Komma åt min användarmapp på föregående M2 Windows-disk.

Permalänk

Komma åt min användarmapp på föregående M2 Windows-disk.

Efter att min PC helt plötsligt enbart bootade till BIOS så kom jag fram till att det antagligen varit min M2-disk med Windows på som spökade (felsökt ram,gpu, moderkort etc).
Så har nu installerat Windows på en ny m2-disk och datorn bootar bra.

MEN!

Jag har kopplat in den gamla m2-disken i min extra slot, och jag hittar den via diskhantering och Windows.
Jag kan öppna alla mappar förutom just den jag vill åt, min egna användare.
Hur bär jag mig åt för att låsa upp mappen?

Klickar jag på "Isakksson"-mappen får jag upp dialogrutan
""Du saknar för tillfället rättigheter att använda den här mappen"
sedan
"Du har nekats rättighet att använda den här mappen"
Den ber mig att gå till mappen > säkerhet > avancerat.

Men jag är för okunnig för att lyckas fixa något där.

Är mest rädd att jag fuckar upp och låser disken helt på något sätt.
Har testat cmd med Diskpart och attributes volume clear read-only, som en guide föreslog men det hjälpte inte.

Kan tilläggas att när jag scannar disken i bios self device check så får den fault direkt. Och om jag scannar den i Windows får jag också upp att det är ett fel på den, om det spelar någon roll.
Min användare på den disken hade ett lösenord.

All hjälp uppskatts!

Mvh Okunnig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du är inne på rätt ställe, se till att du har ägandeskap (ownership) över din gamla användare och läs/skrivrättigheter

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att disken är på upphällningen så är det inte en bra idé att ändra några behörigheter på disken, då varje skrivning potentiellt kan minska diskens kvarvarande livslängd.

Det du kan göra i ditt fall är att tillfälligt stänga av UAC (User Account Control) på din dator. Det gör att du har riktiga administratörsbehörigheter i Utforskaren och ska kunna kopiera filer fram och tillbaka utan att UAC står ivägen. Det är *inte* rekommenderat att köra med UAC avstängt permanent utan anledning, då det är en viktig säkerhetsfunktion i Windows som skyddar din dator mot intrång och malware, utan stäng av UAC, kopiera dina filer, och slå sedan direkt på UAC igen på högsta inställningen innan du gör något annat. Om jag minns rätt kan du behöva starta om datorn för att ändra UAC-inställningarna. Särskilt viktigt att du gör det så att UAC faktiskt aktiveras när du är klar.

Om du söker på "uac" i din startmeny bör du hitta till inställningarna.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2223861/sandberg-usb-3-2-dock-for...

Testa använda en sån. Men nackdelen att den kommer enbart med USB-C port. Kolla om du kan hitta en adapter som ansluts med vanligt USB-port (om du inte har anslutning för usb-c givetvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

https://www.inet.se/produkt/2223861/sandberg-usb-3-2-dock-for...

Testa använda en sån. Men nackdelen att den kommer enbart med USB-C port. Kolla om du kan hitta en adapter som ansluts med vanligt USB-port (om du inte har anslutning för usb-c givetvis).

Du kommer få samma problem även om du ansluter med USB, filrättigheterna följer med iaf. @pv2b har den lättaste (+gratis) lösningen ovan.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av pv2b:

Med tanke på att disken är på upphällningen så är det inte en bra idé att ändra några behörigheter på disken, då varje skrivning potentiellt kan minska diskens kvarvarande livslängd.

Det du kan göra i ditt fall är att tillfälligt stänga av UAC (User Account Control) på din dator. Det gör att du har riktiga administratörsbehörigheter i Utforskaren och ska kunna kopiera filer fram och tillbaka utan att UAC står ivägen. Det är *inte* rekommenderat att köra med UAC avstängt permanent utan anledning, då det är en viktig säkerhetsfunktion i Windows som skyddar din dator mot intrång och malware, utan stäng av UAC, kopiera dina filer, och slå sedan direkt på UAC igen på högsta inställningen innan du gör något annat. Om jag minns rätt kan du behöva starta om datorn för att ändra UAC-inställningarna. Särskilt viktigt att du gör det så att UAC faktiskt aktiveras när du är klar.

Om du söker på "uac" i din startmeny bör du hitta till inställningarna.

Jag har ställt in min UAC som på bilden och testat att starta om två gånger. Men får fortfarande samma fel att jag saknar rättigheter till min användarmapp på den gamla m2-disken. Kan det vara något annat som knasar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Isakksson:

Jag har ställt in min UAC som på bilden och testat att starta om två gånger. Men får fortfarande samma fel att jag saknar rättigheter till min användarmapp på den gamla m2-disken. Kan det vara något annat som knasar?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Är kontot du är inloggad som administratör på datorn? Jag tog det för givet för det är så de flesta brukar ha det.

Normalt brukar hemkatalogerna ha behörighet för gruppen "Administratörer" men det kanske saknas i just ditt fall. Prova högerklicka på din användarmapp, gå in på Egenskaper, och skicka en skärmdump av säkerhetsfliken. Finns det en post som heter "Administratörer", klicka gärna in på den.

Permalänk

Boota en random linux live dist och kopiera filerna linux brukar generellt inte ge ett enda råttarsle om rättigheter i windows system.

Kan du iaf kopiera filerna sen kan du meka rättigheter när de väl är kopierade till en frisk lagring.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Är kontot du är inloggad som administratör på datorn? Jag tog det för givet för det är så de flesta brukar ha det.

Normalt brukar hemkatalogerna ha behörighet för gruppen "Administratörer" men det kanske saknas i just ditt fall. Prova högerklicka på din användarmapp, gå in på Egenskaper, och skicka en skärmdump av säkerhetsfliken. Finns det en post som heter "Administratörer", klicka gärna in på den.

Om jag högerklickar på mitt konto under startmenyn så står det "Isakksson - Administratör"
Vill bara påpeka att jag sitter på en ny windowsinstallation på en annan hårddisk. Den gamla disken med min förra windowsinstallation sitter i en annan m2-slot. Bara så det inte blivit några missuppfattningar

EDIT - Blev fel bild. Uppdaterar med ny på mappen från den gamla disken.

Om det var så att du menade att du ville ha en bild från min nuvarande windowsversion får du en med (bara strukit över namn och epost)

Permalänk
Hedersmedlem

Hej igen.

Ursäkta de felaktiga instruktionerna innan. Bootade in i Windows och testade. Jag glömde bort att det inte räcker att bara stänga av UAC-notiserna för att helt stänga av UAC. Det finns ett sätt att göra det, men det kräver att man går in och gräver i registret, och det är bara jobbigt.

Men det finns ett enklare litet fulhack att kringgå behörighetsfrågan.

1. Starta Notepad som administratör. (Sök efter Notepad, högerklicka på den, välj "Kör som Administrator". Klicka på "Ja" när frågan kommer upp)
2. Välj Fil -> Öppna. Nu har du ett litet filbläddrarfönster som du kan använda som har fulla administratörsbehörigheter, eftersom Notepad som fönstret körs i körs som Administratör. (Det är egentligen till för att leta upp en fil du ska öppna, men i det här fallet missbrukar vi det fönstret för att du ska ha en filbläddare med fulla adminbehörigheter.)
3. Leta upp mappen du vill kopiera, högerklicka, kopiera. (Inom "Öppna"-fönstret i Notepad alltså.)
4. Gå dit du vill ha mappen, klistra in. (Fortfarande "Öppna"-fönstret i Notepad alltså.)

Stegen ovan har jag faktiskt testat på Windows 11, så de ska funka i praktiken, inte bara i teorin

Om detta inte funkar så finns ju några långa vägar, som att använda robocopy i en eleverad kommandoprompt, eller att aktivera det inbyggda "Administrator"-kontot och köra den vägen istället, eller stänga av registernyckeln EnableLUA eller vad den nu heter, men du ska inte behöva göra det, utan prova på sättet ovan.

Att jag föreslår att du gör på det sättet är som sagt för att undvika att du ska behöva ändra behörigheterna på din H-disk, då det kan orsaka mer onödigt slitage på disken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Boota en random linux live dist och kopiera filerna linux brukar generellt inte ge ett enda råttarsle om rättigheter i windows system.

Kan du iaf kopiera filerna sen kan du meka rättigheter när de väl är kopierade till en frisk lagring.

Jo, den metoden bör nog också funka. Testade precis på min egen dator där jag dualbootar Ubuntu 23.10 och bara bootar Windows 11 sällan vid behov. Jag kunde utan problem skapa en katalog inuti Windows-katalogen utan att göra något speciellt, så det bör fungera.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hej igen.

Ursäkta de felaktiga instruktionerna innan. Bootade in i Windows och testade. Jag glömde bort att det inte räcker att bara stänga av UAC-notiserna för att helt stänga av UAC. Det finns ett sätt att göra det, men det kräver att man går in och gräver i registret, och det är bara jobbigt.

Men det finns ett enklare litet fulhack att kringgå behörighetsfrågan.

1. Starta Notepad som administratör. (Sök efter Notepad, högerklicka på den, välj "Kör som Administrator". Klicka på "Ja" när frågan kommer upp)
2. Välj Fil -> Öppna. Nu har du ett litet filbläddrarfönster som du kan använda som har fulla administratörsbehörigheter, eftersom Notepad som fönstret körs i körs som Administratör. (Det är egentligen till för att leta upp en fil du ska öppna, men i det här fallet missbrukar vi det fönstret för att du ska ha en filbläddare med fulla adminbehörigheter.)
3. Leta upp mappen du vill kopiera, högerklicka, kopiera. (Inom "Öppna"-fönstret i Notepad alltså.)
4. Gå dit du vill ha mappen, klistra in. (Fortfarande "Öppna"-fönstret i Notepad alltså.)

Stegen ovan har jag faktiskt testat på Windows 11, så de ska funka i praktiken, inte bara i teorin

Om detta inte funkar så finns ju några långa vägar, som att använda robocopy i en eleverad kommandoprompt, eller att aktivera det inbyggda "Administrator"-kontot och köra den vägen istället, eller stänga av registernyckeln EnableLUA eller vad den nu heter, men du ska inte behöva göra det, utan prova på sättet ovan.

Att jag föreslår att du gör på det sättet är som sagt för att undvika att du ska behöva ändra behörigheterna på din H-disk, då det kan orsaka mer onödigt slitage på disken.

Aa men för i helvete! Det där fungerade ju jättebra!
Har fått över det mesta, har bara lite grejer från appdata kvar att föra över innan jag har allt jag behöver.
Tack som FAN!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Isakksson:

Aa men för i helvete! Det där fungerade ju jättebra!
Har fått över det mesta, har bara lite grejer från appdata kvar att föra över innan jag har allt jag behöver.
Tack som FAN!

Ingen fara! Tack att du återkopplade så slipper man undra