Gaming känns meningslöst, känner ni likadant?

Permalänk
Medlem

Ser tydliga ålderstecken i mitt spelande.

Förr var det mycket MMO och multiplayer-FPS. Kört en massa eve online och albion online. En massa battlefield, overwatch osv.

Nu blir det mer och mer (nästan exklusivt) singleplayer spel och mer och mer konsolspel i soffan istället vid skrivbordet/framför datorn.

Vill koppla av. Pallar inte "hetsen" i tävlingsinriktade spel längre. Xbox series x med en ny och trevlig 65" tv också. Det är så smärtfritt och enkelt.

Kan inte prisa "quick-resume"-funktionen nog. Att bara kunna trycka in xbox-knappen på kontrollen och att konsolen startar, drar igång tvn och med ett knapptryck starta igång spelet. Det är värt så mkt. Det är typ 15 sekunder mellan att jag plockar upp kontrollen till att jag är igång. Att bara kunna pause och stänga av var som helst. Det är guld värt. Det blir ingen "tröskel" att komma igång och spela lite. Speciellt om man har barn är det värt hur mycket som helst.

Spelar just nu Witcher 3. Kan spela 20 minuter och sen bara lägga ner det, tack vara quick-resume funktionen. Det blir mer casual och inte så stor grej av at spela. Behöver inte starta upp datorn, vänta på att alla klienter (steam, epic, ea, battle.net etc etc) ska starta och hålla på att uppdatera etc och sen starta spelet. Det är bara å lyfta kontrollen å köra.

Speciellt för spel som baldurs gate 3 och witcher 3 har det gjort stor skillnad för hur ofta och hur jag spelar. Det blir mer "casual" nu och fler, kortare spelsessioner.

Förr var det mer "rejälare spelsessioner", iaf ett par timmar. "Idag ska jag spela". När jag spelat så har jag tappat intresset en del gånger. Det blev att antingen spelade jag inte alls eller mycket. Nu med konsol, singleplayer och quick-resume har det blivit betydligt mer regelbundet spelande i "chunks".

Permalänk
Medlem

Finner det lika magiskt som tre år gammal spelandes på NES och nu 35+. Gäller bara att hitta en bra blandning av ett go-to spel och att testa AAA-spel emellanåt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Tänkte rekommendera till alla som har burn-out på competitive fps spel specifikt att kolla upp Hunt: Showdown. Även fast jag var helt utbränd på competitive fps så lyckades det fånga mitt intresse, har nu 1400~ timmar spelat i det sen mars 2021 och då spelar jag det bara när jag har minst en polare som joinar mig.

Hunt är så mycket mer än beskrivningen av spelet dock, om någon faktiskt kollar upp det så rekommenderar jag starkt att kolla runt på youtube efter videos från folk som går igenom vad spelet är istället för att bara läsa steam store beskrivningen. Det är något speciellt med det spelet även om grunden inte verkar vara nå speciellt alls. Det har även en perfekt blandning av hardcore element och att vara tillgängligt. Kommer så klart inte vara för alla och det är definitivt betydligt bättre att spela med polare istället för solo/randoms vilket kan göra det svårt att komma in i som ny spelare.

fix
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Känner igen mig enormt mycket i det du skriver.
Har dock insett att tiden inte finns till för att sätta mig ner och fördjupa mig i ett spel som man gjorde förr.
Är nu 40+ och har två små kids hemma.
Och att komma ifrån vardags- samt jobbstressen har gjort att jag valt att spela spel som t.ex Fortnite/Warzone för att gamea, just för att komma ifrån verkligheten lite.

Har provat att spela spel med lite djup i men märker direkt att jag tröttnar på dessa, tror det handlar om den inre stress man har pga jobb etc. Dvs inte det genuina lugn man hade som ung.

Permalänk
Medlem

Har spelat i över 40 år och tröttnar aldrig, så för mig är det annorlunda jämfört med många andra här. Att spela, se på film/serier, köra min motorcykel, åka skidor samt fiska är mina hobbies, och eftersom att jag lever själv utan barn så är all min fritid min egen.

Det enda som irriterar mig när det gäller spel är att man i dag inte äger spelen man betalt för, att spelen släpps i ofärdigt skick som early access samt att det finns singleplayer-spel som är beroende av servrar för att fungera.

Permalänk
Medlem

58 bast och lirar fortfarande, men inte alltid. Det är långa pauser emellan då övrigt i livet har företräde. Immersiva spel går jag igång på och då främst sim. VR när det är som bäst är också givet. Senaste jag totalt föll för var Microsoff Flight Simulator, självklart via VR och just nu igång med att bygga lite hårdvara VR-anpassat för den. En Garmin G1000, knapparna och vreden exakt som det ska vara. VR ger ju den där inlevelsen och känslan att vara där men handtracking funkar tyvärr inte så för att manipulera vred och knappar så får man köra musen vilket suger. Därav hårdvarubygge med CAD, 3D-printning och Arduino-hack med fristående programmet MobiFlight som kopplar ihop allt. Superkul.

I övrigt så var väl senaste spelen Moss 1 och 2, Red Matter 2 samt Jedi Fallen order. Jedi Survivor är på kö.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett långt uppehåll under flera år. Sen köpte jag en trevlig OLED TV och playstation 5. Sen dess har jag spelat mer än vad jag gjort dom senaste 10 åren.
Ghost of Tsushima
Horizon Zero Dawn
Horizon Forbidden West
Elden Ring
Days Gone

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Även jag är i detta stadiet , hade inget spel sug alls , tills jag testade Valheim förra semestern som regnade bort , slutade med att jag och stundvis min son på 5 år spelade bort hela semestern och hade as kul med detta äventyr.

Och efter det köpte jag Metro exodus på någon rea och tänkte jag skulle testa lite snabbt, fast jag fastnade fullständigt i detta spel. Älskar cerkligen atmosfären och man får en känsla av att man verkligen är en i gänget.

Jag tror det handlar om att man behöver hitta rätt spel för tillfället och vad man är sugen på.
Nu när man är trött på kvällarna så blir det mycket Hunter :Call of the wild och letar efter stora djur och det är riktigt avslappnat och gött emellanåt.

Exakt samma för mig. Extremt långa spelpauser sedan jag var typ 27-28 (Nu är jag 37) det som verkligen har fångat mig och gjort att jag spelat många, många timmar är när Zelda BOTW kom, Warzone under pandemin samt Valheim.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Skulle säga att det kommer lite i perioder. Liksom vissa andra har jag inte lika mycket tid att spela nu som för 10 år sedan pga andra ansvar men kan ibland slå mig ner och spela något kul multiplayer-spel som min potatis klarar av att köra. Har väl blivit lite mer insatt i retrospel på senare år av den anledningen men kan fortfarande se fram emot något nytt spelsläpp då och då.

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att det känns meningslöst, men det går i perioder. Kan spela nåt spel i ett par månader kanske tills jag plötsligt känner för att inte göra det. Sen kan det gå x antal månader innan jag kör nästa gång. Beror på vad det är för spel. Som just nu sitter jag och spelar Baldurs Gate 3 för fulla muggar och njuter.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det där går i perioder, och jag har helt slutat grinda spel bara för grindandets skull. Jag har alldels för mycket annat som är roligare att fördriva fritiden med.

Så har haft ett rät tlångt uppehåll nu tills helldivers 2 kom och jag och de jag spelar med spelar väldigt mycket. snittar säkert 10-15 timmar i veckan och det är med glädje!

Så när det kommer ett spel som faktiskt är roligt, då har jag inget problem med att lägga otroliga mängder tid på det spelet.

Men att bara nöta CoD för att öka i level. Nä, det har jag alldels för mycket annat bättre att göra (warhammer, träna, konserter, repa, tv-serier mm mm mm )

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det går alltid i perioder.

Permalänk
Medlem

Tror, som en del andra, att det har att göra med kvalité på spelen som kommer. Vet att jag alltid återkommer till t ex Dawn Of War serien om jag vill spela ett rts/rtt... eller Space Marine om jag vill ha lite fps-aktigt spel. Nu görs det ju mer med avsikten att tjäna så mycket pengar som möjligt istället för att faktiskt komma med en bra "produkt".

Tror det senaste spelet jag lade ned x antal timmar på var Endless Sky som skapades av en enda person om jag inte minns helt fel, det hade en old-school känsla över sig och man var inte "held by the hand"... lite som Elite och Elite 2 när de kom

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Dagens spel suger, det är så enkelt.

Det är inte bara affärsmodellerna som är orsaken, utan att spelen idag till stor del inte är färdiga vid släpp.

Jag har spelat på konsol och PC i snart 40 år och fram till för ca tio år sedan har det med relativt jämna intervall släppts riktigt bra spel. Inte bara sådana som passat mig utan som har fått höga betyg av såväl recensenter som spelare. Alltså objektivt bra spel.

Det har gått att vänta in releaser som när de väl släppts varit både klara och objektivt bra. Fullständig torka på den fronten det senaste decenniet. Och också det problemet att det är svårt att hoppas på att nästa släpp skulle vara bra, det har ju gång på gång visat sig att det inte blir så.

Vissa säger att 2023 varit ett av de bästa spelåren någonson, ofta uttalat av de som fokuserar på teknikutvecklingen, de som är vana vid Fortniteliknande spel och de som inte varit med under ca 1995-2015.

/Surgubbe

Permalänk
Medlem

Märker väldigt väl att lusten att gejma korrelerar stenhårt med hur jag mår i övrigt.

Stundtals mkt stress och oro - mindre spelande.

Harmoni i vardagen - mer spelande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag har spelat dataspel sedan 80 talet och alltid älskat det och sett mig som en gamer, men senaste fem, sex åren har jag tappat det helt. Jag tror jag kan räkna antalet spel jag spelat under den tiden på iaf två händer. Det är varken brist på tid eller brist på bra spel som är orsaken men jag kan bara inte fokusera tillräckligt för att njuta av ett spel på samma sätt som förut.

Jag har testat andra typer av spel än dom jag brukar spela och allt från lågbudget till storspel så jag har bara accepterat att det är så just nu men hoppas att det kommer tillbaka i framtiden.

Permalänk
Medlem

Känner igen mig i de du skriver.

Samtidigt som livet med småbarn är allt annat än livet innan barn eller tonåren.

Är ofta slö på kvällarna, så köra typ cod eller bf blir för snabbt. Och spelen förändras för ofta, med olika uppdateringar som medför olika förändringar, game pass, skins osv, jag hinner inte med. Och de känns som allt för många är hard core för att man själv ska kunna njuta av att spela en liten stund nån kväll då o då.

Senaste tiden har jag spelat mycket way of the hunter. Har man jakt o natur som intresse är det ett riktigt bra spel! Avkopplande och med inslag av spänning.

Köpte nyligen wreckfest med ps5 uppdateringen och köpte även season pass 2. Stort lyft från ps4 versionen, så de kändes riktigt kul. Och aktiverade även handkontrollen haptic feedback. Haft de avstängt sen jag köpte ps5, så blev som en ”ny” funktion.

Gemensamt för de nämnda spelaren är att allt är tillgängligt från början, samtidigt som jag själv väljer när och hur mycket karriär jag vill spela. Och det är så najs!

Permalänk
Medlem

kände som du när jag hade påbörjat mitt 4:e IT jobb. Blev mättad av mitt IT jobb så mycket att jag tappade spellusten helt redan då. Har speldator där jag försökt att spela men sker oftast vid Julledigheten sedan dör allt det ut, man tycker det är tråkigt 😊. Samma år som spellusten dog ut 2009 köpte jag också min dyraste Mountainbike någonsin, samt en gopro istället för en speldator. Det blev riktigt roligt och speldatorn hemma blev en redigeringsdator. Nu är jag inne på min 3:e fina Mountainbike och ångrar inte ett dugg att jag la av med datorspelen. Jag blev helt enkelt trött på det. Förstår dock alla, verkligen alla som gillar datorspel. Jag började själv tidigt med datorspel i tidig ålder 2 eller 3 klass på 80 talet. Inte lika krävande grafik då som nu. Jag tror jag växt ur det som någon allergi men gillar se spel och spelar ibland i slutet av åren när vädret är urdåligt ute. 😊