Robot gräsklippare för tomt utan nätanslutning

Permalänk
Medlem

Robot gräsklippare för tomt utan nätanslutning

Hej,

Jag har en avlägsen tomt med dålig täckning (3g/4g/5g) och inget elnät mer än en 24V solcells anläggning. Tillbringar inte så mycket tid där men vill ändå hålla gräsmattan i trim utan att behöva köra flera timmar med bilen...

Gräsmattans effektiva klippyta är cirka 800 kvm enligt Eniro kartor. Inga direkta slutningar eller nivåskillnader men ändå en hel del hinder som man måste täcka in, träd, blomsterland osv. Markeringen visar gräsmattan:

Tänker mig en robot gräsklippare med solcellsdriven laddstation, typ den här:
https://www.maskinklippet.se/tradgard/robotgrasklippare-och-t...
https://www.gplshop.se/sv/automower-solcellsladdare

Verkar inte finnas så många alternativ och verkar som att laddaren kanske inte säljs officiellt längre då man inte hittar något om den direkt på Husqvarnas hemsida? Kanske finns utländska alternativ som är bättre som jag kan importera? Verkar inte vara speciellt populärt med solcellsdrivna robotar här?

Antar att man behöver gräva ner en slinga längs med hela tomten eller kan det fungera med någon slags GPS lösning?

Andra tankar / idéer?

Permalänk
Medlem

Hittade den här nu, den ser väl kanske lite fräsigare ut:
https://ellbemotortjanst.se/husqvarna/21-robotgrasklippare/ti...

Eller ska man skippa detta och försök köra laddaren på min befintliga solcellsanläggning?

Permalänk
Medlem

Finns ju lösningar med portablabatterier vilka i sin tur kan laddas med solpanel. Kanske är av intresse?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Finns ju lösningar med portablabatterier vilka i sin tur kan laddas med solpanel. Kanske är av intresse?

Hmm jag vet inte exakt vad du menar men i princip vill jag att gräsmattan sköter sig själv i 3 månader utan att jag behöver närvara.

Permalänk

Nu har jag ingen robot själv men tittar man på grannarna så kan du nog glömma att den sköter sig själv i 3 månader. Tycker deras robotar står still titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Nu har jag ingen robot själv men tittar man på grannarna så kan du nog glömma att den sköter sig själv i 3 månader. Tycker deras robotar står still titt som tätt.

Det är ju riktigt illa. Inte ens om man köper något dyrt?

Permalänk
Medlem

Så länge maskinerna inte är lika duktiga på att ta sig fram som en hund eller katt och kunna parera för oväntade saker och ta intelligenta beslut själv när det sker - kunna ta sig hem när den är skadad (saker gått sönder) så hjälper det inte att slänga på pengar på maskiner.

bättre att lägga pengarna på en trädgårdsföretag som tittar till det hela 1 ggr i veckan eller per 14-dag och tex. klipper vid behov.

i USA så skulle man inte ens tänka tanken att själv tex. sköta sin pool - utan det var alltid företag som gjorde det på kanske tom. veckobasis.

---

Förr hade man hade man många personer på gårdarna (drängar, pigor, i välbärgade hem typ trädgårdsmästare) och hade sina sysslor dagligen och att hålla det snyggt och prydligt var en av sakerna man ofta var ganska noga med, och det viktiga var att de fans på gårdarna året om - varenda dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Hmm jag vet inte exakt vad du menar men i princip vill jag att gräsmattan sköter sig själv i 3 månader utan att jag behöver närvara.

Jag tror att det som avses är t ex en EcoFlow (helst med LiFePo4) och solcellsladdning till det. Då får man även ut vanlig nätspänning.

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat med att just installera robotar och bilden som några ovan har är helt fel. Jag har installerat större tomter än din och det fungerar alldeles utmärkt utan avbrott. Problemet brukar vara att folk köper dåliga versionen och inte underhåller dom i form av bladbyte etc.

Det viktigaste är att verkligen grundligt se till att allt är rätt installerat. Att du avskiljer även stenar och saker där den inte borde klippa. Behöver hela 800kvm vara klippt, eller räcker det med 784? Mät och avgränsa eventuella backar som roboten inte klarar i det värsta vädret. Nu är det några år sedan (3-4 år sedan) jag installerade Husqvarnas robotar, men dom hade en som klarade relativt branta backar men kostade därefter.

Du kan nog räkna med 20-40k i kostnad för robot med installation, givetvis beroende på om du har någon som installerar i närheten av där tomten är.

Du kan även installera kablage själv, men kommer behöva en maskin för detta. Dessa finns att hyra oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Hmm jag vet inte exakt vad du menar men i princip vill jag att gräsmattan sköter sig själv i 3 månader utan att jag behöver närvara.

Skrivet av ztenlund:

Jag tror att det som avses är t ex en EcoFlow (helst med LiFePo4) och solcellsladdning till det. Då får man även ut vanlig nätspänning.

Detta

Men som nämnts tidigare. Jag har aldrig varit med om en robotgräsklippare som inte kör fast åtminstone en gång i veckan.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Men som nämnts tidigare. Jag har aldrig varit med om en robotgräsklippare som inte kör fast åtminstone en gång i veckan.

Jag har erfarenhet av exakt en robot och den kördes in förra sommaren. Den körde fast två gånger, men efter justering av linan på de två platserna så löste det sig. Så jag tror att har man en tillräckligt okomplicerad tomt och är närvarande för att lösa de initiala problemen så kan det funka. Reservplanen kan ju vara att en granne tittar till klipparen då och då.

Jag har skrivit en halvlång text om den billiga kina-klipparen i fråga (Worx) på Sweclockers, men jag orkar inte leta upp inlägget.

Permalänk
Medlem

Mormors robotgräsklippare kör rätt så självständigt. Det finns typ ett ställe på hennes tomt där den kan fastna om det regnar, skulle väl gå att lösa om man inte låter den gå där. Som @omxz24 säger verkar det viktigaste vara att man planerar rätt och inte låter roboten gå där den fastnar, glider ner för någon backe osv osv

Permalänk
Rekordmedlem

En sån här behöver ingen el och kör sällan fast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.