Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är inte alltid ett krav. Upp till banken. Jag har hämtat 2 bank-ID:n sedan detta började och 1 krävde pass/id-kort via NFC, den andra gjorde inte det

Skrivet av adfactory:

Frugan fixade kort, Bank-id och swish till dottern på internet, tog typ 5 minuter (Swedbank)
Jag var tvungen att åka till bankkontor för att fixa nytt Bank-id till sonen, han skulle vara med och kunna legitimera sig... (Handelsbanken)

Skillnad på bank o bank

Då är jag fel informerad, jag hade uppfattat det som att det skulle vara ett krav. Men verkar då bara gäller när banken tycker att det behövs.

Permalänk
Medlem

Jag vågar säga att merparten som har blivit utsatta för stora förluster vid bedrägerier med BankID har blivit lurade och duperade av skickliga bedragare i kombination med offer som antingen är väldigt godtrogna eller har någon typ av funktionsnedsättning. Se gärna avsnitt från uppdrag granskning om ni inte redan har gjort det. https://www.svtplay.se/video/KVk3QWv/uppdrag-granskning/bedra...

Andra fall som även drabbar "vanliga" människor är där bedragare har lyckats att dupera genom sociala medier där offret har varit helt övertygad om att de har fått hjälp av rätt instans. Bedragere har lyckats att "pricka rätt" genom att svara på tex. lägenhetsannonser, klagomål hos företag på facebook, läkarbesök hos vårdcentral mm. Alltså sånt som vanliga människor faktiskt gör. Ett exempel. Kund klagar på JYSK/IKEA/MIO facebook-sida (etc) på att den nyinköpta soffan är skit. Bedragare ringer från "kundtjänst" och ska genast betala tillbaka om kunden bara identifierar sig med BankID.

Permalänk
Medlem

OK, så här är det (ni som inte gillar sanning, sluta läsa). Vissa människor är helt enkelt inte särskilt smarta. Det gäller både unga och äldre.
Ett exempel, har en före detta chef som blivit lurad två gånger av VD-bedrägerier. De var inte svåra att inse att de var bedrägerier.

Tillbaka till det här med korkade människor. Dessa människor har alltid funnits och alltid blivit lurade. Förr kanske de blev pålurade något de egentligen inte behövde av någon skrupelfri person. Idag har de här skrupelfria personerna växlat upp och inser att det går med väldigt liten ansträngning att mångdubbla sin inkomst. Bara möjligheten att man med så liten ansträngning kan flytta hela sitt sparkapital som man kan idag är ett problem.

Permalänk
Skrivet av varget:

Detta är ända lösningen, förr fanns det enorma kortbedrägerier. Men media skrev inte så mycket om dem för att på det stora hela så ersatte bankerna kunderna. Nu har bankerna tolkat det som att de har relativt lite ansvar om en transaktion är signerad med BankID. Det behövs lagändring för att de ska tvingas ta ansvar. Vilket kommer göra det svårare för oss kunder är jag helt säker på. Vi hör ju även från uppdrag granskning om hur de anpassat sig till bankerna gränser på när spärrar och kontroller kickar in. Samt hur de använder målvakters konton och lurar folk att prata med banken och ljuga rakt ut om vad de överför pengar för.

Det är tekniskt triviellt att implementera inställningar för exakt när, hur och var man kan överföra pengar. Man kan ha en mycket restriktiv "default" och sen kan man klicka på "avancerat", få godkänna ett användaravtal och därefter kunna i detalj ställa in antal och storlek på transaktioner som är tillåtna utan varning, lockouts, olika whitelist/blacklist av länder, företag etc.

I det stora hela, där miljarderna i vinst bara sprutar ut kvartal efter kvartal, så hade utvecklingskostnaden för en sådan funktion varit obetydlig. Kaffepengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det är tekniskt triviellt att implementera inställningar för exakt när, hur och var man kan överföra pengar. Man kan ha en mycket restriktiv "default" och sen kan man klicka på "avancerat", få godkänna ett användaravtal och därefter kunna i detalj ställa in antal och storlek på transaktioner som är tillåtna utan varning, lockouts, olika whitelist/blacklist av länder, företag etc.

I det stora hela, där miljarderna i vinst bara sprutar ut kvartal efter kvartal, så hade utvecklingskostnaden för en sådan funktion varit obetydlig. Kaffepengar.

Allt det där går ju att göra. Jag gör det där med mig själv, genom gränser på summor som man kan Swisha, genom att låsa olika kort till olika geografiska zoner, det går att begränsa så att man inte kan lägga till nya betalningsmottagare hur som helst, osv. osv.

Så allt det där går redan att fixa.

Problemet är inte tekniskt, problemet är socialt.
Problemet är att du i princip omyndigförklarar människor, och det är ingen lätt diskussion att ta.

Alla som har varit i dom här situationerna med gode män och liknande vet också att det finns en förtroende-aspekt.

Den här äldre personen som ni ska omyndigförklara har 2 barn, eller 6 barnbarn, som inte kommer överens. Vem ska bestämma vilka konton man kan föra över pengar till osv. osv.

Du vet, den verkliga världen, utanför Sundbyberg.

Det du sysslar med är ju bara godhetssignalering.

Och sen när ni har genomfört dom där begränsningarna så som du vill att dom ska se ut, så kommer vi börja se artiklar om konflikter som grundar sig i det jag tar upp, och till slut ”Stina 79 dog i Marocko eftersom hon inte kom åt sina pengar pg.a bankernas nya hårdare krav..”

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Allt det där går ju att göra. Jag gör det där med mig själv, genom gränser på summor som man kan Swisha, genom att låsa olika kort till olika geografiska zoner, det går att begränsa så att man inte kan lägga till nya betalningsmottagare hur som helst, osv. osv.

Så allt det där går redan att fixa.

Problemet är inte tekniskt, problemet är socialt.
Problemet är att du i princip omyndigförklarar människor, och det är ingen lätt diskussion att ta.

Alla som har varit i dom här situationerna med gode män och liknande vet också att det finns en förtroende-aspekt.

Den här äldre personen som ni ska omyndigförklara har 2 barn, eller 6 barnbarn, som inte kommer överens. Vem ska bestämma vilka konton man kan föra över pengar till osv. osv.

Du vet, den verkliga världen, utanför Sundbyberg.

Det du sysslar med är ju bara godhetssignalering.

Och sen när ni har genomfört dom där begränsningarna så som du vill att dom ska se ut, så kommer vi börja se artiklar om konflikter som grundar sig i det jag tar upp, och till slut ”Stina 79 dog i Marocko eftersom hon inte kom åt sina pengar pg.a bankernas nya hårdare krav..”

Jag har Nordea med personkonto. Kan du beskriva för mig hur jag själv gör följande:
Begränsa överföringar till andra konton till 5000 kr per dag förutom de jag har vitlistat.
Begränsa överföringar till utländska konton förutom de jag har vitlistat.
Begränsa köp av kryptovalutor.
Begränsa allt utom köp/överföring till min vitlista.
Svartlista ett specifikt konto eller företag.

Vi kan börja där så när du har betat av listan har jag ett par till.

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag har Nordea med personkonto. Kan du beskriva för mig hur jag själv gör följande:
Begränsa överföringar till andra konton till 5000 kr per dag förutom de jag har vitlistat.
Begränsa överföringar till utländska konton förutom de jag har vitlistat.
Begränsa köp av kryptovalutor.
Begränsa allt utom köp/överföring till min vitlista.
Svartlista ett specifikt konto eller företag.

Vi kan börja där så när du har betat av listan har jag ett par till.

Nordea har på sin Faq bland annat:
"Det finns en gräns för hur stora överföringar och betalningar du kan göra sammanlagt per dag. Gränsen är individuell och om du går över din gräns får du ett felmeddelande när du försöker göra din överföring. Du kan ändra beloppsgränsen genom att ringa Kundservice på 0771-22 44 88."
Vitlistning verkar dock inte finnas.
Begränsa till utlandet generellt finns någonstans, fast enklaste inställningen är såklart på kortet. Det är ju lätt att stänga både för internet-handel och utomlands.
Det gäller ju de flesta banker. Däremot kan man ju lägga in en mottagar-lista med betrodda mottagare så då kan man få upp dom när man gör betalningar. Swedbank t.ex. har att man måste lägga in ett nytt konto i en lista så där är ju lite liknande. Hårdare granskning (eller på företags-delen är det så)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Nordea har på sin Faq bland annat:
"Det finns en gräns för hur stora överföringar och betalningar du kan göra sammanlagt per dag. Gränsen är individuell och om du går över din gräns får du ett felmeddelande när du försöker göra din överföring. Du kan ändra beloppsgränsen genom att ringa Kundservice på 0771-22 44 88."
Vitlistning verkar dock inte finnas.
Begränsa till utlandet generellt finns någonstans, fast enklaste inställningen är såklart på kortet. Det är ju lätt att stänga både för internet-handel och utomlands.
Det gäller ju de flesta banker. Däremot kan man ju lägga in en mottagar-lista med betrodda mottagare så då kan man få upp dom när man gör betalningar. Swedbank t.ex. har att man måste lägga in ett nytt konto i en lista så där är ju lite liknande. Hårdare granskning (eller på företags-delen är det så)

Så ingenting av det du sa var sant och inget av det jag frågade efter kan man göra själv.

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Så ingenting av det du sa var sant och inget av det jag frågade efter kan man göra själv.

Vad menar du att inget av det var sant? Det är saker som jag använder.
Lägga mottagare i lista som man betalar till gör man själv, inte på nordea kanske (använder nordea, seb och swedbank så rör ihop det ibland). Det är inte en spärr-lista men kräver handpåläggning. (kan vara Swedbank)
Visst, ändra gränsen på överföring får man ringa ett samtal.
Krypto går inte vad jag vet att begränsa.
Skrev att kort går att begränsa utomlands, både internet och fysiskt. I telefon-appen eller på hemsidan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Vad menar du att inget av det var sant? Det är saker som jag använder.
Lägga mottagare i lista som man betalar till gör man själv, inte på nordea kanske (använder nordea, seb och swedbank så rör ihop det ibland). Det är inte en spärr-lista men kräver handpåläggning. (kan vara Swedbank)
Visst, ändra gränsen på överföring får man ringa ett samtal.
Krypto går inte vad jag vet att begränsa.
Skrev att kort går att begränsa utomlands, både internet och fysiskt. I telefon-appen eller på hemsidan.

Du verkade säga emot mig men om du bara uttryckt dig otydligt och egentligen håller med så missuppfattade jag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

OK, så här är det (ni som inte gillar sanning, sluta läsa). Vissa människor är helt enkelt inte särskilt smarta. Det gäller både unga och äldre.
Ett exempel, har en före detta chef som blivit lurad två gånger av VD-bedrägerier. De var inte svåra att inse att de var bedrägerier.

Tillbaka till det här med korkade människor. Dessa människor har alltid funnits och alltid blivit lurade. Förr kanske de blev pålurade något de egentligen inte behövde av någon skrupelfri person. Idag har de här skrupelfria personerna växlat upp och inser att det går med väldigt liten ansträngning att mångdubbla sin inkomst. Bara möjligheten att man med så liten ansträngning kan flytta hela sitt sparkapital som man kan idag är ett problem.

Det handlar inte om intelligens utan snarare teknikvana. Bedragarna är också duktiga på att stressa upp folk till den grad att de får tunnelseende och inte längre kritiskt funderar på att det skulle kunna vara en bluff och inte ens tar in eventuella varningar på inloggningssidor etc. Att som en oberoende part vid sidan av inse att det är ett bedrägeri är alltid betydligt lättare, särskilt i efterhand.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Du verkade säga emot mig men om du bara uttryckt dig otydligt och egentligen håller med så missuppfattade jag bara.

Nackdelen med att skriva från toaletten

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag har Nordea med personkonto. Kan du beskriva för mig hur jag själv gör följande:
Begränsa överföringar till andra konton till 5000 kr per dag förutom de jag har vitlistat.
Begränsa överföringar till utländska konton förutom de jag har vitlistat.
Begränsa köp av kryptovalutor.
Begränsa allt utom köp/överföring till min vitlista.
Svartlista ett specifikt konto eller företag.

Vi kan börja där så när du har betat av listan har jag ett par till.

Men vad är det för problem du vill lösa?

Om vi tittar på den faktiska problematiken med bedrägerier (som är det vi diskuterar) så är ju det du tar upp i princip irrelevant.
Du hade på din lista lika gärna ha kunnat lägga till ”..och om det är skottår och skottdagen infaller på en Tisdag så ska beloppsgränsen höjas automatiskt med 20% mellan 10.30 och 11.45 den dagen”.

På Swedbank är alla mottagare svartlistade om man inte aktivt vitlistar dom.
Om den typen av säkerhet är så viktig för dig, byt till dom.

Där får du även in krypto (och utländska konton), eftersom ”krypto” ju inte är något annat än en specifik betalningsmottagare.

Permalänk
Medlem

Inför en fördröjning innan pengarna lämnar kontot på ett antal dagar för de som vill ha det så, för många verkar inse att de har blivit lurade när de lägger på luren.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Men vad är det för problem du vill lösa?

Flytta målstolparna kallas detta. Försök svara istället på vad jag skrev.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var intressant att nu när SVT pratar om det här, så kallar dom det just för "telefeonbedrägerier", vilket är precis vad jag sa tidigare (eller jag sa "SMS-bedrägerier", men..potato potato..)

Och sen ”hackaren” :/ men det är kanske ett ämne för en annan tråd.

Skrivet av kaffeofikaelika:

Flytta målstolparna kallas detta. Försök svara istället på vad jag skrev.

Som sagt, byter du till Swedbank så får du allt det du efterfrågade.

Utom möjligtvis det där med beloppsgräns. Hur jag löser det? Ja vill jag ha en beloppsgräns på 5000kr så för jag inte över mer än 5000kr.
Vill jag imorgon att den gränsen är 695kr, ja då för jag imorgon inte över mer än 695kr.

Problemet är ju som jag har sagt tidigare att vi egentligen inte pratar om oss själva.
(jag kommer alltid tillbaka till "Black Hawk Down" och repliken "This is my safety, sir..")

Så vill du lösa det för någon annan, vilket egentligen är det du efterfrågar, ja då är det ju jättelätt att se till att den personen inte har mer än 5000kr tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Banksatsning mot bedrägerier sågas: "Respektlöst"
https://tt.omni.se/banksatsning-mot-bedragerier-sagas-respekt...

”Nohlberg anser att bankerna borde införa en 24 timmar lång fördröjning på stora transaktioner, kräva signering både i början och slutet av stora transaktioner samt möjlighet att välja en närstående som också måste signera vid större överföringar. I alla fall erbjuda sina kunder möjligheten.”

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Banksatsning mot bedrägerier sågas: "Respektlöst"
https://tt.omni.se/banksatsning-mot-bedragerier-sagas-respekt...

”Nohlberg anser att bankerna borde införa en 24 timmar lång fördröjning på stora transaktioner, kräva signering både i början och slutet av stora transaktioner samt möjlighet att välja en närstående som också måste signera vid större överföringar. I alla fall erbjuda sina kunder möjligheten.”

Banker är inte våra vänner. Enda anledningen till att dom bryr sig om t.ex. penningtvätt är att det kan utdelas kraftiga böter om dom inte sköter sig. Om bedrägerier där banken är en bidragande orsak till att dom ens kan genomföras skulle beaktas på samma sätt som penningtvätt i lagen så skulle det bli en jävla fart på säkerhetstänket tror jag.

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

Banksatsning mot bedrägerier sågas: "Respektlöst"
https://tt.omni.se/banksatsning-mot-bedragerier-sagas-respekt...

”Nohlberg anser att bankerna borde införa en 24 timmar lång fördröjning på stora transaktioner, kräva signering både i början och slutet av stora transaktioner samt möjlighet att välja en närstående som också måste signera vid större överföringar. I alla fall erbjuda sina kunder möjligheten.”

Närstående som signerar har jag länge pratat om. Det är dock komplicerat.
En äldre person ska ha möjlighet att kunna föra över mycket pengar/egendom utan att deras barn gillar detta. Men personen ska inte kunna göra det på egen hand på några sekunder. Hur detta bäst kan lösas går att diskutera.

Exempel. Säg en äldre dam på 80år som vill köpa en båt, bil eller sommarstuga vid kusten, detta ska den kunna göra även om barnen är fly förbannade. Men den äldre damen ska kanske inte kunna göra en affär i denna ekonomiska storlek på några sekunder utan att barnen är informerade, så att barnen har möjlighet att kontakta polisen eller annat om de misstänker ett bedrägeri.

Permalänk
Skrivet av iller:

Det kommer något nytt som lurar oss när vi blir gamla.

Vi blir alla lurade online på ett eller annat sätt, det gäller att inte tro på någonting utan att ha hårda fakta som kan bevisa sanningen. Till exempel kom jag över en gammal video av en influencer som påstod att den hade varit med i en musikal när den var ung. Jag kollade för skojs skulle igenom med samtliga sökmotorer, efter namn på personen och musikalen och rollistan, men inget kom upp överhuvud taget. Det indikerar på att folk på nätet i allmänhet inte ska tas på allvar. Därmed ska SMS inte heller tas på allvar. Det gäller att kontrollera ALLT. Får man ett SMS från "banken" är det bäst att ringa sin bank och fråga. ALDRIG följa några länkar i mail och SMS oavsett avsändare, Åtminstоne inte direkt. Man kan ha en speciell webbläsare i en "Sandlåda" där man kan titta vart länken leder och om den verkar legitim. Om man lägger upp innehåll på nätet, bör man använda en avsedd webbläsare, endast för den plattformen (t.ex. odysee) och inte gå till någon annan sajt med den.

Permalänk
Skrivet av aent:

Precis, det handlar om att få igång ett samtal med offret, och sen använder man strategier som sätter offret under psykologisk stress. Ganska likt telefonförsäljning.

Länk till uppdrag granskning: https://www.svtplay.se/video/KVk3QWv/uppdrag-granskning/bedra...

"Mannen", "bror" och fula sexuella ord. i mitt tycke är alla dem inget annat än röda flaggor. Jag skulle PASSA MIG förr folk som använder det tilltalssättet. Narcissister troligen.

Permalänk
Medlem

Problemet är bedragarna. Lite less på jargongen att alla som drabbas är funktionedsatta eller för godtrogna. Många har växt upp i en miljö där man kunde lita på folk, och det är något fint. Många äldre ville aldrig ha bankid heller, men de har inte haft något att säga till om i utvecklingen.

Med det sagt så borde man definitivt kommit längre vid det här laget från bankerna håll. Det är så förbannat mkt kundkännedom man måste delge till banker nuförtiden, men man undrar hur det ser ut på bedragarnas sida.. Måste ju va ganska uppenbart att slussar pengar när det kommer in stora random överföringar från geografiskt olika positioner. Man får väl anta att bedragare använder svenska banker också, för annars blir det ju mkt drygare att göra överföringar.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

"Mannen", "bror" och fula sexuella ord. i mitt tycke är alla dem inget annat än röda flaggor. Jag skulle PASSA MIG förr folk som använder det tilltalssättet. Narcissister troligen.

Du noterade inte att det språket användes främst när de skröt/pratade med varandea och inte offren?
De har framarbetade manuskript och mallar som de jobbar enligt och då var de här idioterna inte ens de proffsigaste.

Permalänk
Skrivet av Salcin74:

Du noterade inte att det språket användes främst när de skröt/pratade med varandra och inte offren?
De har framarbetade manuskript och mallar som de jobbar enligt och då var de här idioterna inte ens de proffsigaste.

Jo då, jag menade när de pratar sinsemellan, men sättet de här personerna pratar med varandra avslöjar röda flaggor om man skulle höra dem prata om något på offentlig plats.

Permalänk
Medlem

Nya EU-regler på gång, som kan tvinga bankerna att ta större ansvar..
https://www.senioren.se/nyheter/bedragerierna-eu-okar-trycket...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Nya EU-regler på gång, som kan tvinga bankerna att ta större ansvar..
https://www.senioren.se/nyheter/bedragerierna-eu-okar-trycket...

Härligt, jag kan inte vänta att behöva slåss med banken för att få hantera mina egna pengar.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない