Enkla operationer som att öppna appar i powerapps eller lokala kataloger i explorer tar många sekunder, men var nära instant i W10.

Har ingen aning om varför det är så, det bara är.

Jag har två identiska laptops och båda är lika slöa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Alla utom jag då.

Enkla operationer som att öppna appar i powerapps eller lokala kataloger i explorer tar många sekunder, men var nära instant i W10.

Har ingen aning om varför det är så, det bara är.

Jag har två identiska laptops och båda är lika slöa.

Har du gjort clean installation eller uppgradering från 10:an?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du har rent tekniskt rätt i sak men överanalyserar utan att lämna tolkningsutrymme för slarvfel o förenklingar: han menade ju högst sannolikt 7 serien istället för 5 serien och menade specifikt V-cache och inte ALL sorts cache.

Ja bara slarva på.

Dig vätt väll vae jea menna ävn um je skri söm ä krätta!
Väffö enz försiccke görre rääettt ne di kan gizz vd jae mennR.┐¿¡

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det stor skillnad "under huven" på windows 10 och 11? Tänker att en drivrutin för windows 11 kanske inte skiljer sig jättemycket programmeringsmässigt från windows 10. Men skönt att de kommer stödja Linux åtminstone.

Jag gissar på att detta snarare handlar om ekonomi, inte teknik. Och då kanske det främst inte handlar om AMDs ekonomi utan kanske att Microsoft utövat påtryckningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tror inte det är speciellt många som kör Ryzen 9 5950X3D om den bara finns/fanns som prototyp och aldrig gick vidare till officiell försäljning.

Skrivet av GuessWho:

Att en processor har mindre än 100MB cache är inte samma sak som att den inte har någon cache alls.

Jag skrev snett i min nyvakenhet men ni måste ju förstå andemeningen i det jag skrev. Det är tillrättat nu iallafall...
Jag menade ju såklart processorer som har heterogena CPU'er i allmänhet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Alla utom jag då.

Enkla operationer som att öppna appar i powerapps eller lokala kataloger i explorer tar många sekunder, men var nära instant i W10.

Har ingen aning om varför det är så, det bara är.

Jag har två identiska laptops och båda är lika slöa.

Att explorer var seg är dock ett känt "fel" i Windows 11, det beror på att det inte är samma explorer som i Windows 10 den är nyskriven, men det problemet är rättat i dom senaste insider-builds ner till "Beta"(22635.3570) som har en snappig explorer igen. Dock påverkar det inte resten av OS:et det var bara explorer som var lite trög.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Får känslan av: Om artikeln handlade om Intel istället för AMD så hade attityden i tråden varit allt mer pitch forks & torches.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Får känslan av: Om artikeln handlade om Intel istället för AMD så hade attityden i tråden varit allt mer pitch forks & torches.

Folk har nog redan klagat färdigt om Intel i den här frågan eftersom Windows 11 är mer eller mindre ett krav sen Alder Lake för att P/E-cores skall fungera korrekt. AMD gör bara likadant, typ.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Anledningen till att jag gick över till Windows 11 i september förra året var för att vänja mig. Nästa laptop på jobbet kommer ha Windows 11 och då vill jag vara redo.

Men jag fick verkligen tvinga mig själv att byta. Antar att jag hade bytt tidigare om jag vore yngre.

I övrigt ser jag inga konstigheter med att hårdvarutillverkarna skippar stöd för Windows 10 för ny hårdvara redan nu.

Jag gör tvärtom. Låter jobbdatorn gå upp till 11 som försökskanin så jag är redo den dagen när hemdatorerna måste uppdateras

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att en dator med en tre år gammal i5 och ssd skulle vara seg som kola i saker den inte var det före win 11 uppdateringen, får mig att tro det är något fel på datorn eller installationen. Har nämligen inte upplevt att de datorer jag uppgraderat blivit slöare.
Och då är inte min laptop särskilt modern. En zen+ 4c8t cpu (minns ex exakt modell) 16gb ram och 2060.

Kanske dåliga win 11 drivrutiner från tillverkaren av datorn som ställer till det? Eller någon inställning som blivit felaktig.

Aktivitetshanteraren är avsevärt långsammare på min jobbdator...9 sekunder att öppna...
Nej, det är inte datorn det är fel på

Lika lång tid om jag öppnar den igen och igen och igen...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT