Windows ”Visa skrivbordet” blir Copilot-knapp

Permalänk
Melding Plague

Windows ”Visa skrivbordet” blir Copilot-knapp

Microsoft rullar ut Copilot till en bredare allmänhet och låter AI-hjälpredan knuffa undan en gammal bekant genväg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Övergången till Linux närmar sig med stormsteg.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag mår illa

Permalänk
Medlem

Microsoft måste verkligen hata sina användare!

Permalänk
Medlem

Nej tack!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Och jag kan ett registerhack som låser upp autopilot-knappen i Windows. Trycker man på denna knapp så gör datorn allt jobb åt en och man kan göra annat som att gå på bio. Detta är en hemlighet som ej får avslöjas för de andra arbetarna att vi datanördar bara latar oss och våra datorer gör allt jobb helt själva. Ni vet precis som att truckförare också har autopilot i Simpsons: https://simpsons.fandom.com/wiki/Navitron_Autodrive_system

Annars det är en intressant utveckling. Jag ser det lite som runt år 1996 med internet, vem vet var det slutar. Tanken från i princip alla företag är att tjäna pengar på det, då troligen månadsbetalt eller betalt för uppdrag.
Företag har insett att många små inbetalningar hela tiden är ofta bättre än en större väldigt sällan.

Permalänk
Testpilot

Mig gör det varken från eller till, nästan aldrig använt "Visa skrivbordet" annat än av misstag (om jag glömt stänga av funktionen efter ominstallation). Att jag nu skulle råka starta Corta.. jag menar Copilot är lite hugget som stucket förutsatt att även detta går att bocka ur

Överlag känns Copilot och "AI" som ett experiment med Windows 11, Microsoft verkar inte riktigt säker på sina egna implementationer utan testar sig fram vad som fungerar och inte. Däremot tror jag helt klart att AI-assistansverktyg kan göra mycket gott, förutsatt att implementationen görs korrekt och inte är i vägen för den som önskar köra med en mer manuell växellåda.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Copilot är som Cortana fast mer påtvingat?

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Lanserade de ens någonsin Cortana i Sverige? Kommer ihåg att man ibland kom åt någon knappkombination som fick upp en ruta som inte gick att stänga ner på riktigt igen med ett meddelande om att det inte var tillgängligt.

Jag är mycket förtjust i AI och sånt, men jag vet att Microsoft kommer göra detta med absolut maximal kundförakt, som allt annat de gör.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Microsoft är experter på dåliga beslut

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om detta. Ju mer de intrigerar copilot i Windows, ju osäkrare borde OSet bli och mer data skickas till Windows känns det som.

Det som är intressant är att alla dessa Copilot som det pratas om har jag inte sett röken av på min Windows 11. Är det så att vi fortfarande inte får det i Sverige? Jag är glad så länge det inte syns något! Så hoppas det tar tid innan det dyker upp!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Datavetare

Till alla som nu förfasar sig om att "Visa skrivbordet" försvinner: hur många visste att denna "knapp" ens existerande innan denna artikel? Hade själv ingen aning, för det är ju en "knapp" som i alla fall på min dator saknar någon form av bild.

Och om man nu ens brydde sig om denna funktion, hur många av er visste inte redan om win+d (och det verkar inte ändras, copilot verkar hamna på win+c som förval)???

Däremot är frågetecknen kring vad som framåt kommer skickas till Microsoft vettiga. Men givet Microsoft uttalande om att "AI-funktionella PC" bör framåt ha en NPU med minst 40 TOPS låter det ändå som man kommer ha möjligheten att köra saker lokalt. Det lär ju vara ett krav hos en hel del organisationer, så Microsoft har inte så mycket val om de vill att användarna ska ha möjlighet att köra funktionen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till alla som nu förfasar sig om att "Visa skrivbordet" försvinner: hur många visste att denna "knapp" ens existerande innan denna artikel? Hade själv ingen aning, för det är ju en "knapp" som i alla fall på min dator saknar någon form av bild.

Och om man nu ens brydde sig om denna funktion, hur många av er visste inte redan om win+d (och det verkar inte ändras, copilot verkar hamna på win+c som förval)???

Däremot är frågetecknen kring vad som framåt kommer skickas till Microsoft vettiga. Men givet Microsoft uttalande om att "AI-funktionella PC" bör framåt ha en NPU med minst 40 TOPS låter det ändå som man kommer ha möjligheten att köra saker lokalt. Det lär ju vara ett krav hos en hel del organisationer, så Microsoft har inte så mycket val om de vill att användarna ska ha möjlighet att köra funktionen.

Det är en knapp jag är väl medveten om, då jag avaktiverar dess funktionalitet (eller i alla fall "peek") på alla datorer jag använder. Det är ett sånt ställe man ibland klickar oavsiktligt och det kommer garanterat vara ännu mer irriterande med Copilot där.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av johanandersson:

Det är en knapp jag är väl medveten om, då jag avaktiverar dess funktionalitet (eller i alla fall "peek") på alla datorer jag använder. Det är ett sånt ställe man ibland klickar oavsiktligt och det kommer garanterat vara ännu mer irriterande med Copilot där.

Då är det en ren förbättring för din del. Lite snabbt googlande indikerar att för att slå av "Visa skrivbordet" måste man ta till register-hack, för att stänga av Copilot-knappen går man in här

Ovan känner jag till, slår av typ allt. Enda jag vill ha från task-bar:en är klocka/datum, varför skulle man starta program genom att sikta på en ikon istället för Win+<StartOfAppName>(Return)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter intressant. Vill definitivt testa och se om lilla co-pilot kan underlätta (snabba upp) olika aktiviteter. Så en månad efter den släppts och ifall inga nyheter säger att den gör massa tokerier som ändra inställningar man inte vill för den har en dålig dag. Så kommer jag nog äntligen ha en anledning att skaffa windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till alla som nu förfasar sig om att "Visa skrivbordet" försvinner: hur många visste att denna "knapp" ens existerande innan denna artikel? Hade själv ingen aning, för det är ju en "knapp" som i alla fall på min dator saknar någon form av bild.

Och om man nu ens brydde sig om denna funktion, hur många av er visste inte redan om win+d (och det verkar inte ändras, copilot verkar hamna på win+c som förval)???

Däremot är frågetecknen kring vad som framåt kommer skickas till Microsoft vettiga. Men givet Microsoft uttalande om att "AI-funktionella PC" bör framåt ha en NPU med minst 40 TOPS låter det ändå som man kommer ha möjligheten att köra saker lokalt. Det lär ju vara ett krav hos en hel del organisationer, så Microsoft har inte så mycket val om de vill att användarna ska ha möjlighet att köra funktionen.

I sig betyder väl förändringen inte så mycket men snart så kommer ju datorer ha påtvingade Copilot-knappar på tangentborden och sökfältet kommer väl också ledas om till Copilot med tiden det också. Tillslut kommer typ varannan knapp i Windows vara för att öppna Copilot, allt för att M$ ska kunna stjäla mer av din data.

(Använder inte alls Windows, inte gjort på typ ett årtionde, och ser bara på från sidlinjen på vad jag skulle säga är en dystopisk utveckling i allmänhet när det kommer till transformationen av Windows från ett operativsystem till ett svart hål av informationsinsamling.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till alla som nu förfasar sig om att "Visa skrivbordet" försvinner: hur många visste att denna "knapp" ens existerande innan denna artikel? Hade själv ingen aning, för det är ju en "knapp" som i alla fall på min dator saknar någon form av bild.

Och om man nu ens brydde sig om denna funktion, hur många av er visste inte redan om win+d (och det verkar inte ändras, copilot verkar hamna på win+c som förval)???

Jag använder denna ibland, ett bra sätt och minimera allt om man ändå har handen på musen. Kommer sakna den lite, men inte något som är superviktigt.

Citat:

Däremot är frågetecknen kring vad som framåt kommer skickas till Microsoft vettiga. Men givet Microsoft uttalande om att "AI-funktionella PC" bör framåt ha en NPU med minst 40 TOPS låter det ändå som man kommer ha möjligheten att köra saker lokalt. Det lär ju vara ett krav hos en hel del organisationer, så Microsoft har inte så mycket val om de vill att användarna ska ha möjlighet att köra funktionen.

Bara för att organisationer kanske säger stopp hindrar det inte Microsoft att skicka data när det handlar om privatpersoners Windowsinstallationer. Och när man inte har en NPU utan sitter på en vanlig CPU, hur kommer denna AI jobba då?

Och den största frågan jag ställer mig: Vad behöver vi AI till i ett OS? Programmering eller författa saker kan jag tänka mig, men just inbyggt i OSet?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till alla som nu förfasar sig om att "Visa skrivbordet" försvinner: hur många visste att denna "knapp" ens existerande innan denna artikel?

Använder funktionen väldigt ofta på min Windows 10 platta.
Då enheten helt saknar tangentbord, så är tangentbordsgenvägar inget alternativ. Saknar ibland Windows 8 som hade bäst stöd för pekskärmar, men bland annat sina Charms och smidig växling av virtuella skärmar.

Ang. skrivbordet, så blir det bara mer och mer tydligt att Microsoft vill radera det helt från Windows på sikt.

Permalänk
Medlem

Liten sketen knapp hur som. Svår att pricka om man har en sekundär skärm till höger om huvudskärmen. Använder Win+D.

Tycker de borde tänka fram ett nytt ställe att ha en "visa desktop" knapp öht.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Då är det en ren förbättring för din del. Lite snabbt googlande indikerar att för att slå av "Visa skrivbordet" måste man ta till register-hack, för att stänga av Copilot-knappen går man in här
https://assets.techrepublic.com/uploads/2023/10/tr_20231011-how-to-enable-copilot-windows-11-figure_a.jpg
Ovan känner jag till, slår av typ allt. Enda jag vill ha från task-bar:en är klocka/datum, varför skulle man starta program genom att sikta på en ikon istället för Win+<StartOfAppName>(Return)?

Går att stänga av även direkt i inställningar för aktivitetsfältet, sedan vet jag inte när det lades till, full möjligt att det krävdes register-ändringar någon gång.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Sätten på vilka Microsoft förändrar windows och dess funktion får mig att allt djupare identifiera mig med nattugglan i P4...
https://www.youtube.com/watch?v=4jCeRVPkYNw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Liten sketen knapp hur som. Svår att pricka om man har en sekundär skärm till höger om huvudskärmen. Använder Win+D.

Tycker de borde tänka fram ett nytt ställe att ha en "visa desktop" knapp öht.

Jag vet, man drar musen upp till ett hörn och håller den där i någon sekund... det låter som en utmärkt idé

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Går att stänga av även direkt i inställningar för aktivitetsfältet, sedan vet jag inte när det lades till, full möjligt att det krävdes register-ändringar någon gång.

<Uppladdad bildlänk>

Det är väl det som heter "peek" på engelska, dvs det stänger inte av själva knappen utan funktionen att skrivbordet tillfälligt visas när man håller muspekaren över knappen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lagers:

största frågan jag ställer mig: Vad behöver vi AI till i ett OS? Programmering eller författa saker kan jag tänka mig, men just inbyggt i OSet?

Spontant tänker jag att det kan vara ett bra verktyg för att organisera saker?

Jag tänker spontant på alla människor som bara sparar saker direkt på skrivbordet eller inte ändrar namnet på filer. I en ideal framtid med AI direkt i OS skulle denna då kunna hjälpa till att organisera saker i mappar, eller åtminstone ge förslag på sortering och namngivning av filer. Denna funktionen skulle då lära sig baserat på skannat dokumentinnehåll och användarens beteendemönster över tid.

Jag tror inte Copilot nödvändigtvis kommer kunna medföra mycket för den inbitna PC-användaren (likt entusiaster här på SweClockers), i alla fall på kort sikt. Däremot kan jag säkert klura ut ett dussintal användningsområden för gemene man, ni vet den där personen man får hjälpa att rensa datorn för de laddat ned saker till höger och vänster, eller pillat på saker de inte borde för någon video på YouTube gjorde det

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ztenlund:

Det är väl det som heter "peek" på engelska, dvs det stänger inte av själva knappen utan funktionen att skrivbordet tillfälligt visas när man håller muspekaren över knappen.

Just den där funktionen nedre är bokstavligen "Visa skrivbordet", en ruta dyker upp som heter så också när man bara håller musen över. Klickar man då i det högra nedre hörnet blir det precis samma sak som att trycka WIN+D. För saken skull testade jag precis att slå igång det

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Och den största frågan jag ställer mig: Vad behöver vi AI till i ett OS? Programmering eller författa saker kan jag tänka mig, men just inbyggt i OSet?

Är väll där den behövs som mest. Hur ofta går man inte och söker genom google för dumma inställningar som är så gömda att de behövs guider för att hitta de.

Funkar den här som den borde ska man bara kunna säga, "gör min muspekare större" och woops så går den upp en storlek.
Mitt tangentbord glappar lite och dubbelklickar. "Kan du sänka känsligheten för tangenterna" woops så har den sänkt hastigheten på hur snabbt ett knapptryck uppfattas.

Åh nej, jag vill inte ha en inställning som jag aktiverade för ett par månader sedan för att ett spel buggade, men kommer inte ihåg vad jag ändrade "Kan jag få en lista på inställningar som ändrats på datorn den senaste månaden?" En lista kommer fram, var rätt mycket, men vet att inställningen hade något med nvidia att göra. "Visa Nvidia inställningar som ändrats senaste månaden?"

Eller söka filer som inte har perfekt namn. Har man många filer på datorn blir utforskarens sök funktion väldigt värdelös fort. Kan inte hitta filer även om jag söker rakt i mappen den är i bara för att den har _ mellan orden. Så om co-pilot kan förstärka det med blir det ju en jättevinst. Den kanske till och med kan lära sig att kolla efter saker med liknande betydelse. Vill hitta videon som heter "Pluto" inget resultat... Co-pilot men finns en video vid namn "Pluton" kan det var den? Eller som man börjar låta den analysera videos och bilder i datorn. "Hitta bilden där jag tar en selfie bredvid musse pigg" får då fram bilden med det fina söknamnet 34rby3.jpg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Lanserade de ens någonsin Cortana i Sverige? Kommer ihåg att man ibland kom åt någon knappkombination som fick upp en ruta som inte gick att stänga ner på riktigt igen med ett meddelande om att det inte var tillgängligt.

Jag är mycket förtjust i AI och sånt, men jag vet att Microsoft kommer göra detta med absolut maximal kundförakt, som allt annat de gör.

Jag kunde använda Cortana i Sverige, dock hade jag systemet på engelska men Cortana var på svenska och min region är inställd på Sverige

Skrivet av Yoshman:

Då är det en ren förbättring för din del. Lite snabbt googlande indikerar att för att slå av "Visa skrivbordet" måste man ta till register-hack, för att stänga av Copilot-knappen går man in här
https://assets.techrepublic.com/uploads/2023/10/tr_20231011-how-to-enable-copilot-windows-11-figure_a.jpg
Ovan känner jag till, slår av typ allt. Enda jag vill ha från task-bar:en är klocka/datum, varför skulle man starta program genom att sikta på en ikon istället för Win+<StartOfAppName>(Return)?

Precis som det skrivit tidigare så går den alldeles utmärkt att stänga av, heter följande på engelska

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Just den där funktionen nedre är bokstavligen "Visa skrivbordet", en ruta dyker upp som heter så också när man bara håller musen över. Klickar man då i det högra nedre hörnet blir det precis samma sak som att trycka WIN+D. För saken skull testade jag precis att slå igång det

Så fungerar det inte i 10 och äldre. Där går det vad jag vet inte att enkelt slå av klickfunktionen. Inte för att jag brukar använda den knappen, men jag vill inte ha någon andrepilot vars syfte är att slanga mer data till Microsoft där för den sakens skull.

("Peek at desktop" är för övrigt Win+kommatecken.)

Permalänk
Medlem

Microsoft exprimenterar vidare i full fart utan någon som helst kommunikation med användarna.

Cortana & Copilot känns lika dött från början.

Jag funderar på om det är så att programmerarna på Microsoft har krav på sig att ta fram nya grejer och visa cheferna för att behålla jobbet bara för att det ska hända något!

Lägg all tid på att optimera och stabilisera Windows 11

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Nu finns det en knapp i nedre högra hörnet och en i övre högre hörnet i Edge, sen kommer det en dedikerad knapp på framtida tangentbord. Office-programmen lär ju få (minst) en knapp (i ett av de vänstra hörnen kanske?).

Känns ju spontant som att det vore bättre och lättare om Copilot fanns på ett ställe och kunde ge en relevant hjälp för vad man håller på med.!?