Apple måste öppna Ipad i EU

Permalänk
Melding Plague

Apple måste öppna Ipad i EU

Efter en lång utredning har EU-kommissionen kommit fram till att Ipad OS ska täckas av DMA-reglerna precis som Iphone.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter, tack EU!

Permalänk

En liten förlust för Apple, men ett stort steg för mänskligheten.

När Apple lanserade sin iPhone så var det många som undrade vem tusan skulle köpa en sådan extremt inlåst mobil, där vi inte längre enkelt kunde dela vår appar. Det visade sig sedan att Appstore inte var så dumt, då det utan Appstore för utvecklare var väldigt svårt att få betalt, man var dock av flera anledningar på Applesidan var man mer eller mindre tvingad att ha jailbreak på telefonen. Och nu idag går det emot att både iPhone/iPad fungerar rakt av, inga som helst Applekonstigheter kommer finnas. (om även Usa får igenom sina krav)

*edit*
Om vi tar PC. Så lycka till att som en helt vanlig människa göra en applikation och sälja där inte endast idioter testar. Lösningen är nog Open Source plus donationer, skriva licensregler etc. Min poäng är att Appstore och liknande behövs.

Permalänk
Medlem

EU gör nåt bra ibland? wow bra

Permalänk
Medlem

Nu går inte mycket apples väg.

Tack EU.

Permalänk
Medlem

Ännu en liten vinst för oss konsumenter

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Vänta bara, Apple kommer nog göra nåt för och jävlas, de är på den nivån. Men bra av EU, förlåter NÄSTAN de nya plastkorkarna.

Permalänk
Medlem

Yes!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Herregud folk hyllar detta som att det vore något bra🤦‍♂️
Förstår inte folk att det finns många anledningar varför detta är riktigt dåligt?
Öppet är inte alltid bra, särskilt inte i dagens världsläge.
Finns en anledning till varför Android är bannlyst i alla säkra miljöer.
Jag pratar bara rent säkerhetsmässigt, inte ekonomiskt! Såklart är bra att folk kan tjäna mer och enklare pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Herregud folk hyllar detta som att det vore något bra🤦‍♂️
Förstår inte folk att det finns många anledningar varför detta är riktigt dåligt?
Öppet är inte alltid bra, särskilt inte i dagens världsläge.
Finns en anledning till varför Android är bannlyst i alla säkra miljöer.
Jag pratar bara rent säkerhetsmässigt, inte ekonomiskt! Såklart är bra att folk kan tjäna mer och enklare pengar.

Tänkte också på det. Säkerhetsmässigt är detta en stor riskökning . Vem kommer säkerhetsgranska alla dessa appar och webbläsarmotorer?

Jag använder både android och iOS och det går inte att sticka under stolen med att Google play store innehåller långt mycket mer skit och skumma appar än Apple. Samt att man kan sidloada typ vad som helst. Det är kul men jag skulle lätt omedvetet kunna installera nått som ger andra tillgång till mitt data

Alla gånger jag blivit drabbad av nått virus eller malware så har det varit på Windows och just pga att man kan ladda ner och installera vad som helst.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Minisulan:

Herregud folk hyllar detta som att det vore något bra🤦‍♂️
Förstår inte folk att det finns många anledningar varför detta är riktigt dåligt?
Öppet är inte alltid bra, särskilt inte i dagens världsläge.
Finns en anledning till varför Android är bannlyst i alla säkra miljöer.
Jag pratar bara rent säkerhetsmässigt, inte ekonomiskt! Såklart är bra att folk kan tjäna mer och enklare pengar.

Nu jobbar jag inte med såna säkra miljöer. Men är även Macbook med MacOs bannlyst i dessa miljöer? Självklart är även Windows och Linux bannlyst, det förstår alla.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Tänkte också på det. Säkerhetsmässigt är detta en stor riskökning . Vem kommer säkerhetsgranska alla dessa appar och webbläsarmotorer?

Jag använder både android och iOS och det går inte att sticka under stolen med att Google play store innehåller långt mycket mer skit och skumma appar än Apple. Samt att man kan sidloada typ vad som helst. Det är kul men jag skulle lätt omedvetet kunna installera nått som ger andra tillgång till mitt data

Jag förutsätter att man inte behöver installera någon annan appbutik om man inte vill? Och att man i olika MDM verktyg kan förhindra installationen av annan appbutik? Så länge det är frivilligt så har jag svårt att se problemet. Vill man ha en friare produkt med möjligen större risker så går det bra, annars fortsätter man som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu jobbar jag inte med såna säkra miljöer. Men är även Macbook med MacOs bannlyst i dessa miljöer? Självklart är även Windows och Linux bannlyst, det förstår alla.

Vet inte om jag ska ta din kommentar seriöst.
Jag arbetar i säkra miljöer och nej MacOs är inte bannlyst, tvärtom.
Men som du kanske vet så kan allt styras med policys via AD och ett intranät är enklare att kontrollera än en telefon som primärt ansluts utanför ett intranät.
macOS är unix och väldigt säkert jämfört med Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag förutsätter att man inte behöver installera någon annan appbutik om man inte vill? Och att man i olika MDM verktyg kan förhindra installationen av annan appbutik? Så länge det är frivilligt så har jag svårt att se problemet. Vill man ha en friare produkt med möjligen större risker så går det bra, annars fortsätter man som vanligt.

precis, förstår inte vad han dillar om med att android skulle vara mindre säkert. där måste du ju specifikt tillåta inte bara att appen installers via sideloading utan även ge varje källa tillåtelse att installera en app (.apk).

laddar du hem en apk med chrome och klickar på den via downloads tabben måste du ge chrome tillåtelse (Sidan med toggle:n öppnas smidigt nog för dig direkt, kan ju ses som en risk att det är för enkelt. kanske.)

klickar du en apk i en filhanterare (files, total commander) måste den appen specifikt tillåtas installera en apk.

samma om en apk försöker uppdatera sig själv. måste ges tillåtelse.

ge inte tillåtselse så är det lika säkert som ios?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Minisulan:

Vet inte om jag ska ta din kommentar seriöst.
Jag arbetar i säkra miljöer och nej MacOs är inte bannlyst, tvärtom.
Men som du kanske vet så kan allt styras med policys via AD och ett intranät är enklare att kontrollera än en telefon som primärt ansluts utanför ett intranät.
macOS är unix och väldigt säkert jämfört med Windows.

Jag var ironisk för riskerna som folk brukar nämna är att iPhone går emot att bli mer öppen som just MacOs. Varvid det blir lika riskfyllt att använda de båda.

Det finns väldigt mycket problem med säkerhet, iOs är självklart bättre än Android. Det stora problemet är dock användare som tar med jobbmobil överallt som utomlands, förvarar den på dumma ställen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Herregud folk hyllar detta som att det vore något bra🤦‍♂️
Förstår inte folk att det finns många anledningar varför detta är riktigt dåligt?
Öppet är inte alltid bra, särskilt inte i dagens världsläge.
Finns en anledning till varför Android är bannlyst i alla säkra miljöer.
Jag pratar bara rent säkerhetsmässigt, inte ekonomiskt! Såklart är bra att folk kan tjäna mer och enklare pengar.

Vilket jävla skitsnack eller så vet inte ditt företag va fan de håller på med. Jag har säkerhetsklassat jobb och vi kan använda båda android och apple. De både är nerlåsta som fan via mdm verktyg som styr centralt alla jobbmobiler.

Permalänk
Medlem

Äntligen
Mer möjligheter med iPad är alltid bra. Slöseri att vara helt låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vilket jävla skitsnack eller så vet inte ditt företag va fan de håller på med. Jag har säkerhetsklassat jobb och vi kan använda båda android och apple. De både är nerlåsta som fan via mdm verktyg som styr centralt alla jobbmobiler.

Ok vi säger så 😂😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

precis, förstår inte vad han dillar om med att android skulle vara mindre säkert. där måste du ju specifikt tillåta inte bara att appen installers via sideloading utan även ge varje källa tillåtelse att installera en app (.apk).

laddar du hem en apk med chrome och klickar på den via downloads tabben måste du ge chrome tillåtelse (Sidan med toggle:n öppnas smidigt nog för dig direkt, kan ju ses som en risk att det är för enkelt. kanske.)

klickar du en apk i en filhanterare (files, total commander) måste den appen specifikt tillåtas installera en apk.

samma om en apk försöker uppdatera sig själv. måste ges tillåtelse.

ge inte tillåtselse så är det lika säkert som ios?

Ja precis. Det är inte möjligt att råka installera en APK fil, om man läser rutorna som kommer upp. Trycker man på "Ja" utan att läsa så är det ju inte OS:ets fel utan SBS istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nästa steg Switch, sen de andra konsolerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Ok vi säger så 😂😉

Ja inte fint att ljuga

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min poäng är att Appstore och liknande behövs.

Ja...jag skulle dock gärna se att man kan välja en app-butik som är mindre spretig och har bättre sökfunktioner. Och där allt skit är bortrensat. Endast de bästa apparna får vara med. Skulle kunna betala 19kr i månaden eller något för en sådan app store, det skulle spara en del tid och besvär.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Ouch....

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Ang. säkerhet så styr man ju åtkomst till filsystem, kamera, mic, gps osv individuellt, per app, i Android. Kan man inte göra liknande i ios?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Ok vi säger så 😂😉

Vad är det som inte går att blockera på en MDM-styrd android-enhet som gör den osäker jämfört med iPhone?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ang. säkerhet så styr man ju åtkomst till filsystem, kamera, mic, gps osv individuellt, per app, i Android. Kan man inte göra liknande i ios?

Jo, det är klart.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Vet inte om jag ska ta din kommentar seriöst.
Jag arbetar i säkra miljöer och nej MacOs är inte bannlyst, tvärtom.
Men som du kanske vet så kan allt styras med policys via AD och ett intranät är enklare att kontrollera än en telefon som primärt ansluts utanför ett intranät.
macOS är unix och väldigt säkert jämfört med Windows.

Nuförtiden så är ju säkerheten på Windows helt ok så länge man följer ett enkelt knep - man är inte inloggad som Admin (så var det åtminstone när jag var aktivt insatt i sårbarheter mot windows, de allra flesta sårbarheter bara gick att utnyttja mot andmin konto, men det var några år sen).
Att hävda att macos är säkert med hänvisning till att det är unix är rätt förlegat det också, den främsta anledningen som kan observeras för att macos blivit utsatt för färre attacker är att de har färre användare. Antalet attacker ökar med fler användare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minisulan:

Herregud folk hyllar detta som att det vore något bra🤦‍♂️
Förstår inte folk att det finns många anledningar varför detta är riktigt dåligt?
Öppet är inte alltid bra, särskilt inte i dagens världsläge.
Finns en anledning till varför Android är bannlyst i alla säkra miljöer.
Jag pratar bara rent säkerhetsmässigt, inte ekonomiskt! Såklart är bra att folk kan tjäna mer och enklare pengar.

Att Android är bannlyst i säkra miljöer stämmer inte. Det svenska bolaget Sectra, som tillverkar telefoner specifikt för att användas i säkra miljöer, har en smarttelefon Sectra Tiger/R som är baserad på Android, specifikt byggt ovanpå en Samsung-telefon med deras Knox-teknik.

I Sydkoreanska militären är däremot iPhone bannlyst, medan Androidtelefoner är tillåtna. (Källa: The Korea Herald - Korean military set to ban iPhones over 'security' concerns (23 april, 2024)). Sedan kan man ju så klart diskutera om det finns politiska frågor inblandade, att Samsung är ett koreanskt bolag till exempel. Det kan man diskutera så klart, men där känner jag att jag inte har jättemycket att bidra med, så jag nöjer mig med att tillbakavisa just specifikt ditt påstående att Android är bannlyst i säkra miljöer. Det stämmer inte, helt enkelt.

Däremot så brukar säkra miljöer ha krav på sig att man använder en specifik tillverkare eller plattform, just eftersom organisationen i fråga inte vill lägga tid och energi på att se över säkerheten i flera olika plattformar utifrån sina egna behov. Ibland blir det iPhone, ibland något annat. Den sydkoreanska militären, till exempel, kände väl att de har bättre möjligheter att påverka säkerheten och funktioner med en inhemsk tillverkare, kan jag gissa.

Sedan finns det också extremt mycket billigt skräp som kör Android, och det allra sämsta skräpet som kör Android är ju direkt undermåligt ur säkerhetssynpunkt, samtidigt som Apple har ett väldigt bra track record att släppa uppdateringar och hålla sin plattform säker. Men det är ju liksom inte direkt så att enda valet är mellan en Kinatelefon för 500 kr som inte patchats sedan den packades i en container för ett år sedan, och senaste iPhonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Herregud folk hyllar detta som att det vore något bra🤦‍♂️
Förstår inte folk att det finns många anledningar varför detta är riktigt dåligt?
Öppet är inte alltid bra, särskilt inte i dagens världsläge.
Finns en anledning till varför Android är bannlyst i alla säkra miljöer.
Jag pratar bara rent säkerhetsmässigt, inte ekonomiskt! Såklart är bra att folk kan tjäna mer och enklare pengar.

Om du använder Google Advanced Protection kan du inte heller sideloada några appar (det ingår några till säkerhetsåtgärder). Vad är det mer som saknas här som gör att det inte går att använda i säkra miljöer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du använder Google Advanced Protection kan du inte heller sideloada några appar (det ingår några till säkerhetsåtgärder). Vad är det mer som saknas här som gör att det inte går att använda i säkra miljöer?

Min gissning: ett äpple på baksidan.
Bara att köpa ett klistermärke.