Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-skärm?

Permalänk
Medlem

Jag planerar inte att köpa ny bildskärm just nu, däremot så kommer jag ju att utvärdera OLED när det blir dags.

Permalänk
Medlem

När min PG279Q ger upp och jag kan övertala sambon att jag behöver en skärm i den prisklassen så

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Priset och storlekarna är där det just nu bromsar. Har 38tum 21:9 IPS idag med extremt dålig HDR så alltid avstängt och vill inte gå under 4K/110ppi på ny så inväntar 39-45 varianter som är på horisonten inom 1-2 år.

Blir intressant vad nästa storlekar blir nu när 4k 32 tum är ute från snart alla märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Ett år är ingenting.

Dessutom så kommer ju skärmarna med tvingad refresh var 4e timme och den tar 5-10 min. Kul att spela nåt ocj bli avbruten.

Skrivet av Leiri:

Automatisk Pixelcleaning var 4 timme. Skärmar har det. Inte tv apparater som en del av er har. De har andra regler och körs när tvn är av istället.

Vet inte hur det är med olika tillverkare men min Alienware dök mycket riktigt meddelandet upp efter 4h som du nämner... Men jag valde "gör det nästa gång skärmen går i standby läge" ngt i den stilen. Sen visa inte detta meddelande igen. Var ett år sedan så jag minns inte exakt men det var något i denna stil. Har i varje fall inte sett röken av meddelandet sedan dess.

Så medan det kanske stämmer med andra tillverkare så är det helt felaktigt när det gäller Alienware iaf. Dvs man blir inte alls störd var 4e timme om man inte vill.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

En 4k oled är i pipelinen, ska vänta in lite mer lockande priser.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Alienware QD OLED sommaren 2022. Var tvungen att sälja den då jag fick extremt irriterade ögon av att spela på den, oavsett ljusstyrka. Nu i efterhand tror jag att orsaken var VRR flicker.

Rtings släppte nyligen en bra artikel och har testat det på flera skärmar.
https://www.rtings.com/monitor/learn/research/vrr-flicker

Jag hoppas detta är något tillverkarna kan lösa i framtiden för jag vill verkligen ha en OLED igen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är väl i princip redan idag ett "icke-problem" om du inte kör skärmen på högsta ljusstyrka (vilket du inte bör göra oavsett, för dina ögon skull)

Kört en LG C2 42" TV som primär skärm i ganska så exakt ett år nu

Delvis OT, men hur fan kan man sitta med en 42" skärm 2 dm från ögonen? Du är ju inte den enda, men för mig låter det helt orimligt.

Permalänk
Medlem

@Mocka man lever enbart en gång för att ha så många tankar....nu kör jag 27" MSI QD-OLED, ingen fläkt, refresh körs automatiskt när man stänger av skärmen när man nått upp till 4+ timmar, har 2st USB och USB-C 90W för laddning, priset kan hålla med nu gick denna på 12k, inväntar dock Samsungs motsvarande variant (G60SD) då jag eventuellt kan få den för bra pris.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Mocka det där med Gsync och freesync är inget du behöver tänka på heller. Det är bara bekymmer för skärmar innan typ 2019. Adaptiv synk är en standard som fungerar på dagens skärmar.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Kör också en C2a, men med stora inbränningsproblem. Ljusstyrkan beror ju helt på din omgivning. Jag sitter omgiven av fönster så kör på 90% för att se något på skärmen. Kan verkligen inte rekommendera en OLED-TV som skärm. Bara en dålig kombo, framför allt en LG som inte går igång automatiskt utan måste startas via fjärrkontroll.

Kör ni OLED-TV så är tipset att använda en enkel färg som bakgrund, inga bilder. Oavsett så från ni inbränningar från Taskbar. Omöjligt att komma ifrån.

LG TV Companion rekommenderas om du inte sett tidigare.
Omvandlar din LG TV till att bli precis som en vanlig datorskärm

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Delvis OT, men hur fan kan man sitta med en 42" skärm 2 dm från ögonen? Du är ju inte den enda, men för mig låter det helt orimligt.

Enkelt, sitter inte 2dm från skärmen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Så snart man känner sig trygg med att burn in inte är ett problem och priser och storlekar är rätt så är det givet att det blir!

Så fort QDEL eller MicroLed kommer så försvinner nog OLED fort från marknaden. Speciellt QDEL verkar ju va den optimala skärm tekniken.

Permalänk
Medlem

Har verkligen väntat sen 2017 på att datorskärmar kommer med OLED teknik. Jag köpte en LG OLED TV då och min första tanke var att tääänk om det kom 27-32 tums skärmar med 4k upplösning samt +200 hz, då slår jag till.
Sparar just nu till Alienwares nya 32 tummare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nej. De kostar för mkt. Och finns bara 16:9?

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

Nope. Med CS2 som huvudspel på datorn passar inte en OLED. Kör en 24,5" 360 hz "Fast-IPS" som MSI kallar det. Sedan har jag en andra skärm också, 27" man fick med från Samsung med det där supererbjudandet för några år sedan.

Känner inget behov av att uppgradera skärm för tillfället. Hörlurar är det enda jag har kvar på uppgraderingslistan för i år faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nope. Med CS2 som huvudspel på datorn passar inte en OLED. Kör en 24,5" 360 hz "Fast-IPS" som MSI kallar det. Sedan har jag en andra skärm också, 27" man fick med från Samsung med det där supererbjudandet för några år sedan.

Känner inget behov av att uppgradera skärm för tillfället. Hörlurar är det enda jag har kvar på uppgraderingslistan för i år faktiskt.

passar utmärkt, kör själv det, samt i 24,5" läget, vilket hopp från tidigare 390Hz IPS.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du mycket inbränningar redan på en C2 alltså? Vad har bränt in och vilken slags statiska grejer har du på den?

Min vanliga Windows 11 bakgrundsbild är fastbränd. Upptäckte det när jag tröttnade och bytte till en vanlig blå bakgrundsfärg.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Ser ingen vits med Oled är i alla fall inte värt den prisbonus man ska betala. Så nej vänar nog ett par år till innan jag byter ut mina tre skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

En vän har en asus oled och han e tvungen att köra refresh var 4 timme. Så man får alltid vänta ca 10min på han när man lirar.

Det låter ju riktigt kasst, tur att det inte är så på alla.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Inte än, men får se.
Mest väntat på någon skärm med rätt upplösning, insett att jag gärna har mer än 4K/UHD.

Permalänk
Medlem

som tur har MSI att man kan välja 16h notis för refresh men efter 4h så kör den refresh när man stängt av skärmen så man blir aldrig tvingad på en refresh.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Kör också en C2a, men med stora inbränningsproblem. Ljusstyrkan beror ju helt på din omgivning. Jag sitter omgiven av fönster så kör på 90% för att se något på skärmen. Kan verkligen inte rekommendera en OLED-TV som skärm. Bara en dålig kombo, framför allt en LG som inte går igång automatiskt utan måste startas via fjärrkontroll.

Kör ni OLED-TV så är tipset att använda en enkel färg som bakgrund, inga bilder. Oavsett så från ni inbränningar från Taskbar. Omöjligt att komma ifrån.

https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion om du vill att din tv ska starta och stänga av automagiskt, lätt att installera och få igång. Vet inte hur du lyckats missa programmet då det rekommenderas överallt där folk pratar just om LG som monitor.

Samt har du några bilder på inbränningar? har liksom inte att många fått problem med just inbränning med c2 som skärm, varken här eller på reddit. Har som jag skrev inte någon inbränning alls varken från taskbar o.s.v, vist har jag gjort lite inställningar för att hjälpa till och se till att man inte alltid har exakt samma statiska objekt på samma plats t.ex. att inte han någon bakgrunds bild, så skönt med oled då det blir totalt svart så.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Har vi nått OLED-skärmar till dator än som inte är ansträngande för ögonen? Både min Samsung S22 mobiltelefon (AMOLED) och laptop (OLED) tröttar ut mina ögon enormt och har synligt flimmer i vissa lägen, jag kan inte sänka ljusstyrkan på laptopen p.g.a. extremt flimmer. Jag använder IPS till min stationära dator och kan sitta en hel arbetsdag utan trötta ögon. Laptopen tar typ en timme innan det känns som jag crunchat i ett dygn. Min LG TV (OLED) är enda undantaget för OLED som är behagligt. Är det köpa dyrt som gäller?

Är det någon här som haft liknande besvär men som hittat en bra OLED-datorskärm som inte orsakar dessa problem? Nästan alla OLED-skärmar jag kollat på är som att kolla in i en ficklampa och så fort ljusstyrkan justeras ballar de ur.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Har funderat på OLED men har kommit fram till att de måste nog lösa inbränningarna och ljusstyrkan först. Mycket arbete sker på min skärm och spelandet är ofta i 16:9 format i mitten på min ultrawide så på en OLED hade det blivit ojämnt slitage. Och eftersom ena väggen på kontoret är av glas i söderläge så är det ett ljust rum som kräver max ljusstyrka (och egentligen mer än så) även på min LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så fort QDEL eller MicroLed kommer så försvinner nog OLED fort från marknaden. Speciellt QDEL verkar ju va den optimala skärm tekniken.

https://youtu.be/eONWY3kbZc0

Så är det nog. Och tills dess finns det många som byter till och njuter av sina OLED skärmar.

Skrivet av joantanstrand:

Nej. De kostar för mkt. Och finns bara 16:9?

Nej, de finns i 21:9 och 32:9 också tex.

Vad som är dyrt är ju förstås subjektivt men visst, OLED finns ju inte direkt i budgetklassen 1-2k eller så utan man får ju kliva upp till runt 10k och uppåt för tillfället.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så fort QDEL eller MicroLed kommer så försvinner nog OLED fort från marknaden. Speciellt QDEL verkar ju va den optimala skärm tekniken.

https://youtu.be/eONWY3kbZc0

"så fort" jadu vill man vänta i många år på det nästa så visst medan vi andra njuter av det som finns nu.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

"så fort" jadu vill man vänta i många år på det nästa så visst medan vi andra njuter av det som finns nu.

Jag har en OLED tv som jag är nöjd med och jag är extremt nöjd med min EIZO EV3240X IPS datorskärm.

Permalänk
Medlem

Räknas Steam deck?

Permalänk
Medlem

77B1 är väl en skärm? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nope. Med CS2 som huvudspel på datorn passar inte en OLED. Kör en 24,5" 360 hz "Fast-IPS" som MSI kallar det. Sedan har jag en andra skärm också, 27" man fick med från Samsung med det där supererbjudandet för några år sedan.

Känner inget behov av att uppgradera skärm för tillfället. Hörlurar är det enda jag har kvar på uppgraderingslistan för i år faktiskt.

mest nyfiken, men varför skulle inte en OLED passa till CS2, skulle inte en OLED med sin lägre responstid vara ultimat för just FPS?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P