Villapriser vs. bostadsrättspriser?

Permalänk
Medlem

Gammal polare med hus fick ny bergvärmepump på försäkringen, gick sönder p.g.a. åska.

Annan polare får byta tak nu för egna pengar.

Där jag bor finns det lägenheter och radhus som kostar mer än en villa, men samtidigt finns det ju givetvis bostadsrätter på 25-45 m² som blir billigare än villa. Det finns ju även stora villor inne i stan som du skulle få lägga en förmögenhet på.

Finns nog inget rent tekniskt och ekonomiskt som säger att ett radhus i bostadsrättsförening måste vara billigare än fristående villa med äganderätt på motsvarande boyta. Med avgifterna blir det nog ofta högre kostnad med BRF, men det gäller som sagt inte alla ettor eller för den delen tvåor och bland lägenheter finns det en övervikt bland mindre lägenheter. Sen styr ju givetvis området priset.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut i ditt specifika område men villor kostar ofta 3x mer än bostadsrätter så jag tycker att det är skillnad i pris. Kanske mer lika i Stockholm där lägenheter är så extremt dyra.

Kollar man där jag bott i utkanten av Linköping är det ca 1.5-2m för lägenhet. 4-6m för villa.

Där jag bor nu i liten håla ca 600k för lägenhet och ca 1.5-2m för villa.

Många som inte kan låna för en villa och som inte vill ha så mycket ansvar eller behöver så mycket plats.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Annan polare får byta tak nu för egna pengar.

Ja, att någon annan skulle betala låter ju orimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Väldigt ovanligt med kallhyra i en brf dock?

Det förekommer häromkring iaf, de jag känner till är dock snarare radhus än vad man normalt sett ser som lägenhet/brf.
Men de är brf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Föräldrarna bytte just tak, betalade 350 lax för kalaset. De har bott där i 35 år men utslaget blir det ju ändå 10.000 per år i underhåll för bara tak och det är inte inräknat allt annat underhåll de gjort på taket under dessa 35 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fördelen för oss i vår BRF är att vi har butiker i bottenplan som bidrar med 50% av intäkterna till föreningen så våra avgifter är ungefär 50% av vad de annars skulle vara. Det är ju omöjligt i en villa.
Har nu en avgift på 3200kr för 91kvm i centrala malmö och då ingår värme, vatten, bredband, avsättning för framtida underhåll etc. det enda jag utöver det behöver betala är el. Sitter i styrelsen och ser att vår budget går ihop långsiktigt.

Så ja, högre pris per kvm i inköp men sedan kan man bo billigt i "rätt" brf.

Vi har samma i vår BRF, där lokaler står för 50% av intäkterna. Som nyinflyttad och precis läst årsredovisningen, blir jag fundersam på styrelsens arvode vilket jag tycker är väldigt högt. Krävs det mer jobb för att ni har butiker?
Kommer själv gå med som kassör, och med tanke på ersättningen så kommer jag antingen få jobba mycket eller få bra betalt. Oavsett tycker jag inte det är ok att en så stor del av kostnaden ligger på arvode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Föräldrarna bytte just tak, betalade 350 lax för kalaset. De har bott där i 35 år men utslaget blir det ju ändå 10.000 per år i underhåll för bara tak och det är inte inräknat allt annat underhåll de gjort på taket under dessa 35 år.

Oj, jag fick nyligen offert från en stabil firma i Stockholmsområdet för att byta tak med 8m hög ställning på en relativt stor kåk, byte av papp, läkt och betongpannor. 120k.

Klart att om man bor på en 600m2 herrgård med glaserade tegelpannor så drar det iväg, men då kan det vara värt att nämna det för kontext.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Nibe varslade tyvärr 340 personer i slutet av mars 2024

Beror ju på att Europa beslutade att gå över till (eller snarare tillbaka till) fossil uppvärmning istället för att kräva att alla ordnande mer energieffektiv uppvärmning. Hela Tyskland ville ju lagstifta bort det tex innan kriget.

Ontopic: Har tummen mitt i hand och är inte särskilt förtjust i "vecko-göra" som gräsklippning så lägger hellre tiden på egna intressen så därför passar lägenhet mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vi har samma i vår BRF, där lokaler står för 50% av intäkterna. Som nyinflyttad och precis läst årsredovisningen, blir jag fundersam på styrelsens arvode vilket jag tycker är väldigt högt. Krävs det mer jobb för att ni har butiker?
Kommer själv gå med som kassör, och med tanke på ersättningen så kommer jag antingen få jobba mycket eller få bra betalt. Oavsett tycker jag inte det är ok att en så stor del av kostnaden ligger på arvode.

När jag gick in i styrelsen i min förening såg jag till att medlemmarna röstade för att sätta arvodet till noll. Är hål i huvudet om alla ska betala avgift med skattade pengar för arvodet där Skatteverket tar över 60%.

Så sedan dess har vi sparat in mycket pengar som istället kunnat gå till att ha högre underhåll utan att höja avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Bergvärme binder rejält mycket mer pengar till högre risk och verkar inte vara så populärt efter tekniken för luft gick om.

När vi informerade oss och tog in offerter på värmesystem så fick vi redan på att försäljningen av bergvärme är obefintlig sen länge. Det gäller både för nyproduktion eller för som redan sitter med en kass pump men har borrhål, i princip alla väljer någon form av luftlösning. Enligt uppgift så finns det absolut inga ekonomiska eller tekniska argument kvar, tvärt om är för stora risker och en inlåsningsproblematik kring bergvärmen.

Oj - hoppas verkligen att de som läser detta gör ordentlig research själva. Det var det värsta säljdravlet jag läst på länge. Försäljningen av BVP (antal) i Sverige har ökat varje år de senaste 3 åren.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

När jag gick in i styrelsen i min förening såg jag till att medlemmarna röstade för att sätta arvodet till noll. Är hål i huvudet om alla ska betala avgift med skattade pengar för arvodet där Skatteverket tar över 60%.

Så sedan dess har vi sparat in mycket pengar som istället kunnat gå till att ha högre underhåll utan att höja avgiften.

Håller med. De höjde avgiften med 10%, två ggr!, och ändå tar de ut ett arvode på ca 9% av omsättningen.
Får väl vara den jobbiga den här gången.
Tack för inputen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller med. De höjde avgiften med 10%, två ggr!, och ändå tar de ut ett arvode på ca 9% av omsättningen.
Får väl vara den jobbiga den här gången.
Tack för inputen!

Vi har 1000kr/lägenhet i ersättning (72k) omsätter 5 miljoner. 72k/antal i styrelsen - skatter och avgifter.

Sjukt med 9% av omsättningen. Dock spendar jag ca 300h/år med arbetet 🐸

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vi har samma i vår BRF, där lokaler står för 50% av intäkterna. Som nyinflyttad och precis läst årsredovisningen, blir jag fundersam på styrelsens arvode vilket jag tycker är väldigt högt. Krävs det mer jobb för att ni har butiker?
Kommer själv gå med som kassör, och med tanke på ersättningen så kommer jag antingen få jobba mycket eller få bra betalt. Oavsett tycker jag inte det är ok att en så stor del av kostnaden ligger på arvode.

Vi är 5 i styrelsen och får BRA betalt. Delar på 2 prisbasbelopp per verksamhetsår att fördela på styrelsen efter arbetsbörda (stämman brukar hållas i maj).
Detta är helt klart mycket men trots det är det svårt att få folk att sitta i styrelsen (folk vill inte ha peng? ).
Vi brukar ha ungefär 15 styrelsemöten per år, ungefär 2h per möte. Mängden arbete beror helt klart på hur stabila och skötsamma verksamheterna är. Under covid var det rätt slitigt för oss i styrelsen också när en del av verksamheterna började halka efter med hyrorna. Vi gör också hyfsat mycket annat än bara underhåll. Bygger om källarlokaler och skall bygga om 2 av vindarna till lägenheter - det är rätt mycket jobb utöver mötestiderna.

Edit: skulle säga att jag lägger någonstans mellan 75h och 100h per år på styrelserelaterat arbete.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ja, att någon annan skulle betala låter ju orimligt

I utlandet där de har mycket hagel brukar de faktiskt kunna ta det på försäkringen.

Det var bara verkliga exempel, man kan inte förvänta sig att försäkringen alltid kommer ta en gammal värmepump heller och det blir en uppgradering till en ny mer effektiv vilket är trevligt om de står för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vi har 1000kr/lägenhet i ersättning (72k) omsätter 5 miljoner. 72k/antal i styrelsen - skatter och avgifter.

Sjukt med 9% av omsättningen. Dock spendar jag ca 300h/år med arbetet 🐸

Är ju ändå ett sätt att betala extra till Skatteverket för alla boende när man räknar in sociala avgifter, inkomstskatter osv. Att ställa det i relation till total omsättning är inte en bra jämförelse utan man bör jämföra det med hur stor del av medlemmarnas avgifter det blir eftersom det är den delen man kan hålla lägre utan arvodet. Hos oss var kostnaden runt 8% av medlemsavgifterna när vi tog bort det, så runt 5% av medlemsavgifterna gick som en extra skatt till Skatteverket.

Tror inte att någon tusenlapp efter skatt per år gör någon som helst skillnad för ifall de personerna man vill ska sitta i styrelsen går med på det så det är verkligen pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är ju ändå ett sätt att betala extra till Skatteverket för alla boende när man räknar in sociala avgifter, inkomstskatter osv. Att ställa det i relation till total omsättning är inte en bra jämförelse utan man bör jämföra det med hur stor del av medlemmarnas avgifter det blir eftersom det är den delen man kan hålla lägre utan arvodet. Hos oss var kostnaden runt 8% av medlemsavgifterna när vi tog bort det, så runt 5% av medlemsavgifterna gick som en extra skatt till Skatteverket.

Tror inte att någon tusenlapp efter skatt per år gör någon som helst skillnad för ifall de personerna man vill ska sitta i styrelsen går med på det så det är verkligen pengar i sjön.

Nu sade jag fel, vi har intäkter på 5m/år och vi betalar 72k i arvode. Så arvodet är promille av hyran.

Blir väl 0.69% av hyran (?) eller något dylikt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu sade jag fel, vi har intäkter på 5m/år och vi betalar 72k i arvode. Så arvodet är promille av hyran.

Blir väl 0.69% av hyran (?) eller något dylikt.

Och ni har ingen annan intäkt än medlemsavgifter i de där 5 miljonerna? För som sagt bör man ställa det i relation till medlemsavgifter inte total omsättning då medlemsavgifterna är vad man hade sänkt om arvodet inte fanns.

Om arvodet är 72k innan sociala avgifter och det är 5 miljoner i medlemsavgifter så lägger ni runt 1,9% av medlemmarnas inbetalning på styrelsearvode, är det inklusive sociala avgifter är det istället runt 1,4%. Är såklart bättre att det är en mindre andel men jag tycker att allt över noll är slöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och ni har ingen annan intäkt än medlemsavgifter i de där 5 miljonerna? För som sagt bör man ställa det i relation till medlemsavgifter inte total omsättning då medlemsavgifterna är vad man hade sänkt om arvodet inte fanns.

Om arvodet är 72k innan sociala avgifter och det är 5 miljoner i medlemsavgifter så lägger ni runt 1,9% av medlemmarnas inbetalning på styrelsearvode, är det inklusive sociala avgifter är det istället runt 1,4%. Är såklart bättre att det är en mindre andel men jag tycker att allt över noll är slöseri.

Om det är så jag ska tänka är det ju ännu värre. Då är närmare 20%. Med brasklappen att jag minnas fel och räknat fel. Men ca 200k inklusive soc. avg. och intäkter på ca 1,1 mille i avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och ni har ingen annan intäkt än medlemsavgifter i de där 5 miljonerna? För som sagt bör man ställa det i relation till medlemsavgifter inte total omsättning då medlemsavgifterna är vad man hade sänkt om arvodet inte fanns.

Om arvodet är 72k innan sociala avgifter och det är 5 miljoner i medlemsavgifter så lägger ni runt 1,9% av medlemmarnas inbetalning på styrelsearvode, är det inklusive sociala avgifter är det istället runt 1,4%. Är såklart bättre att det är en mindre andel men jag tycker att allt över noll är slöseri.

4.6m har vi i avgift/hyres intäkter

400k är parkering/bredband (gemensam)/förråd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Neon:

Villa är ett större ansvar och kräver ofta mycket större insats från ägaren. Man måste ex hålla koll på när tak, värmeanläggning, avlopp m,m ska bytas\servas medan i en bostadsrätt är det oftast en förening som ser till att sådant blir gjort.

Det är enligt mig två ganska olika vis att bo på, vilket man anser mest värt pengarna är nog en högst personlig fråga.

Kan tillägga att jag bor i hus och ibland hade det varit fint att bo i någon form av insats istället, kanske till och med en marklägenhet. Men än så länge har huset par stora fördelar som gör att jag bor kvar där.

Angående lugn och ro, nja, det beror helt på var man bosätter sig. Fördelen med insats är att det oftast finns tydliga regler och någon form av instans att kontakta om det är problem. När det gäller villa så är det främst polisen man måste vända sig till om inte grannarnan kommer överrens och de har inte tid att lösa den typen av konflikter.

Vi har bott i lägenhet större delen av livet, endast 10 år i hus. Visst är det generellt lugnare i villakvarteret eftersom det bor färre på större yta men trots det så är det i villakvarter vi blivit mest störda i, ex någon som hyr in PA anläggning och kör hela natten o.s.v.

Bosätter man sig i tätbebyggelse måste man dels själv vara flexibl men samtidigt kunan visa respekt för andra, tyvärr är det inte alltid det där fungerar, men oftast

Jag bor i bostadsrätt och är ordförande i BRF:en. BRF:en är liten. Jag längtar tills jag kan flytta härifrån och bara ha ansvar över mig själv. Blev vattenskada i källaren förra året, vems ansvar är det att fixa det? Jo det faller på mig såklart. Så jäkla less på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och ni har ingen annan intäkt än medlemsavgifter i de där 5 miljonerna? För som sagt bör man ställa det i relation till medlemsavgifter inte total omsättning då medlemsavgifterna är vad man hade sänkt om arvodet inte fanns.

Om arvodet är 72k innan sociala avgifter och det är 5 miljoner i medlemsavgifter så lägger ni runt 1,9% av medlemmarnas inbetalning på styrelsearvode, är det inklusive sociala avgifter är det istället runt 1,4%. Är såklart bättre att det är en mindre andel men jag tycker att allt över noll är slöseri.

Är inklusive alla avgifter.
Sen är det väl snarare kompensation för all tid man måste tag ledigt fråga jobbet för att möta hantverkare/prata i telefon.

Sen får man fråga sig, om du tycker den skall vara 0. Gör så alla i din brf lika mycket? Eller har ni som de flesta andra brfer, 30% hjälpsamma och 70% som aldrig hjälper till?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om det är så jag ska tänka är det ju ännu värre. Då är närmare 20%. Med brasklappen att jag minnas fel och räknat fel. Men ca 200k inklusive soc. avg. och intäkter på ca 1,1 mille i avgifter.

Ja man hade ju inte sänkt hyror för lokaler eller hyresrätter om arvodet togs bort utan det är ju medlemmarnas avgifter man sänkt.

200k inklusive sociala avgifter i den storleken låter dock väldigt högt, då är det en styrelse som utnyttjar föreningen skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

Jag bor i bostadsrätt och är ordförande i BRF:en. BRF:en är liten. Jag längtar tills jag kan flytta härifrån och bara ha ansvar över mig själv. Blev vattenskada i källaren förra året, vems ansvar är det att fixa det? Jo det faller på mig såklart. Så jäkla less på det här.

Varför tar du an en roll som du uppenbarligen inte vill ha? De flesta bor i bostadsrätt utan att ta denna typ av ansvar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Varför tar du an en roll som du uppenbarligen inte vill ha? De flesta bor i bostadsrätt utan att ta denna typ av ansvar.

Vi är 6 hushåll, ingen annan vill ta över rollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är inklusive alla avgifter.
Sen är det väl snarare kompensation för all tid man måste tag ledigt fråga jobbet för att möta hantverkare/prata i telefon.

Sen får man fråga sig, om du tycker den skall vara 0. Gör så alla i din brf lika mycket? Eller har ni som de flesta andra brfer, 30% hjälpsamma och 70% som aldrig hjälper till?

Saken är ju den att det blir ändå ingen vettig kompensation för tiden, och när vi kikade på det kom vi fram till att om föreningen har en kostnad på 100k för arvodet så går 65k till Skatteverket och vi fem i styrelsen delar på 35k. Så väldigt liten andel går till oss i styrelsen ändå, av det jag hade fått in på kontot ifall arvodet fanns kvar så hade jag redan bekostat mer än hälften av att min avgift behövde vara högre.

Och det är väl som en vanlig förening här, vi i styrelsen gör mycket och sen är det några andra som lägger mycket tid på t.ex. gården och resten gör ingenting. Att man får någon tusenlapp per år extra för att sitta i styrelsen kommer inte göra någon skillnad när det handlar om att locka till sig kompetenta människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Oj, jag fick nyligen offert från en stabil firma i Stockholmsområdet för att byta tak med 8m hög ställning på en relativt stor kåk, byte av papp, läkt och betongpannor. 120k.

Klart att om man bor på en 600m2 herrgård med glaserade tegelpannor så drar det iväg, men då kan det vara värt att nämna det för kontext.

De bor i en villa i Umeå så absolut ingen herrgård. Hon bad om flera offerter som alla låg runt den summan. Jag var int einblandade i någon del då jag inte bor hemma så oklart varför priserna skiljer så mycket från stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller med. De höjde avgiften med 10%, två ggr!, och ändå tar de ut ett arvode på ca 9% av omsättningen.
Får väl vara den jobbiga den här gången.
Tack för inputen!

Jag hoppas att du förstår att ifall man höjde avgiften med 10% två gånger så var det en ytterst nödvändig åtgärd. Det är inget styrelsen lägger fram för att de själva tycker att det är speciellt kul. Du får skylla dig själv ifall det är så att du har köpt en bostadsrätt i en förening där du på förhand inte kollat upp hur ekonomin såg ut, och vad som skulle riskera att hända vid eventuella räntehöjningar.

Skrivet av Aktsu:

När jag gick in i styrelsen i min förening såg jag till att medlemmarna röstade för att sätta arvodet till noll. Är hål i huvudet om alla ska betala avgift med skattade pengar för arvodet där Skatteverket tar över 60%.

Så sedan dess har vi sparat in mycket pengar som istället kunnat gå till att ha högre underhåll utan att höja avgiften.

Ett arvode på 0:- låter väldigt idiotiskt, om man inte vill riskera en massa vakanta styrelseplatser som någon olämplig sedan får fylla ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jag hoppas att du förstår att ifall man höjde avgiften med 10% två gånger så var det en ytterst nödvändig åtgärd. Det är inget styrelsen lägger fram för att de själva tycker att det är speciellt kul. Du får skylla dig själv ifall det är så att du har köpt en bostadsrätt i en förening där du på förhand inte kollat upp hur ekonomin såg ut, och vad som skulle riskera att hända vid eventuella räntehöjningar.

Ett arvode på 0:- låter väldigt idiotiskt, om man inte vill riskera en massa vakanta styrelseplatser som någon olämplig sedan får fylla ut.

Styrelser älskar ju att sänka avgifter för att få upp priserna på bostadsrätterna. Just det som varit probelemt nu att många sitter på enorma lån som inte amorterats i ett försök att trissa upp priserna men som nu blir skit när räntorna gått upp. Min brf har haft väldigt låga avgifter länge men nu när lånen måste omförhandlas i de sämsta tiderna så höjs avgiften rätt så rejält. Det smarta hade ju varit att ha en högre nivå, en hundring mer de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Ett arvode på 0:- låter väldigt idiotiskt, om man inte vill riskera en massa vakanta styrelseplatser som någon olämplig sedan får fylla ut.

Jag tycker tvärtom, de som går med i styrelsen för att de får några tusen per år netto är olämpliga att sitta där. Hade vi haft kvar arvodet så hade jag fått under 15 kronor i timmen för att sitta i styrelsen, om ens tid är så lite värd att det överhuvudtaget påverkar beslutet så tycker jag inte man är en av de kompetenta som medlemmarna vill ha i en styrelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

Vi är 6 hushåll, ingen annan vill ta över rollen.

Hoppas du finner annan bostadsförening där du slipper axla det ansvaret, borde inte vara allt för svårt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide