Extrem FPS drop i league of legends efter skärmbyte [LÖST]

Permalänk
Medlem

Extrem FPS drop i league of legends efter skärmbyte [LÖST]

Ett konstigt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Igår plockade jag upp nya skärmen:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-27...
170hz
1ms
1440p

Jag gick från den denna:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...
165hz
1ms
1440p

Nästintill likadan skärm, och detta problem stötte jag aldrig på med min gamla.
Det som händer är att så fort jag rör musen i LoL så faller FPSen ner till 00, 02,05 osv. Alltså helt ospelbart.

Kan tillägga att min gamla skärm gick sönder så jag använde min ännu äldre 1080p Benq-skärm under tiden i ungefär en vecka.

Kan jag kommit åt någon inställning i nvidia control panel eller dyl?
Fungerar hur bra som helst i andra spel, utan det är just LoL som detta händer.

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här typen av fråga återkommer ofta. Problemet syns på skärmen och därför tror man det är skärmen. Generellt kommer en skärm ta emot en bildsignal den får av GPU:n. Så mycket mer än så gör den faktiskt inte. En skärm har därför ingen som helst kontext av följande saker:

• Spelets FPS, eftersom det handlar om renderingen hos GPU. Det är också upp till GPU+mjukvara att avgöra hur den ska hantera synkronisering av renderad bild mot den bilsignal som skärmen matas med. Skärmen återger sedan signalen den får.

• Vad muspekaren gör, eftersom den delen handlar om dator och operativsystem. Skärmen är inte inblandad i muspekaren på något sätt.

• Vilka spel du spelar. Skärmen får en bildsignal, det är allt. Finns inget koncept eller kontext för en skärm om vilken mjukvara man kör på datorn.

Med andra ord: om det krånglar i LoL och det är enbart LoL som krånglar, då är det hos LoL du lär finna svaret, inte hos skärmen.

Jämför med en högtalare och musik. Om musiken hackar i en specifik låt är det knappast högtalaren det är fel på.

Ger dig inte svar på vad som är problemet, men i alla fall så du kan börja felsöka i rätt ände. Om det vore en generell sänkning ned mot 5 FPS etc. hade man kunnat misstänka att du kopplade mot moderkortet och integrerade grafiken. Men när det är specifikt LoL är det något där som är off.

Liknande problem brukar ofta handla om CSGO som är ett spel där man typiskt är inne i konfigurationsfiler och ändrar. Kan vara något liknande här. I andra fall har det löst sig efter att man DDU:at drivrutinerna och installerat om. Även radera/installera spelet eller i mer extrema fall: blåst rent hela datorn.

Permalänk

Kan dock vara att nya skärmen installerar saker i bakrunden utan du vet om det som kanske skapar problem med något annat. Var inte varse om detta själv men när jag bytte skärm så installerade skärmen saker i bakrunden, vet inte hur det går till men den gjorde det allafall. Kolla taskmanager.

Permalänk
Medlem

Jag känner till det men jag har som det känns testat med inställningar i spelet så pass mycket att jag inte förstår vad som orsakar det. Därför trodde jag att det kanske fanns något i skärmen som inte LoL "tål".

Men tack ialf då vet jag, ska testa installera om drivrutiner samt lolklienten.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av highspeed:

Kan dock vara att nya skärmen installerar saker i bakrunden utan du vet om det som kanske skapar problem med något annat. Var inte varse om detta själv men när jag bytte skärm så installerade skärmen saker i bakrunden, vet inte hur det går till men den gjorde det allafall. Kolla taskmanager.

Jag vet heller inte hur det skulle kunna gå till eftersom det inte finns några sådana vägar att installera mjukvara bakåt in i datorn via bildskärmsanslutningarna – av rätt så förklarliga skäl.

Teoretiskt skulle det kunna finnas något fast minne i skärmen som nås via skärmens USB men jag har inte sett några exempel på det. Skärmtillverkarna brukar heller inte vara så ambitiösa. I den mån det finns mjukvara för skärmen brukar den nås via webbsidan.

Permalänk
Medlem

Kopplade du in nya skärmen i grafikkortet och inte i moderkortets bilduttgång?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av White KN:

Jag känner till det men jag har som det känns testat med inställningar i spelet så pass mycket att jag inte förstår vad som orsakar det. Därför trodde jag att det kanske fanns något i skärmen som inte LoL "tål".

Men tack ialf då vet jag, ska testa installera om drivrutiner samt lolklienten.

Spelen kommunicerar med i första hand med GPU och OS. De gånger skärmen indirekt kan påverka spelen är runt sådant som möjligheterna att välja upplösning och frekvens. Skärmen kommer via metadata berätta för GPU och OS vilka upplösningar och frekvenser den föredrar och vad kan ta emot för signal, något som spelen snappar upp. Om den information är fel eller ofullständig (vilket förekommer) är effekten att man inte kan välja exempelvis rätt upplösning eller rätt frekvens. Det påverkar inte renderad prestanda i sig, det kan inte orsaka massiva ospelbara FPS-drop, utan är mer ett besvär när förväntade alternativ i spelens menyer som borde finnas där inte finns där.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag vet heller inte hur det skulle kunna gå till eftersom det inte finns några sådana vägar att installera mjukvara bakåt in i datorn via bildskärmsanslutningarna – av rätt så förklarliga skäl.

Teoretiskt skulle det kunna finnas något fast minne i skärmen som nås via skärmens USB men jag har inte sett några exempel på det. Skärmtillverkarna brukar heller inte vara så ambitiösa. I den mån det finns mjukvara för skärmen brukar den nås via webbsidan.

Hmm undrar om det är windows som känner av vilken skärm den har och sedan installerar automatiskt någonting?
Skärmen det är en Dell Alienware och märkte en pop up kom upp. Sedan kollade jag taskmanager och såg en del filer med namn som började på AW**.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ansluta skärmen via HDMI eller DP? Testa att byta från en till en annan anslutnings metod. Det kan lösa problemet.

Kolla också vad använder du för dagen DirektX 10, 11, 12 vulkan. Det kan du skifta i spelet tror jag

Permalänk
Medlem

Har varit bortrest några dagar därav uteblivet svar.

Jag installerade om LoL och nu fungerar det hur bra som helst. Vet ej vad det var, provade som sagt ändra inställningar i lol-klienten länge och väl utan lycka. Men det löstes med en ominstallation.

Tack för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

Tack för återkopplingen – och bekräftelsen! Så många gånger den här frågan dyker upp och trådstartaren aldrig återkommer.