Permalänk
Medlem

Klena komponenter?

Funderar på att köpa en speldator och såg denna https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/stationa...

Det jag reagerade på var att det endast var 500w powersupply och ett grafikkort som inte verkar komma från tex asus, msi etc.

Med rabatt kostar datorn 14.400kr, vilket känns hyfsat prisvärt om nu komponenterna duger.

Vad tror ni, är den hyfsat framtidssäker?

Permalänk
Medlem

Ingen märkesdator är framtidssäker på samma sätt som en egenbyggd är.

De bygger en dator för en specifik prisgrupp, därav att det kompromissas överallt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Med rabatt kostar datorn 14.400kr, vilket känns hyfsat prisvärt om nu komponenterna duger.

Jag får priset 17999 kr med moms.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag får priset 17999 kr med moms.

Om man är medlem har man 20% rabatt som visas i kassan sen, 14.399kr.

Permalänk
Medlem

Låter ju ganska prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Vad tror ni, är den hyfsat framtidssäker?

Svårt att säga på rak arm utifrån infon som finns på den hemsidan... Man skulle behöva se bilder i den för att veta om moderkortet är standardstorlek med standardkontakter, och att nätagget har normala kontakter.
Märkesburkar har ofta sina egna standarder vilket gör det svårare att uppgradera på sikt sen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Svårt att säga på rak arm utifrån infon som finns på den hemsidan... Man skulle behöva se bilder i den för att veta om moderkortet är standardstorlek med standardkontakter, och att nätagget har normala kontakter.
Märkesburkar har ofta sina egna standarder vilket gör det svårare att uppgradera på sikt sen.

Hur menar du med ”egna standarder”? Komponenterna är väl från olika fabrikat?

Permalänk
Medlem

Men just att den bara har 500w med ett 4070 kort, är det en bra kombo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Hur menar du med ”egna standarder”? Komponenterna är väl från olika fabrikat?

Mycket av standaderna som kan skilja är kopplat till moderkortet:

Moderkortet i datorn kanske har ett annat storleksformat med andra skruvhål än ett vanligt mATX moderkort, så du inte enkelt kan byta det på sikt.

Moderkortet kan ha helt annorlunda kontakter med annan pinout. Det kan leda till tex:
- Du kan inte byta nätagg till ett vanligt ATX nätagg på sikt
- Strömförsörjning till hårddiskar och andra externa komponenter kan hanteras med icke-standard kontakter som kopplas från moderkortet istället från nätagget, som gör det svårt att expandera på sikt.
- Kontakter till powerknappen, ledlampor, USB-kontakter osv kan vara ickestandard eller vara integrerade direkt på moderkortet, så de bara passar i ett specifikt chassi.

*edit*
Och som du är inne på är 500W inte jättestarkt. Det lär räcka till kortet som sitter i datorn (stora tillverkarna kan snåla här, men de har generellt koll så agget räcker!) men det minskar ju möjligheten att expandera om du har behov av det på sikt.

Så om du med framtidssäker menar att den även ska vara uppgraderingsbar, så finns en del frågetecken!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att bygga själv skulle det kunna se ut så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Men just att den bara har 500w med ett 4070 kort, är det en bra kombo?

500w räcker utan problem till 4070 och 14400f. Däremot lite marginal för uppgraderingar.

Men 4070 kan vara med dålig kylare, cpu kylaren är definitivt dålig, chassi, psu och ram troligen också lägre kvalitet. Endast 16gb ram och 1 tb lagring, är inte så prisvärd tycker jag.

Men jag kanske tänker på begagnatpriser allt för mycket

Dessutom är det långsam ram, 1 sticka, och man skulle helst uppgradera med 1 till likadan men är det en ovanlig modell kan det vara svårt att hitta, då behöver du sälja ram-minnet och köpa nytt kit.

Permalänk

16 gb är för lite idag för gaming. Det blir flaskhals i flera spel. Minne är dessutom väldigt billigt. Det finns enligt mig noll anledning, även i en riktig budgetburk, att inte ha 32 gb RAM.

Permalänk
Medlem

Så summasummarum så borde jag avstå, tycker mig tolka att ni tycker hårdvaran är lite klen? Uppskattar nog mer en custombyggd dator där man enklare kan byta ut komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Så summasummarum så borde jag avstå, tycker mig tolka att ni tycker hårdvaran är lite klen? Uppskattar nog mer en custombyggd dator där man enklare kan byta ut komponenter.

Det billigaste för samma prestanda är att bygga själv, det näst billigaste är att någon annan bygger åt en som man vill ha det och i tredje hand så kan man köpa en färdigbyggd.

Under 10k bör man absolut ta tag i det själv, men i 14-18k klassen så är det inte dumt att ta till hjälp av någon.
Färdigbyggd är nästan bara värt det om man inte har tid eller ork att bry sig om prisvärdheten utan bara vill ha någonting snabbt och lätt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Funderar på att köpa en speldator och såg denna https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/stationa...

Det jag reagerade på var att det endast var 500w powersupply och ett grafikkort som inte verkar komma från tex asus, msi etc.

Med rabatt kostar datorn 14.400kr, vilket känns hyfsat prisvärt om nu komponenterna duger.

Vad tror ni, är den hyfsat framtidssäker?

Beror på vad du menar med "framtidssäker"?

Du får räkna med att du inte kan uppgradera den där typen av märkesdator.
Du får också räkna med att du inte kan överklocka komponenter som sitter i.
Men är du nöjd med den som den är så fungerar den säkert i ett antal år.

500W räcker garanterat för att garanterat för att driva de komponenter som sitter i, annars hade tillverkaren satt i kraftigare nätagg.