Google lanserar betalversion av Chrome

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar betalversion av Chrome

Google har hittat ett nytt sätt att mjölka enterprise-kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Dubble dipping

aja, man ska ju tjäna sina pengar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Som det brukar vara. När man med hjälp av "gratis" program eller tjänster lockar in en stor kundbas för att sedan göra dem till riktiga kunder.
Undra om de nerfar vanliga versionen så att fler ska betala? Tråkigt för dom och bra för oss är att det finns alternativ om de skulle få för sig att göra hela chrome till betalprogram för alla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vad är nyhetsvärdet här? Enterprisevärlden har aldrig väl varit känt för gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Vad är nyhetsvärdet här? Enterprisevärlden har aldrig väl varit känt för gratis?

Vad jag vet har webbläsare aldrig kostat pengar. Är det inte nyhetsvärde i det? Är det inte nyhetsvärde i att Google lanserar en ny tjänst?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Möjligen att detta är intressant för organisationer som kör Google Workspace. För andra som kör Microsoft 365 så fungerar Edge ypperligt att hantera och chrome enterprise är nog inte särskilt intressant.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag tycker att rubriken känns lite clickbait-aktig. De lanserar ju en företagsversion med extra säkerhetsfunktioner, vilken inte är gratis. Det finns så vitt jag kan se inga förändringar på consumer-versionen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad jag vet har webbläsare aldrig kostat pengar. Är det inte nyhetsvärde i det? Är det inte nyhetsvärde i att Google lanserar en ny tjänst?

Enda exemplet jag har i minnet är tidiga Opera som var just en betal läsare. Vilket säkert påverkat att den aldrig blev så stor trots att det var en kompetent browser. Kom reklam varianter men tillslut gratis. Vivaldi tycker jag värdat arvet bra och var för mig ett tag sekundär browser efter Firefox.

Men minnet är dåligt på äldre dar så kan ha missat något. Men just en betal browser som med tiden gick just över till gratis även där.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Är jag naiv som tänker att företag redan har liknande skydd (scanner, webbfilter, skydd mot dataförlust osv) och inte behöver förlita sig på att en webbläsare ska skydda dom?

Permalänk
Medlem

Operativsystem

Skrivet av Nyhet:

Google har hittat ett nytt sätt att mjölka enterprise-kunder.

Läs hela artikeln här

Varför vara kvar med Windows eller Mac?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LeonHart:

Vad jag vet har webbläsare aldrig kostat pengar. Är det inte nyhetsvärde i det? Är det inte nyhetsvärde i att Google lanserar en ny tjänst?

Skrivet av anders190:

Enda exemplet jag har i minnet är tidiga Opera som var just en betal läsare. Vilket säkert påverkat att den aldrig blev så stor trots att det var en kompetent browser. Kom reklam varianter men tillslut gratis. Vivaldi tycker jag värdat arvet bra och var för mig ett tag sekundär browser efter Firefox.

Men minnet är dåligt på äldre dar så kan ha missat något. Men just en betal browser som med tiden gick just över till gratis även där.

Om jag inte minns fel så fanns det även kommersiella versioner på gamla hederliga Netscape Navigator-tiden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad jag vet har webbläsare aldrig kostat pengar. Är det inte nyhetsvärde i det? Är det inte nyhetsvärde i att Google lanserar en ny tjänst?

Var snarare normen att de kostade pengar eller var i bundle med andra mjukvaror innan Internet Explorer 1.0 kom.

https://en.wikipedia.org/wiki/Browser_wars

Permalänk
Medlem
Citat:

På produktsidorna citeras Nick Reva på Snap, som säger att dataförlustskyddet har hjälpt utvecklaren av Snapchat att minska mängden känslig data som anställda skickar till AI-plattformar med 50 procent.

0 är den korrekta siffran känslig data som man ska skicka vidare om det inte är menat. Detta måste ju vara extremt pinsamt för Snapchat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad jag vet har webbläsare aldrig kostat pengar. Är det inte nyhetsvärde i det? Är det inte nyhetsvärde i att Google lanserar en ny tjänst?

Opera kostade väl pengar förut?

Permalänk
Medlem

Vi kör edge på arbetet, tror fler kommer göra detsamma då det ingår helt gratis i windows enterprise

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad jag vet har webbläsare aldrig kostat pengar. Är det inte nyhetsvärde i det? Är det inte nyhetsvärde i att Google lanserar en ny tjänst?

Skrivet av anders190:

Enda exemplet jag har i minnet är tidiga Opera som var just en betal läsare. Vilket säkert påverkat att den aldrig blev så stor trots att det var en kompetent browser. Kom reklam varianter men tillslut gratis. Vivaldi tycker jag värdat arvet bra och var för mig ett tag sekundär browser efter Firefox.

Men minnet är dåligt på äldre dar så kan ha missat något. Men just en betal browser som med tiden gick just över till gratis även där.

Netscape Navigator? (Var väl liknande betalande ratio som för typ Winrar, men gratis var den ju inte då när det begav sig)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Dubble dipping

aja, man ska ju tjäna sina pengar!

Ingen tvingar någon att köpa deras tjänst. Antingen så finns det ett värde i den eller så finns det inte. De företagen som tycker det köper tjänsten frivilligt.

Vad är din poäng?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeonHart:

Vad jag vet har webbläsare aldrig kostat pengar. Är det inte nyhetsvärde i det? Är det inte nyhetsvärde i att Google lanserar en ny tjänst?

Netscape Navigator kostade $49 när det var aktuellt. (Källa: CNET: Netscape Navigator 2.0 hits the streets (5 Feb 1996))

Blev utkonkurrerat av Internet Explorer som var gratis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Möjligen att detta är intressant för organisationer som kör Google Workspace. För andra som kör Microsoft 365 så fungerar Edge ypperligt att hantera och chrome enterprise är nog inte särskilt intressant.

Microsoft konkurrerar med en gratis webbläsare. Den har man hört förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Netscape Navigator kostade $49 när det var aktuellt. (Källa: CNET: Netscape Navigator 2.0 hits the streets (5 Feb 1996))

Blev utkonkurrerat av Internet Explorer som var gratis.

Känns lite missvisande att få det att låta som att det var priset som faktiskt avgjorde i första hand, detta eftersom iaf vanligt folk i princip inte betalade oavsett...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Känns lite missvisande att få det att låta som att det var priset som faktiskt avgjorde i första hand, detta eftersom iaf vanligt folk i princip inte betalade oavsett...

Inte direkt, men Netscape fick ju extra svårt att få folk att betala för sin webbläsare just eftersom IE var gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scanwing:

Varför vara kvar med Windows eller Mac?

Lycka till att få Aneta 55 år gammal att börja använda något annat...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scanwing:

Varför vara kvar med Windows eller Mac?

Detta har inget med Windows eller Mac att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lycka till att få Aneta 55 år gammal att börja använda något annat...

Aneta 55 år gammal trycker nog på internet, word eller mail ikonen på skrivbordet.

installera ubuntu eller dylikt, sätt upp de programmen hon behöver and that's that...?
finns ju till och med Edge till linux och känns libreoffice för främmande är väl office365 online nu, så hon kommer känna sig exakt som hemma.

Har faktiskt funderat på att prova det med farmor, och hon är 70+. spontant tror jag hon fixar det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Netscape Navigator kostade $49 när det var aktuellt. (Källa: CNET: Netscape Navigator 2.0 hits the streets (5 Feb 1996))

Blev utkonkurrerat av Internet Explorer som var gratis.

nja, internet explorer ingick i OS, alltså är priset inräknat där.
på den tiden (och även nu imho) handlade det ju om att leverare ett funktionskomplett OS. Tänker samma med mejlklient, media spelare, textredigerare....

föreställ dig hur bra windows hade sålt om man installerade win98 och ville lyssna på en audio CD... nej fan ingen mediaspelare aja bara ut på internet och tanka winamp nej just det ingen webbläsare, sticka till affären och köpa netscape på skiva?... liksom.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lycka till att få Aneta 55 år gammal att börja använda något annat...

Tur att jag är 56 år och inte heter Aneta och därför inte har några problem med alternativen
Jag kör med Firefox på Arch Linux hemma men märker ingen större skillnad med Firefox på windows på jobbet.
Så det handlar nog mer om val av webbläsare. Finns ju diverse plugins men det kan vara svårt att veta vilka man
ska lita på. Jag har Privacy Badger och det verkar filtera bort en del trackers.

Men handlar också om hur man använder webben. Att ta hjälp av öppna AI för att lösa företagshemliga projekt är nog inte jättesmart. Vet inte hur webbläsaren ska skydda mot felaktig användning? Blocka öppna AI kanse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Aneta 55 år gammal trycker nog på internet, word eller mail ikonen på skrivbordet.

installera ubuntu eller dylikt, sätt upp de programmen hon behöver and that's that...?
finns ju till och med Edge till linux och känns libreoffice för främmande är väl office365 online nu, så hon kommer känna sig exakt som hemma.

Har faktiskt funderat på att prova det med farmor, och hon är 70+. spontant tror jag hon fixar det.

Och varför skulle Aneta 55 år inte vara kompetent att hitta program att använda som passar henne??

Ska man gå på ålder så är det ju ni unga dumma, som gnäller över oss äldre, som borde ta sig en tankeställare.
Många av er var ju inte ens födda när vi började med datorer...

Ni var inte med på den tiden då man som vanlig datorägare fick lära sig från grunden.
Ni har fått allt serverat och klart av de äldre som var med och uppfann allt det ni idag uppskattar så högt och anser oss ääldre vara värdelösa på...

Lite mer respekt för den äldre generationen, som ligger bakom all dagens teknik, hade varit mer klädsamt.
Finns många pensionärer som klår er på fingrarna gällande teknik..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tur att jag är 56 år och inte heter Aneta och därför inte har några problem med alternativen
Jag kör med Firefox på Arch Linux hemma men märker ingen större skillnad med Firefox på windows på jobbet.
Så det handlar nog mer om val av webbläsare. Finns ju diverse plugins men det kan vara svårt att veta vilka man
ska lita på. Jag har Privacy Badger och det verkar filtera bort en del trackers.

Men handlar också om hur man använder webben. Att ta hjälp av öppna AI för att lösa företagshemliga projekt är nog inte jättesmart. Vet inte hur webbläsaren ska skydda mot felaktig användning? Blocka öppna AI kanse.

Går väl utmärkt att blockera på nätverksnivå.

Har man en stor organisation som är windowsbaserad så bytar man inte över en natt till linux. All personal ska utbildas och helpdesk utökas med flertalet linuxkunniga. Otaliga program och drivrutiner som inte fungerar osv osv. Körde ubuntu som desktop på ett ställe men det var hopplöst hur mycket strul det var med nätverk, proxies osv och helpdesk fick man ingen större hjälp av.

Jag kör gärna Linux använder WSL dagligen på jobbet och olika distar på våra servrar. Men vi har massa mjukvara som enbart funkar på Windows i dagsläget och det är vad jobbets klienter kör på. Desktop linux är ju vad det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

nja, internet explorer ingick i OS, alltså är priset inräknat där.
på den tiden (och även nu imho) handlade det ju om att leverare ett funktionskomplett OS. Tänker samma med mejlklient, media spelare, textredigerare....

föreställ dig hur bra windows hade sålt om man installerade win98 och ville lyssna på en audio CD... nej fan ingen mediaspelare aja bara ut på internet och tanka winamp nej just det ingen webbläsare, sticka till affären och köpa netscape på skiva?... liksom.

En webbläsare är inte ett krav för ett funktionskomplett OS. Windows 95 sålde väldigt bra även fast den inte kom med IE.

Att installera en webbläsare är inte konstigare än att installera det via sin pakethanterare eller en appbutik. Just nu sitter jag på Ubuntu, t.ex. och min webbläsare, Firefox, är installerad som en snap, och jag kan installera andra webbläsare på samma sätt utan att ens någonsin öppna Firefox, bara genom Software Center eller liknande.

Det var inte ens ett krav på 90-talet, jag har absolut behövt använda en kommandoradsbaserad FTP-klient som följd med min IP-stack (ni som är gamla nog, minns ni Trumpet Winsock?) för att ladda ner Netscape. Bökigt men det gick så klart, utan någon resa till affären. Men det var 90-talet, vi har ju kommit en bit på vägen sedan dess med appbutiker.

När Microsoft dömdes för att ha missbrukat sin monopolställning så fick användarna själva i några år välja vilken webbläsare de ville installera på datorn genom att OS:et frågade via Browser Choice. Minns inte om det i sin tur öppnade IE för att hämta webbläsaren, men det hade gått att lösa utan.

Att vi installerar webbläsare med hjälp av andra webbläsare idag är för att Windows traditionellt inte haft en vettig appbutik, så minsta motstånders lag har vart att ladda ner det via webben bara, men det är inte på något sätt en naturlag.

Att det idag ses som en naturlig del av ett OS är för att Microsoft bundlat med IE med OS:et, för att de såg webben som ett hot till deras plattform, och därför ville ha kontroll över det. Fråga dig själv varför det inte finns en vettig ordbehandlare bundlad med Windows, är inte det en mer naturlig del av ett OS? Nä, för att det är Microsoft som säljer Office så klart, och de tar betalt för det, och de skulle aldrig sabba sin egen affär genom att ge bort det gratis, på samma sätt som de sabbade för Netscape back in the day.

(Kan tillägga att Apple inte bundlade en webbläsare med sitt OS förrän betydligt senare.)

Permalänk
Medlem

Betala för att få in googles spionprogramvara i datorn.. De blir bara fräckare och fräckare. Chrome använder jag inte ens om jag så fick 6 dollar i månaden av dom.